KIA er blandt de førende på
verdensplan, når det gælder elektrificerede biler.
Indenfor de næste fem år vil fabrikken lancere 11
helt nye elbiler, og i 2030 er det planen, at 40
procent af produktionen skal være elektrificeret,
tal der realistisk genspejler den forventede globale
markedsudvikling. Og det førstkommende skridt med
sigte på 2026 er introduktionen af KIA’s elektriske
fremtidsbil, KIA EV6, der lander i Danmark til
oktober.
Ser man frem mod 2030 handler
det til den tid om 1,6 millioner biler, hvoraf godt
halvdelen vil være rene elbiler. Det er store tal,
men det er værd at bide mærke i, at KIA som en del
af Hyundai koncernen ikke forventer, at der kun
sælges elbiler om ni år. De 1,6 millioner biler
svarer til 40 procent af fabrikkens samlede
bilproduktion. Det er tankevækkende, men nok en
meget realistisk vurdering globalt set. Måske er man
på visse markeder længere fremme, men
elektrificeringen sker ikke fra det ene årti til det
andet.
Modigt projekt
Når det så er sagt, er
lanceringen af den nye KIA EV6 et modigt skridt, der
i enhver henseende dokumenterer elbilernes
potentiale. Man har allerede stor erfaring med KIA
Niro og KIA Soul som elektriske biler, men de er
begge det, man kan kalde kasseformede
kompaktkøretøjer. Den klassificering gælder ikke KIA
EV6.
Den nye Kia EV6 er nærmere en
mellemstor crossover coupé, som tilbyder lang
rækkevidde, 800V ultrahurtig opladning og den er i
øvrigt den første bil baseret på KIA’s nye elbils
platform, E-GMP. Nok så vigtigt: Indstigningsprisen
på det danske marked er fornuftige 325.000 kroner.
EV6 er blevet designet under
brandets nye designfilosofi ”Opposites United”, ”der
henter inspiration fra kontrasterne i naturen og
menneskeheden”, som man udtrykker det i fabrikkens
mediemateriale. I centrum for designfilosofien er en
ny visuel identitet, ”der fremkalder positive
kræfter og naturlig energi med kontrasterende
kombinationer af skarpe stilistiske elementer og
skulpturelle former”. Hvem tror, at bildesign blot
handler om, hvad øjet kan se…
Ret rummelig
Med batteriet placeret i
bunden og på trods af EV6s kompakte udvendige
dimensioner (den er 4,68 meter lang) resulterer dens
2,9 meter lange akselafstand i kabineplads svarende
til en typisk mellemstor SUV. Et af de mest
iøjefaldende designelementer er en helt glat buet
infotainment-skærm, og sæderne er slanke, lette og
klædt i moderne, robuste stoffer skabt af
genbrugsplast – svarende til 111 plastflasker.
Bagtil disponerer man over 520 liter
bagagerumskapacitet, oven i købet målt efter den
såkaldte VDA-metode.
Med bagsæderne slået ned øges
bagagerummets kapacitet til cirka 1300 liter. Bilen
har også et bagagerum fortil, der giver yderligere
52 liter opbevaringsplads i de tohjuls-drevne
modeller og 20 liter i de firehjulstrukne versioner.
Op til 510 kilometers
rækkevidde
EV6 vil blive tilbudt med to
batteripakker – 58,0 kWh (standard rækkevidde) og
77,4 kWh (længere rækkevidde). GT-Line versionen fås
med såvel langdistance- som standardbatteripakke,
mens EV6 GT alene kan købes med den store
batteripakke. Med 2WD og 77,4 kWh batteri kan den
køre over 510 km på en opladning (WLTP). Med et
maksimalt drejningsmoment på 605 Nm i AWD-versionen,
kan EV6 accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 5,2
sekunder.
77,4 kWh-batteripakken er
parret med en 229 hestes elektrisk motor, der driver
baghjulene, og i AWD-modellerne producerer to
elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne,
op til i alt 325 hk. Der findes en række forskellige
kombinationsmuligheder (se skemaet i pdf-format) og
toppen af poppen er EV6 GT Performance versionen med
585 hestekræfter og AWD til en halv million kroner.
EV6 GT udfordrer direkte
konkurrenternes højt-ydende modeller.
Drejningsmoment er på ikke mindre end 740 Nm og 0
til100 km/t klares på bare 3,5 sekunder – topfarten
er ikke mindre end 260 km/t.
800V Ultra hurtig
opladning
EV6 giver mulighed for 800V
eller 400V opladning uden behov for yderligere
komponenter eller adaptere. Fra 10 til 80 procent
kapacitet klares da på kun 18 minutter i alle
varianter og en ”top-op opladning” på 100 kilometers
rækkevidde klares på mindre end fem minutter i
kombinationen bestående af 2WD og 77,4 kWh batteri.
Bilens opladningssystem er
mere fleksibelt end tidligere generationer af
elbiler takket være en integreret lade-styringsenhed
(ICCU). ICCU muliggør også en ny V2L-funktion, som
er i stand til at tappe energi fra bilens batteri.
V2L-funktionen kan levere op til 3,6 kW strøm til
eksterne enheder og er fx i stand til at levere
strøm til både et 55” TV og et klimaanlæg samtidigt
i mere end 24 timer. Systemet er også i stand til at
oplade en anden elbil.
Anhænger på 1600 kg
Har man mere end 35 procent
strøm på batteriet kan EV6 trække en anhænger på op
til 1600 kg. Bilen er i øvrigt udstyret med
energi-genindvindingsteknologier, som inkluderer
Kias nyeste generation af energieffektive
varmepumper. Den fjerner spildvarme fra bilens
kølesystem og det er med til at sikre, at bilen ved
ned til minus syv grader Celsius kan opnå 80 procent
af den rækkevidde, der ville være muligt ved 25
grader Celsius.
EV6 kommer også med den
nyeste generation af Kias regenerative bremsesystem,
der betjenes vha. paler bag rattet, så føreren kan
afgøre, hvor hurtigt der skal opsamles
bevægelsesenergi for at øge rækkevidden og
effektiviteten. Man kan vælge mellem seks
bremseniveauer, herunder en i-PEDAL, som gør det
muligt at bremse bilen til stilstand uden at brug af
bremsepedalen.
|