Den helt nye 2. generation
Toyota C-HR udmærker sig selvklart ved sit design.
Den bygger videre på den næsten revolutionære
udvikling af design og udstråling, som Toyota
søsatte midt i 20’erne. Men den er også baseret på
moderne teknik, der tilgodeser bilbrugere langt ud
over, hvad fuldt elektrificerede biler er i nærheden
af.
Med al mulig respekt for, at
elektrificering er en vigtig del af de kommende
årtiers udvikling indenfor mobilitet, er der også en
praktisk virkelighed anno 2023. Set ud fra en dansk
og for så vidt også europæisk synsvinkel, hvor den
bremseklods, som der præcis i de dage, hvor de
første internationale testkørsler af den nye CH-R på
ferieøen Ibiza fandt sted, har udfordret Tysklands
bidrag til at lette klimarigtig mobilitet, er der
formentlig længere vej til en større grad af
europæisk elektrificering end de fleste forestiller
sig.
Den praktiske hverdag
Derfor rammer biler som C-HR
direkte ind i menneskers praktiske hverdag. Den gør
det ved på linje med den nye Toyota Prius og de mere
praktiske Corolla modeller at tilbyde moderne
teknologi, der kan benyttes af enhver. Oven i købet
i et næsten banebrydende design.
Det sker til priser, der
burde få enhver udbyder af mere konventionelle
benzinbiler op af stolene. Med en benzinøkonomi på
den gode side af 20 km/l og en kørsel, hvor bilen i
langt mere end halvdelen af tiden kører elektrisk på
selvopfanget energi, er en C-HR parallelt med andre
hybridbiler en ret optimal løsning for mennesker,
der i deres dagligdag har brug for ubegrænset
mobilitet, eller ikke har en privat lade-stander
opsat ved siden af opgangsdøren til den
etageejendom, hvori deres bolig er beliggende.
Forfinet teknik
Det unikke, som vi oplevede
det under de første internationale prøvekørsler, er
et ualmindeligt godt samspil mellem Atkinson cycle
benzinmotorerne på hhv. 1,8 og 2 liter og den eller
de tilhørende elmotorer, der foruden at bidrage til
motoreffekten også varetager såvel den glidende og
yderst komfortable kørsel som den optimale energi
regenerering. Samspillet med det automatiske e-CVT
gear har også nået nye højder. Det sker alene fordi
Toyota til stadighed forfiner den computerteknologi,
der er kernen i enhver elbils og elektrificeret bils
køreegenskaber.
1,8 liters drivlinen har god
plads i motorrummet.
Den del af bilens drift er
usynlig, men den kan mærkes. Og da man samtidig har
sikret, at komponenterne er anbragt i bilen, så de
understøtter køredynamikken, sidder resultatet lige
i øjet.
Sidstnævnte kan i et vist
omfang formentlig også tilskrives den erfaring, som
Toyota har opnået ved at skabe verdens bedste
rallybiler, som dominerer rally-verdensmesterskabet
og netop benytter moderne elektrificeret plug-in
hybrid teknologi. Rallybilerne er plug-in hybrider
og motorerne kører på CO2 neutralt brændstof, en
slags E-Fuel om man vil.
Tilgodeser traditionelle
krav
Alt det sker, uden at Toyota
har sat de traditionelle krav til moderne biler over
styr. Én ting er et iøjefaldende design, et andet er
et udstyrsniveau, som er helt på højde med, hvad man
kan forvente i biler i den prisklasse. Og de gør det
oven i købet uden subvention af statsmidler fra
hverken europæiske eller asiatiske stater.
Eksempelvis tilbyder den
billigste version af C-HR med 140-hestes
hybridmotor, prissat til 358.000 kroner det såkaldte
Active udstyr, som bl.a. omfatter 17” alufælge (C-HR
kan ganske enkelt ikke anskaffes uden alufælge), som
vi endnu ikke har prøvet, men gætter på klæder bilen
rigtig godt. Udstyrslisten indeholder fx også en 8”
multimedie touch-skærm, 6 højtalere, nøglefri start,
LED forlygter, 2-zone klimaanlæg, bakkamera,
sædevarme foran og ratvarme, el-sidespejle og hele
pakken af sikkerhedsudstyr. Automatgear er også en
del af pakken.
For blot 15.000 kroner oveni
vokser alufælgene til 18”, der er indbygget 2-vejs
el-justerbar lændestøtte, som er forbavsende
effektiv, den har nøgleløs betjening, regnsensorer
og p-sensorer med bremseassisten både for og bag.
19" hjul på 1,8 liters hybrid udgaven.
20" hjul på 2-liters AWD
versionen.
Toppen af poppen
Går man linen helt ud og
anskaffer Executive udgaven af 1,8-liters bilen til
452.000 kroner, er der nu 19” alufælge (som på den
prøvekørte), bi-zone lakering, el-justerbare
sportsforsæder, 12,3 multimedia berøringsskærm,
integreret navigation, el-bagklap, klimaanlæg med
nanoe-x teknologi, JBL-lyd med 9 højtalere, matrix
forlygter, digitalt bakspejl (som kan deaktiveres)
og head-up display.
Toppen af poppen er den
firehjulsdrevne GR Sport version, hvor 2-liters
hybridrivlinen på i alt 197 hestekræfter inkluderer
op til 41 hk fra en elmotor på baghjulene. Udstyret
omfatter da også sportssæder i kunstlæder, kamera
med 360 grader visning, automatisk vognbaneskift,
panoramaglastag, fuldautomatisk p-assistent og meget
andet. Men da er listeprisen også steget til lige
over 600.000 kroner.
Introduktionen i Danmark finder sted i februar 2024 og
et par måneder senere følger plug-in udgaven trop.
Allerede nu har man offentliggjort listepriserne
også for den: Den billigste PHEV kommer til at koste
400.000 kroner, motoren yder 223 hestekræfter (men
bilen er også noget tungere) og topudgaven koster
blot 509.000 kroner inkluderet den afgiftsrabat, der
fortsat opnås i 2024. Det er en bil, vi til den tid
vender tilbage til. |