Det europæiske elbils-marked
oversvømmes i disse år af kinesiske elbiler. Det er
også lige før, man kan tilføje den ene større end
den anden. Med enkelte undtagelser er kineserbilerne
nemlig ret store, for nu at sige det mildt. Så kan
man undre sig over, at koreanske KIA blander sig i
gigant-opgøret med en over 5 meter lang 2,5 tons
tung elbil, ved navn EV9. Men hos KIA er der mening
med galskaben.
Vi har prøvet den nye KIA
EV9, der havde dansk publikumspremiere på den yderst
velbesøgte eCarExpo i det københavnske Bella Center
sidst i oktober. Der var stor interesse for bilen,
som vi nogle uger forinden havde haft mulighed for
at køre på østjyske landeveje. Vi måtte dog pga. en
international embargo ikke berette om køreoplevelsen
før nu, så det gør vi så.
Stor men ikke SÅ stor
KIA EV9 er stor. Men den er
skabt på samme tekniske platform, som den velkørende
KIA EV6. Og så stor er forskellen på de to altså
heller ikke, kun 33 cm i længden, så det projekt er
blevet ret vellykket. Vægtforskellen er nogenlunde
den samme – 2,1 tons for EV6 og 2,5 tons for EV9 –
hvilket til dels også kan tilskrives et næsten 30
procent større batteri (målt på kapacitet).
På samme måde som EV6 er
udrustet med et avanceret affjedringssystem, som vi
beskrev ifm. vores første test af EV6 (læs
om EV6 hér >>>), er et tilsvarende system også
anvendt til EV9. Og det er intet mindre end genialt.
I EV9 er det en smule udbygget, hvad betegnelsen
Smart Frequency Damper Valve og Hydraulic Rebound
Stop indikerer (I EV6 kalder man det blot ”selective
damping Control Valve).
Effektivt og velafbalanceret
Det er utrolig effektivt, fordi det både kan
håndtere den store vægt, den pænt store frihøjde på
17,7 cm, som normalt ville fordre en stram
affjedring, og den store effekt på op til 384
hestekræfter i den prøvekørte AWD GT-Line version.
Og samtidig byde på ualmindelig komfortabel kørsel –
som er helt i overensstemmelse med KIA’ens generelt
høje kørselskomfort. Baghjulsophænget er 5-leds og
med til at gøre bilen stabil, også ved dansk
motorvejsfart.
Det har betydet, at KIA har været i stand til at
skabe en slags minibus med plads til 7 personer. Den
er ikke bare en oppumpet SUV, hvor det er besværligt
at benytte bagsæderne, men en bil, hvor man endda
disponerer over 333 liter bagageplads, når alle syv
sæder benyttes til at sidde på. Der findes få biler
af den slags, den meget omtalte VW ID.Buzz, som også
er ved at lande i en forlænget udgave, er en af dem.
Men KIA er stadig den eneste producent, der sender 7
års garanti i halen på deres biler, når kunderne får
dem udleveret.
Bilen giver mening
Køremæssigt er EV9 i en klasse for sig selv. Og
selvom den første test på de danske veje ikke gav
mulighed for, at komme rigtigt i dybden med bilen,
er der ingen tvivl om, at den vil gøre sig hos
bilbrugere, der har behov for en sådan bil. Har man
det, giver den netop på grund af sin størrelse
ekstra god mening. Det er alt andet lige mere
energirigtigt, at transportere 7 personer i én elbil
frem for at fordele dem i to. Og allerede seks
personer på farten vil kunne gøre det både bekvemt
og bæredygtigt, for med 6 personer i bilen har man
en markant større bagagekapacitet. Det svarer lidt
til at være 4 personer i en sedan.
eCarExpo afdækkede med al tydelighed behovet for den
slags biler. Der var meget stor interesse for EV9 på
KIAs stand, og det så ud som om, uden at have
forsket i publikums privatliv, at den især
appellerede til storfamilier.
Der var konstant interesse for KIA EV9 på eCarExpo.
Meget bil for en god sum penge
Udover de gode køreegenskaber, den gode plads og den
unikke garanti, hvad er det så de får? Jo, for de
780.000 kroner, som den prøvekørte topversion koster
og som ret beset er en god sjat penge, får man
firehjulstræk, baseret på op til 192 hk både for og
bag, og maks-effekten kan udnyttes samtidig, så man
disponerer over 384 hestekræfter.
Drejningsmomentet er på op til 700 Nm og
batterikapaciteten 99,8 kWh. Derved opnår man en
rækkevidde iht. WLTP på 505 kilometer. Man må
desuden sætte en anhænger på 2,5 tons bagpå. Hurtig
er den også: 0-100 km/t på 5,3 sekunder og 200 km/t
på toppen. Alene den høje topfart er usædvanlig for
en elektrisk bil.
Lyn på opladningen
Hurtigt går det også, når bilen skal oplades. Der er
som i EV6 tale om et 800 Volt batteri, der kan
oplades fra en lyn-ladestander med op til 240 kW og
11 kW fra en vekselstrømslader.
KIA EV9 kan også anskaffes med baghjulstræk alene,
da er købsprisen 675.000 kroner, motoren præsterer
op til 203 hk/350 Nm og den er i sagens natur noget
langsommere (0-100 km/t på 9,4 sekunder og topfarten
er 185 km/t). Til gengæld er WLTP rækkevidden 563
kilometer – men vi har ikke kørt den version endnu.
|