Årets Dakar-rally er i gang.
I dag fandt prologen sted i området omkring Bisha i
det sydvestlige hjørne af Saudi Arabien og lørdag d.
4. januar går det for alvor løs med den første af de
i alt 12 hastighedsetaper, der udgør årets udgave af
verdens mest berømte og hårdeste maratonrally. Lige
fra startlinjen skrives der historie med Dacias
banebrydende CO2 neutrale brint rallybil, og danske
Thomas Kongshøjs Dakar-start nr. 3.
Da Dacia for et års tid siden
annoncerede deres deltagelse i Dakar 2025, var der
en vis hemmelighedskræmmeri omkring deres indsats.
De valgte for det første, at springe direkte ind i
topkategorien, og havde til formålet allerede
dengang hyret nogle af verdens allerbedste
maratonrallykørere. Men det allervigtigste var, at
hemmelighedskræmmeriet dækkede over premieren i
topklassen for en brintbil – med forbrændingsmotor.
Brint og CO2-fangst
Dacias helt nye Sandrider
ville blive udrustet med en vaskeægte
forbrændingsmotor, altså i princippet en
benzinmotor, som vi kender den. Men i stedet for
benzin kører den på brint i en kombination med
captured CO2, hvor CO2 udledningen er nul. Den har
man så siden testet i flere maratonrallies henover
2024, og nu har den så fået sin Dakar-debut. Bilen
er døbt Dacia Sandrider, den har firehjulstræk og
drives af en 3-liters V6 Bi-turbo motor, der yder op
til 360 hk.
Det skal så lige tilføjes, at
teknologien er ikke mere ny, end at verdens største
bilfabrik, Toyota, der har stribevis af
topresultater i Dakar at se tilbage på, allerede har
afprøvet brintteknologien både i Dakar og i andre
motorsportsmæssige sammenhænge. Men de har valgt, at
udvikle teknoloien i den såkaldte HySE-X1 buggy. Den
er også med i år – dog helt uden realistisk chance
for et topresultat i rallyet.
Hilux i flere afskygninger
Til brug for endnu et
topresultat har Toyota fortsat udviklingen af deres
succesrige Hilux rallybil, og den deltager de med i
flere afskygninger i årets Dakar. Deres
kørersammensætning matcher ikke helt Dacias stjerne
hold (se længere nede i teksten), men alligevel
formåede Toyota at vinde den indledende prolog til
Dakar, som dog kun er 29 kilometer lang. Bilerne er
firehjulstrukne, udrustet typisk med 3,5 liters
Hilux V6 tvin-turbo med en effekt på op til 406 hk,
GR DKR Hilux med 375-hestes benzinmotor, eller
360-hestes Hilux 3,5 liters V6’er.
Og så er der Ford. Efter i
fjor at have været med, sådan lidt på prøve, er Ford
i år 100 procent inde i Dakar-rallyet med ikke færre
end 4 styk firehjulstrukne Raptor rallybiler med
360-hestes V8-motorer. En bil, som det endda
lykkedes svenske Mattias Ekström at køre ind på 2.
pladsen i prologen.
MINI-teamet er det heller
ikke fair at se bort fra, for de er på nærmeste fast
inventar i Dakar. Men vinder-chancer – ja, det må
tiden vise.
Og hvordan er
kørersammensætningen så, for den er på ingen måde
uinteressant i et Dakar-rally?
Dacia og verdensmestrene
Dacia stiller op med ingen
ringere end den 5-dobbelte Dakar-vinder fra Qatar,
Nasser Al-Attiya, som også har vundet det såkaldte
W2RC – dvs. verdensmesterskabet i rally-raid – de
sidste tre år. Han kørte det meste af 2024-sæsonen i
en Prodrive-Hunter T1, men vandt det sidste W2RC
rally i en Dacia Sandrider. Det var dermed Dacias
første triumf i et VM-rally. I årets Dakar stiller han op
sammen med franskmanden Eduard Boulanger, som er
tidligere co-driver til den mest vindende kører i
Dakar-historien, Stephane Peterhansel. Og a-pro-pos
Peterhansel, så deltager han trods sine mange
triumfer ikke i årets Dakar – officielt fordi han
havde brug for en pause.
Foruden Al-Attiyah, der kørte
Dacia’en ind på 3. pladsen i årets prolog, deltager
for Dacia også den 9-dobbelte rally-verdensmester,
Sébastien Loeb sammen med Fabian Lurquin. Loeb har
været tæt på, men har endnu en Dakar-sejr til gode.
I prologen blev de nr. 7. Sidste ”mand” på
Dacia-holdet er til dels en kvinde, nemlig Christina
Gutierrez, som dermed er avanceret til topkategorien
T1+ efter en række fine placeringer i de sekundære
klasser, dels codriver Pablo Moreno, som også viste
vej for sin kvindelige, spanske landsmand, i 2019,
2020, 2023 og 2024 Dakar.
Toyota vandt prologen
Toyota er regerende
verdensmester i rally raid for konstruktører og fortsat med i
Dakar, endda med seks hold, som dog ikke inkluderer
oplagte vindere. Ikke desto mindre lykkedes det
sydafrikanerne Henk Lategan og Brett Cummings at
køre holdets Hilux IMT Evo til sejr i prologen. Også
den tidligere Dakar-vinder, landsmanden Giniel de
Villiers er der grund til at holde et vågent øje
med. Blandt øvrige topnavne skal nævnes Lucas
Morares fra Brasilien og de tidligere motorcykel
Dakar-vindere Toby Price fra Australien og Sam
Sunderlnd i samme bil. Yazeed Al-Rajhi fra Saudi
Arabien er hurtig på hjemmebane og vil sammen med
tyske Timo Gottschalk også kunne forventes at blande
sig i toppen i sin Toyota Hilux.
Ford
Hos Ford er Mattias Ekström
og Emil Bergkvist favoritter til en topplacering,
men også den tidligere vinder, Nani Roma, sammen men
sin spanske landsmand Alex Haro kan komme på tale.
Amerikanerne Mitchell Guthrie og Kellon Walch har
gjort det pænt de sidste år i Dakar, men ikke i
topklassen ”T1”. Storfavoritten er trods alt den
tidligere femdobbelte Dakar-vinder og dobbelte
rally-verdensmester, Carlos Sainz fra Spanien, der
vandt Dakar i fjor og igen deler cockpit med
landsmanden Lucas Cruz.
MINI og tohjulerne
Hos MINI er franskmændene
Guerlain Chicherit og Alex Winocq hurtige. Historisk
er Chicherit udgået et utal af gange, men de sidste
to år nåede han målstregen på hhv. 10. og i fjor på
4. pladsen.
I motorcykelkategorien er der
især fokus på Daniel Sanders på KTM, som også vandt
prologen, samt Ross Branch på Hero, Ricky Brabec,
Adrian van Beveren, Skyler Howes og Pablo
Quintanilla på Honda. Men Luciano Benavides på KTM
er også blandt kandidaterne til sejr.
Thomas Kongshøj med for
tredje gang
Efter sit voldsomme styrt i
Dakar 2024 med flere knoglebrud og andre skader, som
dog ikke hindrede den robuste sydsjællænder i at
fuldføre sit andet Dakar i træk, er Thomas Kongshøj
på ny at finde i ørkensandet, hvor han nu for tredje
gang skal forsøge først og fremmest at gennemføre.
Men selvfølgelig vil et et topresultat da også være
kærkomment. Prologen afslørede dog flere
tekniske småfejl, men de skulle nu være udbedret, så
man forhåbentlig kører fejlfrit i løbet.
Thomas Kongshøj sluttede som nr. 40 totalt i 2023 og én
bedre i 2024, hvor han blev nr. 27 i sin klasse. I
et Dakar, som uden sammenligning er den hårdeste
udfordring, nogen off-road rallykører kan deltage i,
er der mange ting, der skal passe sammen for at
effektuere et topresultat. I år er ørkenrallyet 8000
kilometer langt, hvoraf 3000 kilometer er
hastighedsetape. Vi melder tilbage hér på
Motorsiden.dk, hvis der er ekstraordinære
begivenheder undervejs at berette om. |