- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test:

Toyota C-HR generation 2


Moderne teknik og udstyr i fancy design


af Søren Clauding - november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye 2. generation Toyota C-HR udmærker sig selvklart ved sit design. Den bygger videre på den næsten revolutionære udvikling af design og udstråling, som Toyota søsatte midt i 20’erne. Men den er også baseret på moderne teknik, der tilgodeser bilbrugere langt ud over, hvad fuldt elektrificerede biler er i nærheden af.

 

Med al mulig respekt for, at elektrificering er en vigtig del af de kommende årtiers udvikling indenfor mobilitet, er der også en praktisk virkelighed anno 2023. Set ud fra en dansk og for så vidt også europæisk synsvinkel, hvor den bremseklods, som der præcis i de dage, hvor de første internationale testkørsler af den nye CH-R på ferieøen Ibiza fandt sted, har udfordret Tysklands bidrag til at lette klimarigtig mobilitet, er der formentlig længere vej til en større grad af europæisk elektrificering end de fleste forestiller sig.

 

Den praktiske hverdag

Derfor rammer biler som C-HR direkte ind i menneskers praktiske hverdag. Den gør det ved på linje med den nye Toyota Prius og de mere praktiske Corolla modeller at tilbyde moderne teknologi, der kan benyttes af enhver. Oven i købet i et næsten banebrydende design.

 

Det sker til priser, der burde få enhver udbyder af mere konventionelle benzinbiler op af stolene. Med en benzinøkonomi på den gode side af 20 km/l og en kørsel, hvor bilen i langt mere end halvdelen af tiden kører elektrisk på selvopfanget energi, er en C-HR parallelt med andre hybridbiler en ret optimal løsning for mennesker, der i deres dagligdag har brug for ubegrænset mobilitet, eller ikke har en privat lade-stander opsat ved siden af opgangsdøren til den etageejendom, hvori deres bolig er beliggende.

 

Forfinet teknik

Det unikke, som vi oplevede det under de første internationale prøvekørsler, er et ualmindeligt godt samspil mellem Atkinson cycle benzinmotorerne på hhv. 1,8 og 2 liter og den eller de tilhørende elmotorer, der foruden at bidrage til motoreffekten også varetager såvel den glidende og yderst komfortable kørsel som den optimale energi regenerering. Samspillet med det automatiske e-CVT gear har også nået nye højder. Det sker alene fordi Toyota til stadighed forfiner den computerteknologi, der er kernen i enhver elbils og elektrificeret bils køreegenskaber.


1,8 liters drivlinen har god plads i motorrummet.


Den del af bilens drift er usynlig, men den kan mærkes. Og da man samtidig har sikret, at komponenterne er anbragt i bilen, så de understøtter køredynamikken, sidder resultatet lige i øjet.

 

Sidstnævnte kan i et vist omfang formentlig også tilskrives den erfaring, som Toyota har opnået ved at skabe verdens bedste rallybiler, som dominerer rally-verdensmesterskabet og netop benytter moderne elektrificeret plug-in hybrid teknologi. Rallybilerne er plug-in hybrider og motorerne kører på CO2 neutralt brændstof, en slags E-Fuel om man vil.

 

Tilgodeser traditionelle krav

Alt det sker, uden at Toyota har sat de traditionelle krav til moderne biler over styr. Én ting er et iøjefaldende design, et andet er et udstyrsniveau, som er helt på højde med, hvad man kan forvente i biler i den prisklasse. Og de gør det oven i købet uden subvention af statsmidler fra hverken europæiske eller asiatiske stater.

 

Eksempelvis tilbyder den billigste version af C-HR med 140-hestes hybridmotor, prissat til 358.000 kroner det såkaldte Active udstyr, som bl.a. omfatter 17” alufælge (C-HR kan ganske enkelt ikke anskaffes uden alufælge), som vi endnu ikke har prøvet, men gætter på klæder bilen rigtig godt. Udstyrslisten indeholder fx også en 8” multimedie touch-skærm, 6 højtalere, nøglefri start, LED forlygter, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, sædevarme foran og ratvarme, el-sidespejle og hele pakken af sikkerhedsudstyr. Automatgear er også en del af pakken.

 

For blot 15.000 kroner oveni vokser alufælgene til 18”, der er indbygget 2-vejs el-justerbar lændestøtte, som er forbavsende effektiv, den har nøgleløs betjening, regnsensorer og p-sensorer med bremseassisten både for og bag.


19" hjul på 1,8 liters hybrid udgaven.

 

20" hjul på 2-liters AWD versionen.


Toppen af poppen

Går man linen helt ud og anskaffer Executive udgaven af 1,8-liters bilen til 452.000 kroner, er der nu 19” alufælge (som på den prøvekørte), bi-zone lakering, el-justerbare sportsforsæder, 12,3 multimedia berøringsskærm, integreret navigation, el-bagklap, klimaanlæg med nanoe-x teknologi, JBL-lyd med 9 højtalere, matrix forlygter, digitalt bakspejl (som kan deaktiveres) og head-up display.



Toppen af poppen er den firehjulsdrevne GR Sport version, hvor 2-liters hybridrivlinen på i alt 197 hestekræfter inkluderer op til 41 hk fra en elmotor på baghjulene. Udstyret omfatter da også sportssæder i kunstlæder, kamera med 360 grader visning, automatisk vognbaneskift, panoramaglastag, fuldautomatisk p-assistent og meget andet. Men da er listeprisen også steget til lige over 600.000 kroner.

 

Introduktionen i Danmark finder sted i februar 2024 og et par måneder senere følger plug-in udgaven trop. Allerede nu har man offentliggjort listepriserne også for den: Den billigste PHEV kommer til at koste 400.000 kroner, motoren yder 223 hestekræfter (men bilen er også noget tungere) og topudgaven koster blot 509.000 kroner inkluderet den afgiftsrabat, der fortsat opnås i 2024. Det er en bil, vi til den tid vender tilbage til.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota C-HR 2. gen verdenspremiere >>>

Ny C-HR springer ind i fremtiden >>>
First on-board testvideo: Toyota C-HR 1,8 Hybrid

Vi har prøvekørt den helt nye 2. generation af den banebrydende Toyota C-HR Hybrid på snoede og ujævne veje på ferieøen Ibiza. Den nye C-HR er forgængeren overlegen på de fleste punkter. Fuld HD.





Hurtige fakta om Toyota C-HR 2. generation


Introduktion i Danmark: Februar 2024

 

Listepriser fra kr. 358.000.

 

1,8 Hybrid:

4 cyl 1,8 ltr Atkinson Cycle benzinmotor, 98 hk, 142 Nm/3600 omdr./min. Permanent Magnet Synkron elmotor, 94 hk, 185 Nm. Systemeffekt: 140 hk. e-CVT. FWD. 0-100 km/t: 9,9 sekunder. Topfart: 170 km/t. Benzinøkonomi: 20.8-21,3 km/l. Vægt: 1430 kg.

 

2,0 Hybrid:

4 cyl 2 ltr Atkinson Cycle benzinmotor, 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. To stk. permanent Magnet Synkron elmotorer: For: 111 hk, 206 Nm. Bag: 41 hk, 84 Nm. Systemeffekt: 197 hk. e-CVT. AWD. 0-100 km/t: 7,9 sekunder. Topfart: 180 km/t. 19,6-20,0 km/l. Vægt: 1525 kg.

 

Længde: 4,36 meter.

Højde: 1,56 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Akselafstand: 2,64 meter.

 

Bagagerumskapacitet:

1,8 Hybrid: 388-1155 liter.

2,0 Hybrid AWD: 362-1140 liter.

 

Anhængervægt: 725 kg.


Link til importøren

Bagagerummet er på 388 liter til trods for bilens coupé form.


Det er lidt af en gimmick at bilens navn lyser op i lysstriben mellem baglygterne når den er aktiv.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt