- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Præsentation: KIA EV6

KIA’s elektriske fremtidsbil er her lige om lidt


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA er blandt de førende på verdensplan, når det gælder elektrificerede biler. Indenfor de næste fem år vil fabrikken lancere 11 helt nye elbiler, og i 2030 er det planen, at 40 procent af produktionen skal være elektrificeret, tal der realistisk genspejler den forventede globale markedsudvikling. Og det førstkommende skridt med sigte på 2026 er introduktionen af KIA’s elektriske fremtidsbil, KIA EV6, der lander i Danmark til oktober.

 

Ser man frem mod 2030 handler det til den tid om 1,6 millioner biler, hvoraf godt halvdelen vil være rene elbiler. Det er store tal, men det er værd at bide mærke i, at KIA som en del af Hyundai koncernen ikke forventer, at der kun sælges elbiler om ni år. De 1,6 millioner biler svarer til 40 procent af fabrikkens samlede bilproduktion. Det er tankevækkende, men nok en meget realistisk vurdering globalt set. Måske er man på visse markeder længere fremme, men elektrificeringen sker ikke fra det ene årti til det andet.

 

Modigt projekt

Når det så er sagt, er lanceringen af den nye KIA EV6 et modigt skridt, der i enhver henseende dokumenterer elbilernes potentiale. Man har allerede stor erfaring med KIA Niro og KIA Soul som elektriske biler, men de er begge det, man kan kalde kasseformede kompaktkøretøjer. Den klassificering gælder ikke KIA EV6.

 

Den nye Kia EV6 er nærmere en mellemstor crossover coupé, som tilbyder lang rækkevidde, 800V ultrahurtig opladning og den er i øvrigt den første bil baseret på KIA’s nye elbils platform, E-GMP. Nok så vigtigt: Indstigningsprisen på det danske marked er fornuftige 325.000 kroner.

 

EV6 er blevet designet under brandets nye designfilosofi ”Opposites United”, ”der henter inspiration fra kontrasterne i naturen og menneskeheden”, som man udtrykker det i fabrikkens mediemateriale. I centrum for designfilosofien er en ny visuel identitet, ”der fremkalder positive kræfter og naturlig energi med kontrasterende kombinationer af skarpe stilistiske elementer og skulpturelle former”. Hvem tror, at bildesign blot handler om, hvad øjet kan se…

 

Ret rummelig

Med batteriet placeret i bunden og på trods af EV6s kompakte udvendige dimensioner (den er 4,68 meter lang) resulterer dens 2,9 meter lange akselafstand i kabineplads svarende til en typisk mellemstor SUV. Et af de mest iøjefaldende designelementer er en helt glat buet infotainment-skærm, og sæderne er slanke, lette og klædt i moderne, robuste stoffer skabt af genbrugsplast – svarende til 111 plastflasker. Bagtil disponerer man over 520 liter bagagerumskapacitet, oven i købet målt efter den såkaldte VDA-metode.

 

Med bagsæderne slået ned øges bagagerummets kapacitet til cirka 1300 liter. Bilen har også et bagagerum fortil, der giver yderligere 52 liter opbevaringsplads i de tohjuls-drevne modeller og 20 liter i de firehjulstrukne versioner.

 

Op til 510 kilometers rækkevidde

EV6 vil blive tilbudt med to batteripakker – 58,0 kWh (standard rækkevidde) og 77,4 kWh (længere rækkevidde). GT-Line versionen fås med såvel langdistance- som standardbatteripakke, mens EV6 GT alene kan købes med den store batteripakke. Med 2WD og 77,4 kWh batteri kan den køre over 510 km på en opladning (WLTP). Med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm i AWD-versionen, kan EV6 accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 5,2 sekunder.

 

77,4 kWh-batteripakken er parret med en 229 hestes elektrisk motor, der driver baghjulene, og i AWD-modellerne producerer to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne, op til i alt 325 hk. Der findes en række forskellige kombinationsmuligheder (se skemaet i pdf-format) og toppen af poppen er EV6 GT Performance versionen med 585 hestekræfter og AWD til en halv million kroner.

 

EV6 GT udfordrer direkte konkurrenternes højt-ydende modeller. Drejningsmoment er på ikke mindre end 740 Nm og 0 til100 km/t klares på bare 3,5 sekunder – topfarten er ikke mindre end 260 km/t.

 

800V Ultra hurtig opladning

EV6 giver mulighed for 800V eller 400V opladning uden behov for yderligere komponenter eller adaptere. Fra 10 til 80 procent kapacitet klares da på kun 18 minutter i alle varianter og en ”top-op opladning” på 100 kilometers rækkevidde klares på mindre end fem minutter i kombinationen bestående af 2WD og 77,4 kWh batteri.

 

Bilens opladningssystem er mere fleksibelt end tidligere generationer af elbiler takket være en integreret lade-styringsenhed (ICCU). ICCU muliggør også en ny V2L-funktion, som er i stand til at tappe energi fra bilens batteri. V2L-funktionen kan levere op til 3,6 kW strøm til eksterne enheder og er fx i stand til at levere strøm til både et 55” TV og et klimaanlæg samtidigt i mere end 24 timer. Systemet er også i stand til at oplade en anden elbil.

 

Anhænger på 1600 kg

Har man mere end 35 procent strøm på batteriet kan EV6 trække en anhænger på op til 1600 kg. Bilen er i øvrigt udstyret med energi-genindvindingsteknologier, som inkluderer Kias nyeste generation af energieffektive varmepumper. Den fjerner spildvarme fra bilens kølesystem og det er med til at sikre, at bilen ved ned til minus syv grader Celsius kan opnå 80 procent af den rækkevidde, der ville være muligt ved 25 grader Celsius.

 

EV6 kommer også med den nyeste generation af Kias regenerative bremsesystem, der betjenes vha. paler bag rattet, så føreren kan afgøre, hvor hurtigt der skal opsamles bevægelsesenergi for at øge rækkevidden og effektiviteten. Man kan vælge mellem seks bremseniveauer, herunder en i-PEDAL, som gør det muligt at bremse bilen til stilstand uden at brug af bremsepedalen.

KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs en udvidet præsentation af KIA EV6 på Formel E.dk >>>

Modelversioner - oversigtsskema i pdf
Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt