- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota C-HR generation 2

Ny C-HR springer ind i fremtiden


af Søren Clauding - november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan sige meget om den omfattende elektrificering, som præger dele af det moderne bilmarked, men med introduktionen af den nye 2. generation C-HR dokumenterer verdens absolut største mobilitetsvirksomhed, at verden er mere nuanceret end hvad mange umiddelbart forestiller sig.

 

C-HR har vi allerede præsenteret i forbindelse med verdenspremieren i Hamburg tilbage i juni måned (læs om Toyota C-HR hér >>>). Nu gjaldt det køreoplevelsen eller måske snarere en udvidet virkelighedsoplevelse, for der er stor forskel på en statisk præsentation til oplevelsen af en bil på, i dette tilfælde, snoede spanske landeveje på den eksklusive og fortsat lidt fancy party-ø i Det baleariske Hav ved navn Ibiza.

 

Størst og næststørst

Off-season er det slut med skum-parties og uendelige grænsende til det uterlige natklubfester. Men heldigvis var vejrguderne med, da de første internationale testkørsler af den nye og ret beset også ret fancy C-HR skulle vise sit værd. Prøven blev bestået med topkarakter, men hvad ellers skulle man forvente af den japanske bilgigant, der i de senere år har sendt det ene vellykkede design efter det andet på markedet. Noget, som også alverdens bilkøbere har kvitteret for, ved i fjor at sikre Toyota koncernen et salg på 10,6 millioner biler, og dermed gøre Corolla til verdens mest solgte bilmodel, fulgt af verdens mest populære SUV, Toyota RAV4.

 

Her rangerer C-HR trods alt noget længere nede på skalaen, men ikke desto mindre er der i modellens levetid (den blev introduceret i 2017 og fik et facelift tre år senere) blevet sendt over 830.000 eksemplarer ud på markedet. Og for alle tre modellers vedkommende gælder det, at ingen af dem er fuldt elektriske.

 

Mindre forurening fra mange gør større forskel

Det er nemlig humlen bag Toyotas styrke på verdensmarkedet. Selvom koncernen for at tilgodese visse dele af markedet og tidens trends har været nødt til, også at skabe en fuldt elektrisk modellinje, er filosofien fortsat, at el er godt for de bilkøbere, for hvem det er en god løsning. Men handler det om, at gøre en klimamæssig forskel, er det langt vigtigere at sikre, at flest mulige bilejere/bilbrugere kan bidrage, og at Jorden ikke løber tør for de nødvendige ressourcer.

 

Sagt på en anden måde: Hvis alle ejere af konventionelle benzin- og dieselbiler på hele Jorden fra den ene dag til den anden erstattede deres bil med en hybridbil, og oven i købet tankede energi gemt i fx E-Fuel eller brint, ville effekten stort set være lig med CO2 neutralitet, og det er vel, hvad jorden har brug for.

 

Hybrider af enhver slags

Derfor er den nye Toyota C-HR også baseret på hybridteknologi, som Toyota er mestre i. Man lægger ud med to drivliner, skabt på grundlag af den seneste 5. generation selvopladende hybridgeneration. Det er den samme, som også findes i Corolla Cross og Corolla - men naturligvis konfigureret efter C-HR's køreegenskaber og forventningerne dertil. Og nogle måneder senere lanceres så også en plug-in hybrid med stort set samme teknologi som findes i den nye Prius Plug-in.

 

Fordi plug-in udgaven først kommer senere, var det alene de to selvopladende hybrider, som var til rådighed ved testkørslerne på Ibiza. Og fordi man hos Toyota i Danmark anser udgaven med 140-hestes drivline for den, der kommer til at sælge bedst i Danmark, var det også den, der havde vores største bevågenhed. Men naturligvis kørte vi også en længere tur i 2-liters versionen med All Wheel Drive, der bl.a. i kraft af flere hestekræfter (197 ialt) og det skub fra de 41 hk, der kommer fra baghjulene, gav den største oplevelse hvad køredynamik angår.


2-liters hybrid drivlinen yder næsten 200 hk.


Næsten lige gode

MEN: Selvom der godt nok var forskel på de to modelvarianter, oplevede vi Ikke desto mindre 1,8'eren som mere agil ved hurtig kurvekørsel. Det kan antagelig tilskrives en lavere vægt - den vejer næsten 100 kg mindre end 2-liters AWD’en - og en ualmindelig velafbalanceret affjedring. Dertil kom, at bortset fra kørsel på de allermest plane af Ibizas landeveje, var 2-liter modellens 20” hjul med tilhørende 245/40-20 lavprofildæk ikke optimale.

 

Med de mindre 19” hjul og 225/50-19 dæk på 1,8'eren blev det mekaniske vejgreb generelt bedre, og så betyder det mindre, at man må klare sig med ringere effekt og fartpræstationer. C-HR er trods alt ingen racerbil, selvom GR-Sport versionen af 2-liters bilen gør sit bedste for at være sportslig.

 

Ingen af bilerne var kedelige og forskellen da i praksis også næsten grænsende til marginal. Det hænger givet vis sammen med Toyotas stadig større ekspertise, når det gælder om at gøre almindelige biler spændende og køre-glade. Hvis det handler om vejgreb og kurveegenskaber bliver en SUV's dimensioner aldrig optimale. At C-HR alligevel klarer sig godt, kan til dels henføres til, at den ligger på grænsen til overhovedet at være en SUV.

 

Lavt tyngdepunkt

Den er 1,56 meter høj, altså lavere end de fleste SUV'er, men en SUV er den, fordi den kan fås med firehjulstræk og også har en forøget frihøjde på…ja, det vil Toyota ikke rigtig ud med, og vi havde ladet millimetermålet blive hjemme. Et faktum er, at den ligger lavere end de fleste SUV’er, den har et ret beskedent batteri, som er placeret under bagsædet og teknikken ligger generelt ret lavt i bilen.

 

En detalje som panorama-glastaget er én blandt mange fine finesser, som ikke alene er med til at løfte C-HR op på kanten af premium-klassen. Ja, var det ikke fordi den så ville være døbt Lexus, er den faktisk på et sådant niveau (også på grund af forbavsende ringe støj). Men glastaget i sig selv har en infrarød coatning, som reducerer lysindfaldet og hindrer uhensigtsmæssig opvarmning af kabinen. Det isolerer også mod kulde, og medvirker derved til at spare energi til nedkøling hhv. opvarmning af passagerkabinen. I tilgift sparer taget 5 kg højt placeret vægt, sammenlignet med det konventionelle tag. Det er med til at sænke tyngdepunktet, og bidrager med andre ord også til gode køreegenskaber.

 

Coupé High-Rider

Summa summarum: En C-HR lever også i sin 2. generation op til betydningen af dens navn: C-HR, som står for Coupé High-Rider. For det er det, den er. Visuelt ganske anderledes end forgængeren, pladsmæssigt er den mere rummelig, til trods for at den er en smule kortere. Omvendt er den lidt bredere og sporvidden er over 4 cm forøget både for og bag, hvilket genspejles i kabinepladsen såvel som bagagerummet.

 

Prismæssigt er C-HR placeret lidt over Corolla Cross, cirka 12.000 kroner, men udstyrsniveauerne er ikke helt sammenlignelige. Overordnet kan man udnævne Corolla Cross til at være den praktiske fornuftsbil, hvor det hos C-HR er design og udstråling, der er de bærende kvaliteter. Dertil kommer så alle de praktiske funktioner, som hos Toyota findes på tværs af modeller og versioneringer. Men fælles for dem alle er den enestående garantiordning, hvor man ud over 3 års fabriksgaranti kan opnå op til næsten 11 års såkaldt serviceaktiverede fabriksgaranti.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota C-HR 2. gen verdenspremiere >>>

Moderne teknik og udstyr i fancy design >>>
First on-board testvideo: Toyota C-HR 1,8 Hybrid

Vi har prøvekørt den helt nye 2. generation af den banebrydende Toyota C-HR Hybrid på snoede og ujævne veje på ferieøen Ibiza. Den nye C-HR er forgængeren overlegen på de fleste punkter. Fuld HD.





Hurtige fakta om Toyota C-HR 2. generation


Introduktion i Danmark: Februar 2024

 

Listepriser fra kr. 358.000.

 

1,8 Hybrid:

4 cyl 1,8 ltr Atkinson Cycle benzinmotor, 98 hk, 142 Nm/3600 omdr./min. Permanent Magnet Synkron elmotor, 94 hk, 185 Nm. Systemeffekt: 140 hk. e-CVT. 0-100 km/t: 9,9 sekunder. Topfart: 170 km/t. Benzinøkonomi: 20.8-21,3 km/l. Vægt: 1430 kg.

 

2,0 Hybrid:

4 cyl 2 ltr Atkinson Cycle benzinmotor, 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. To stk. permanent Magnet Synkron elmotorer: For: 111 hk, 206 Nm. Bag: 41 hk, 84 Nm. Systemeffekt: 197 hk. e-CVT. 0-100 km/t: 7,9 sekunder. Topfart: 180 km/t. 19,6-20,0 km/l. Vægt: 1525 kg.

 

Længde: 4,36 meter.

Højde: 1,56 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Akselafstand: 2,64 meter.

 

Bagagerumskapacitet:

1,8 Hybrid: 388-1155 liter.

2,0 Hybrid AWD: 362-1140 liter.

 

Anhængervægt: 725 kg.


Link til importøren

Bagagerummet i AWD versionen er lidt mindre end i 1,8'eren fordi der skal være plads til den bageste motor.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt