- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Nasser Al-Attiyah er regerende verdensmester i Rally-Raid og vandt finaleløbet i sin Dacia Sandrider - det var det Renault-ejede bilmærkes første sejr i Rally-Raid VM.


Dakar 2025:

Dacia viser vejen med CO2 neutralt brændstof

Thomas Kongshøj deltager for tredje gang


Af Søren Clauding – 3. januar 2025

Alle bilfotos: Marcelo Maragni Red Bull Content Pool

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets Dakar-rally er i gang. I dag fandt prologen sted i området omkring Bisha i det sydvestlige hjørne af Saudi Arabien og lørdag d. 4. januar går det for alvor løs med den første af de i alt 12 hastighedsetaper, der udgør årets udgave af verdens mest berømte og hårdeste maratonrally. Lige fra startlinjen skrives der historie med Dacias banebrydende CO2 neutrale brint rallybil, og danske Thomas Kongshøjs Dakar-start nr. 3.

 

Da Dacia for et års tid siden annoncerede deres deltagelse i Dakar 2025, var der en vis hemmelighedskræmmeri omkring deres indsats. De valgte for det første, at springe direkte ind i topkategorien, og havde til formålet allerede dengang hyret nogle af verdens allerbedste maratonrallykørere. Men det allervigtigste var, at hemmelighedskræmmeriet dækkede over premieren i topklassen for en brintbil – med forbrændingsmotor.

 

Brint og CO2-fangst

Dacias helt nye Sandrider ville blive udrustet med en vaskeægte forbrændingsmotor, altså i princippet en benzinmotor, som vi kender den. Men i stedet for benzin kører den på brint i en kombination med captured CO2, hvor CO2 udledningen er nul. Den har man så siden testet i flere maratonrallies henover 2024, og nu har den så fået sin Dakar-debut. Bilen er døbt Dacia Sandrider, den har firehjulstræk og drives af en 3-liters V6 Bi-turbo motor, der yder op til 360 hk.

 

Det skal så lige tilføjes, at teknologien er ikke mere ny, end at verdens største bilfabrik, Toyota, der har stribevis af topresultater i Dakar at se tilbage på, allerede har afprøvet brintteknologien både i Dakar og i andre motorsportsmæssige sammenhænge. Men de har valgt, at udvikle teknoloien i den såkaldte HySE-X1 buggy. Den er også med i år – dog helt uden realistisk chance for et topresultat i rallyet.

 

Hilux i flere afskygninger

Til brug for endnu et topresultat har Toyota fortsat udviklingen af deres succesrige Hilux rallybil, og den deltager de med i flere afskygninger i årets Dakar. Deres kørersammensætning matcher ikke helt Dacias stjerne hold (se længere nede i teksten), men alligevel formåede Toyota at vinde den indledende prolog til Dakar, som dog kun er 29 kilometer lang. Bilerne er firehjulstrukne, udrustet typisk med 3,5 liters Hilux V6 tvin-turbo med en effekt på op til 406 hk, GR DKR Hilux med 375-hestes benzinmotor, eller 360-hestes Hilux 3,5 liters V6’er.

 

Og så er der Ford. Efter i fjor at have været med, sådan lidt på prøve, er Ford i år 100 procent inde i Dakar-rallyet med ikke færre end 4 styk firehjulstrukne Raptor rallybiler med 360-hestes V8-motorer. En bil, som det endda lykkedes svenske Mattias Ekström at køre ind på 2. pladsen i prologen.

 

MINI-teamet er det heller ikke fair at se bort fra, for de er på nærmeste fast inventar i Dakar. Men vinder-chancer – ja, det må tiden vise.

 

Og hvordan er kørersammensætningen så, for den er på ingen måde uinteressant i et Dakar-rally?

 

Dacia og verdensmestrene

Dacia stiller op med ingen ringere end den 5-dobbelte Dakar-vinder fra Qatar, Nasser Al-Attiya, som også har vundet det såkaldte W2RC – dvs. verdensmesterskabet i rally-raid – de sidste tre år. Han kørte det meste af 2024-sæsonen i en Prodrive-Hunter T1, men vandt det sidste W2RC rally i en Dacia Sandrider. Det var dermed Dacias første triumf i et VM-rally. I årets Dakar stiller han op sammen med franskmanden Eduard Boulanger, som er tidligere co-driver til den mest vindende kører i Dakar-historien, Stephane Peterhansel. Og a-pro-pos Peterhansel, så deltager han trods sine mange triumfer ikke i årets Dakar – officielt fordi han havde brug for en pause.

 

Foruden Al-Attiyah, der kørte Dacia’en ind på 3. pladsen i årets prolog, deltager for Dacia også den 9-dobbelte rally-verdensmester, Sébastien Loeb sammen med Fabian Lurquin. Loeb har været tæt på, men har endnu en Dakar-sejr til gode. I prologen blev de nr. 7. Sidste ”mand” på Dacia-holdet er til dels en kvinde, nemlig Christina Gutierrez, som dermed er avanceret til topkategorien T1+ efter en række fine placeringer i de sekundære klasser, dels codriver Pablo Moreno, som også viste vej for sin kvindelige, spanske landsmand, i 2019, 2020, 2023 og 2024 Dakar.

 

Toyota vandt prologen

Toyota er regerende verdensmester i rally raid for konstruktører og fortsat med i Dakar, endda med seks hold, som dog ikke inkluderer oplagte vindere. Ikke desto mindre lykkedes det sydafrikanerne Henk Lategan og Brett Cummings at køre holdets Hilux IMT Evo til sejr i prologen. Også den tidligere Dakar-vinder, landsmanden Giniel de Villiers er der grund til at holde et vågent øje med. Blandt øvrige topnavne skal nævnes Lucas Morares fra Brasilien og de tidligere motorcykel Dakar-vindere Toby Price fra Australien og Sam Sunderlnd i samme bil. Yazeed Al-Rajhi fra Saudi Arabien er hurtig på hjemmebane og vil sammen med tyske Timo Gottschalk også kunne forventes at blande sig i toppen i sin Toyota Hilux.

 

Ford

Hos Ford er Mattias Ekström og Emil Bergkvist favoritter til en topplacering, men også den tidligere vinder, Nani Roma, sammen men sin spanske landsmand Alex Haro kan komme på tale. Amerikanerne Mitchell Guthrie og Kellon Walch har gjort det pænt de sidste år i Dakar, men ikke i topklassen ”T1”. Storfavoritten er trods alt den tidligere femdobbelte Dakar-vinder og dobbelte rally-verdensmester, Carlos Sainz fra Spanien, der vandt Dakar i fjor og igen deler cockpit med landsmanden Lucas Cruz.

 

MINI og tohjulerne

Hos MINI er franskmændene Guerlain Chicherit og Alex Winocq hurtige. Historisk er Chicherit udgået et utal af gange, men de sidste to år nåede han målstregen på hhv. 10. og i fjor på 4. pladsen.

 

I motorcykelkategorien er der især fokus på Daniel Sanders på KTM, som også vandt prologen, samt Ross Branch på Hero, Ricky Brabec, Adrian van Beveren, Skyler Howes og Pablo Quintanilla på Honda. Men Luciano Benavides på KTM er også blandt kandidaterne til sejr.

 

Thomas Kongshøj med for tredje gang

Efter sit voldsomme styrt i Dakar 2024 med flere knoglebrud og andre skader, som dog ikke hindrede den robuste sydsjællænder i at fuldføre sit andet Dakar i træk, er Thomas Kongshøj på ny at finde i ørkensandet, hvor han nu for tredje gang skal forsøge først og fremmest at gennemføre. Men selvfølgelig vil et et topresultat da også være kærkomment. Prologen afslørede dog flere tekniske småfejl, men de skulle nu være udbedret, så man forhåbentlig kører fejlfrit i løbet.

 

Thomas Kongshøj sluttede som nr. 40 totalt i 2023 og én bedre i 2024, hvor han blev nr. 27 i sin klasse. I et Dakar, som uden sammenligning er den hårdeste udfordring, nogen off-road rallykører kan deltage i, er der mange ting, der skal passe sammen for at effektuere et topresultat. I år er ørkenrallyet 8000 kilometer langt, hvoraf 3000 kilometer er hastighedsetape. Vi melder tilbage hér på Motorsiden.dk, hvis der er ekstraordinære begivenheder undervejs at berette om.

Genoplev Dakar 2024:

Dakar 2024 optakt - læs mere >>>

Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>

Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>

Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring >>>

Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>

2024 Dakar rapport del 1 >>>

2024 Dakar rapport - del 2 >>>

Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>

Den tidligere Dakar-vinder Giniel de Villier kører også Toyota Hilux i år. Toyota vandt iøvrigt Rally Raid verdensmesterskabet for konstruktører i 2024.


Carlos Sainz er med sine fem Dakar sejre er stærkt bud på en førsteplads til Ford.


Sëbastien Loeb kører Dacia og har endnu en Dakar-sejr til gode.


En interessant kørersammensætning: Toby Price fra Australien og Sam Sunderlnd i en Toyota Hilux. De har begge vundet Dakar tidligere på motorcykel.

Thomas Kongshøj fuldførte sin andet Dakar i fjor og er med i år for tredje gang i træk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt