- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: KIA EV6

Hypet elbil kører som den ser ud


Af Søren Clauding – 15. oktober 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forventningerne var store, da de første internationale prøvekørsler af den helt nye og på mange måder banebrydende elbil, KIA EV6 fandt sted i bjergområderne vest for Malaga i det sydlige Spanien. Den helt overordnede konklusion er, at betragter man den blot et øjeblik og forestiller sig, hvordan sådan en bil kører, bliver man ikke overrasket, når man giver sig afsted.

 

Den ser i undertegnedes optik fabelagtig godt ud. Vi har tidligere beskrevet den (læs den første præsentation af KIA EV6 hér >>>, læs om det første møde med KIA EV6 hér >>>) og fylder ikke disse spalter med gentagelser fra tidligere. Men helt faktuelt oplevede vi bilen mere funktionel, praktisk omend med et enestående design, end man øjensynlig fra KIA’s side havde tænkt, da man definerede køreegenskaberne.

 

Praktisk, iøjefaldende – og sporty

En funktionel og praktisk bil har nemlig traditionelt mindre vægt lagt på kurveegenskaber og køreegenskaber i bred forstand end en sporty bil. KIA EV6 er funktionel og praktisk, men køreegenskaberne er sporty, så godt som man nu kan skabe en sporty bil, der vejer op imod 2 tons (men sådan er det jo med elbiler – og det er set væsentlig mindre vellykket hos en række af konkurrenterne).

 

Så da jeg valgte, selv at tage greb om bilen og køre den, i stedet for at blive kørt af den, ændrede den karakter og da blev den spændende. Spændstig, direkte, underholdende med baghjulstræk (og for så vidt også med firehjulstræk), som man oven i købet kan lege med pga. det store drejningsmoment (350 Nm) på de trækkende baghjul. Drejningsmomentet på en elmotor leveres fra allerførste omdrejning, men KIA-ingeniørerne har øjensynlig computerstyret det til at være gradvist stigende parallelt med bilens acceleration.

 

Det virker i hvert fald godt og er harmonisk samstemt med den forholdsvis lange akselafstand på 2,90 meter og den lettere forøgede frihøjde ift. en normal sedan på 16 cm. Sidst i on-board videoen her på siden, hvor hastighedsgrænserne og kørselsforholdene tillod mere sportslig kørsel, får man en vis fornemmelse, også af hvor eksempelvis udskridningsgrænsen er for den baghjulstrukne EV6.

 

Stor åbenhed sætter vægten i relief

Der var flere versioner til rådighed ved de første internationale prøvekørsler, men alle med det store 477 kg 77,4 kWh litium ion batteri. Og bemærk dette: KIA er meget åben om at publicere sådanne data, det er prisværdigt og gælder bestemt ikke alle bilproducenter. Men den store batterivægt gælder alle elbiler med batterier i samme størrelse. Derved sættes bilens egenvægt også i relief, for en næsten 4,70 meter lang sporty crossover med en egenvægt på 1910 kg er ret pænt.

 

Drivlinen giver ikke meget lyd af sig, præcis som det skal være i en moderne elbil. Vindstøj er der heller ikke meget af. Lidt anderledes er det med støj fra vejbanen, som ikke mindst beror på dækmonteringen. På de prøvekørte biler var basisudgaven, som benyttes i on-board videoen, udstyret med 235/55-19 Kumho dæk, hvorimod de firehjulstrukne versioner havde Michelin Pilot Sport 255/45-20. Sidstnævnte gav i sagens natur bedre vejgreb og en mere spids berøring med asfalten – samt en lidt mere spændstig affjedring, men de støjede også mindre.



KIA har fastholdt multilink baghjulsophæng også i EV6, og de er angiveligt også med til at gøre bilen mere stabil og forudsigelig især i hurtige kurver. Det er sikkerhedsmæssigt et meget stort plus og medvirker aktivt til at forhindre bilen i at fortsætte ligeud, som en tung bil af natur har mest lyst til gøre. Når man drejer på rattet følger bagenden ubesværet med – og det er først, når man virkelig lægger kræfter i, at den finder på at slå lidt med halen (og selv det kan håndteres).







KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Detaljer og design går hånd i hånd >>>

Læs vores første kik på KIA EV6 hér >>>

Læs vores første præsentation af KIA EV6 hér >>>

Læs en udvidet præsentation af KIA EV6 på Formel E.dk >>>

First World Testdrive on board video: KIA EV6

Vi har prøvet den fabelagtigt veldesignede fuldt elektriske og sportslige crossover fra KIA på snoede veje nord for Marabella i Andalusien i Spanien. Den nye elbil forventes en stor fremtid i Danmark. Fuld HD.





Hurtige fakta om KIA EV6


Introduktion i Danmark: Oktober 2021

 

58,1 kWh litium-ion batteri: 170 hk, 350 Nm/3400 omdr./min. Baghjulstræk, 522 Volt batteri, 370 kg, rækkevidde: 394 km. Forbrug: 166 Wh/km. Egenvægt: 1800 kg. Anhængervægt: 750 kg. 0-100 km/t: 8,5 sek. Topfart: 185 km/t. Listepris: kr. 324.900, med Upgrade pakke: kr. 359.900.

 

77,4 kWh litium-ion batteri: 229 hk, 350 Nm/4600-8600 omdr./min. Baghjulstræk, 697 Volt batteri, 477 kg, rækkevidde: 528 km. Forbrug: 165 Wh/km. Egenvægt: 1910 kg. Anhængervægt: 1600 kg. 0-100 km/t: 7,3 sek. Topfart: 185 km/t. Listepris: kr. 349.900, med Upgrade pakke: kr. 384.900.

 

77,4 kWh litium-ion batteri: 325 hk, 605 Nm/4500-7700 omdr./min. Firehjulstræk, 697 Volt batteri, 477 kg, rækkevidde: 484-506 km. Forbrug: 180-172 Wh/km. Egenvægt: 2015 kg. Anhængervægt: 1600 kg. 0-100 km/t: 5,2 sek. Topfart: 188 km/t. Listepris: kr. 374.900, med Upgrade pakke: kr. 409.900. GT-Line: kr. 439.900.

 

Kommer i 2022:

GT: 77,4 kWh litium-ion batteri, 585 hk, rækkevidde: 400 km. Listepris: kr. 499.900.

 

Alle versioner:

11 kW AC 3 faset opladning, CCS DC hurtigopladning 800 Volt. Type 2.

 

7 års garanti.

 

Længde: 4,68 m.

Bredde: 1,88 m.

Højde: 1,55 m.

Akselafstand: 2,90 m.

Frihøjde: 16 cm.

Bagagerumskapacitet: 510-1300 liter.


Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt