Det var en designmæssig
omvæltning, Toyota gennemførte tilbage i 2017, da
den første C-HR blev lanceret. Nu er den nye og 2.
generation af succes-modellen på vej, og den bygger
oven på en god kombination af det design,
forgængeren blev kendt for, og de seneste modeller
fra verdens største bilmærke, ikke mindst den lille,
vakse Aygo X og den elektriske bZ4X.
Toyota C-HR (C-HR står for
Coupé High-Rider) er mere end noget andet et
design-statement. Den væsentligste købsparameter er
bilens udseende, dens udstråling og visuelle appeal.
Men naturligvis er det alt sammen baseret på de
store tekniske og digitale landvindinger, som Toyota
har opnået i de seneste år.
Ypperligt design -
ypperlig hybrid
Billederne taler deres eget
sprog og et par muligheder for at dykke ned i
teknikken i forbindelse med verdenspremieren, som
fandt sted i den nordtyske storby, Hamburg,
dokumenterer det høje tekniske niveau, som især den
femte generations hybridteknologi bidrager med. Her
er virkelig tale om det ypperste af det ypperste
indenfor hybrid-teknik, hvilket ikke er så
mærkeligt, da Toyota har over 26 år på bagen, hvad
dette angår.
Da den første Toyota C-HR
blev lanceret, var der tale om et designmæssigt
gennembrud. Det slog an, kunderne var begejstrede og
siden introduktionen er der solgt i alt 754.000
eksemplacer af bilen, som man godt kan kalde en ægte
europæisk Toyota. Og det bliver den nye generation i
endnu højere grad.
Levetid
Den er kompakt, den er fancy
at se på, den er miljørigtig, men ikke verdens mest
funktionelt optimerede bilmodel. Det har måske
afholdt nogle fra at vælge en C-HR, selvom de gerne
ville, og det skal man nok også forvente kommer til
at ske med den nye generation. Den er et statement
for Toyota, men vil også være det for køberne af
bilen. Det åbne spørgsmål er, hvor tidssvarende den
vil være om 5-6 år, men så kan de jo blot
introducere en 3. generation…
Ved udviklingen af den nye
bil har Toyota lagt stor vægt på designet, men også
miljøhensyn og ønsket om at vise miljø vejen fylder
meget. Anvendelsen af genbrugsmaterialer er stor og
det samme gælder miljøbevidstheden bag valget af
materialer. Toyota har i øvrigt i skrivende stund
udnævnt en ny chef for det, man kalder cirkulær
økonomi, som omfatter en målrettet genanvendelse af
flest mulige materialer og i bredest mulig forstand.
Desuden har man ønsket, at kunderne skal kunne opnå
en personaliseret oplevelse. Om det lykkes vil tiden
vise.
5 generations hybrid
I sagens natur benytter
Toyota koncernens 5. generation hybrid drivliner, og
C-HR kommer som selvopladende hybrid med såvel 1,8
som 2-liters benzinmotorer. Den kommer også med
firehjulstræk, hvor en 41 hestes elmotor trækker på
baghjulene. Og så vil den desuden kunne anskaffes
med plug-in hybrid teknik, hvilket må forventes især
at appellere til det danske publikum, så længe
prisen på plug-in hybridbiler holdes nede gennem
attraktiv beskatning.
Konstruktionsmæssigt er der
tale om en robust ramme, der både sikrer høj grad af
vridningsstabilitet og yder god beskyttelse.
Højvolts hybridbatterierne findes under bagsædet, og
derved opnår man udmærkede kabineforhold. Det
forventes at medvirke til en god vægtfordeling i
bilerne, som Toyota også lover vil få et løft opad,
hvad angår køredynamik – uden tab af kørekomfort.
Plug-in hybrid versionen vil
være udstyret med et 13,8 kWh batteri, der oplades
med i Danmark op til 3,7 kW og forventes, at levere
en EV-rækkevidde på 66 km. Systemeffekten vil være
164 kW (223 hestekræfter) hvilket indikerer, at
drivlinen er identisk med den, som lige nu er på vej
på markedet i den nye Toyota Prius. Der forventes
fine fartpræstationer, hvor 100 km/t nås på under 8
sekunder.
Energiforbruget vil i øvrigt
kunne styres med stor præcision. Når
navigationssystemet har fået godkendt den rute, man
vil følge, sammensætter en kørecomputer samspillet
mellem forbrændingsmotoren og elmotoren, så man
anvender så lidt som muligt energi.
Er man nu blevet sulten efter en C-HR, kan man
få den stillet i begyndelsen af 2024, for da
lanceres den officielt i Danmark, oplyser Toyota i
Danmark.
|