Når der er så meget hype
omkring den helt nye KIA EV6 elbil, skyldes det ikke
alene det usædvanlige og iøjefaldende design, men
også den omstændighed, at bilen er usædvanlig
gennemarbejdet. Ligeså gennemarbejdet designet er,
ligeså meget arbejde er der lagt i at nedbryde de
udfordringer, som følger med købet af enhver elbil i
disse år.
Det sidste sagt, fordi det
er muligt at verden energimæssigt forandrer sig og
måske endda ret radikalt i de næste 10 år, men i den
mellemliggende tid er det ikke uden betydning, at de
biler, vi benytter i vores liv nu og her også
understøtter det liv, vi har (redaktørens mening…).
Og det gør en KIA EV6.
Tynd batteripakke
EV6 er for det første
bygget på en platform, som har tilladt et stort 77,4
kw/h batteri, der breder sig ud under hele bilen fra
frontaksel til bagaksel. Batteripakken er helt flad
og forbavsende tynd (se billederne af den afklædte
bil), hvorved tyngdepunktet er blevet meget lavt.
Bilen er skabt som en
fem-personers crossover-coupé med lette forøget
frihøjde (16 cm) og også en totalhøjde på 1,55
meter. Groft set er de sidste 10 cm i højden fra en
traditionel sedan, der typisk er omkring 1,45 meter
høj, benyttet til batteriet. Det kompenserer ikke
for vægten på 477 kg, men det giver meget mere
brugbar plads i kabine og bagagerum.
Kompensationen findes –
og virker
Kompensation for vægten
finder man andre steder – og den virker. Selv med to
elektromotorer og firehjulstræk er drivlinen
væsentlig lettere end den vil være i en konventionel
firehjulstrukken højt-ydende sportssedan, hvilket er
en af årsagerne til at den 4-hjulstrukne version
blot vejer 2015 kg. Men den forøgede frihøjde har
gjort det muligt, at anvende et støddæmper-princip,
som søsterformaet Hyundai også benytter i deres
VM-vindende i20 WRC Coupé rallybiler.
Når en støddæmper
ekspanderer efter at være trykket sammen, skal den
omgående være i stand til at absorbere ujævnhederne,
når den på ny trykkes sammen, og det skal ske
ekstremt hurtigt og effektivt under alle
kørselsforhold. Målet er, at kørslen på én gang er
komfortabel, så også vejgrebet forbliver mest mulig
konstant på ujævne overflader, og tilstrækkelig
stram til også at kunne håndtere belastning ved høj
fart på plane vejstrækninger.
Ved at indbygge et ekstra
stempel i hver støddæmper, kan man mere effektivt
kontrollere styrken af sammen-trykningen af
støddæmperne og derved sikre ekspansionen uden at
hjulene mister trykket på vejoverfladen. Resultatet
er, at man på den ene side oplever en stram og
sportslig undervogn, og på den anden side kan
passere ujævnhed som fx kloakdæksler, uden at de må
det nærmest kan mærkes.
Hurtigopladning
Opladningssystemet er
effektivt opgraderet, så man nu kan lade med op til
800 Volt. Fra en hurtiglade-station, som findes
mange steder i det europæiske lade-netværk, som KIA
er tilsluttet, kan man oplade fra 10 til 80 procent
på 18 minutter og 100 ekstra kilometer får man på
under 5 minutter. KIA er en del af et
inter-europæiske lade-netværk. Derigennem har man
adgang til 160.000 lade-stationer og mulighed for
hurtigladning fra 2000 af dem.
Oplader man fra en 400 Volt
lade-station omforme KIA selv styrken til 800 Volt
og man kan dermed udnytte den optimale
opladningshastighed. Og EV6 kan også levere strømmen
den modsatte vej, dvs. man kan benytte den til fx at
oplade en elcykel med en lade-styrke på 3,6 kW.
KIA EV6 er i stand til at
regenerere energi temmelig kraftigt. Benytter man
den såkaldte i-PEDAL indstilling kan bilen stort set
køres uden brug af bremsepedalen. I øvrigt besidder
bilen også et nødbremsesystem, der ikke alene er i
stand til at bremse kraftigt op og undgå påkørsel af
også cyklister og fodgængere, men også reagerer på
stillestående biler, der fx holder for rødt ved et
lyskryds. Bilen sætter da betids og stilfærdigt
farten ned til nul km/t og generere naturligvis ved
samme lejlighed strøm, som siden kan benyttes til at
køre på.
Kørehjælpemidler og
fjernbetjening
EV6 er udstyret med de
seneste kørehjælpemidler, som i snart sagt enhver
sammenhæng eliminerer risikoen for kollision og gør
kørslen mere afslappet. Og så kan man via bilens
tændingsnøgle (smart-key) fjernbetjene parkering,
såvel parallel parkering som vinkelparkering.
Systemet dirigerer bilen, som selv kører på plads,
og benytter dertil såvel input fra dens mange
kameraer og ultrasoniske sensorer.
Vha. en såkaldt KIA Connect app har man adgang til en
række informationer om bilens status, naturligvis,
men også fjernbetjening af bilens låsesystem,
opladning m.v., plus at man kan finde hen til bilen,
hvis man eksempelvis har glemt hvor den er parkeret.
Bagagepladsen er udviddet fortil med et større rum i
den baghjulstrukne udgave (ovenfor) og et noget
mindre rum i den med firehjulstræk.
|