- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dakar 2024: Danske Thomas Kongshøj med igen


Af Søren Clauding – 5. januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas Kongshøj dags dato startede ud på prologen forud for årets første store motorsportsbegivenhed, det legendariske Dakar rally, var der en verden til forskel på hans debut i 2023 og det, han nu lægger for dagen. Kodeordet er forberedelse, og forberedelse omfatter langt mere end langt de fleste mennesker kan forestille sig.

 

I fjor opnåede Thomas Kongshøj en flot 40. plads i generalklassementet for motorcykler. En placering, som, uden at en sådan rangliste officielt eksisterer i Rally Raid, bragte ham direkte ind som nr. 40 på ”verdensranglisten”. Oven i købet blev han nr. 22 i Rally2 klassen for de ikke professionelle fabrikskørere. Det var en debut, de færreste ville kunne drømme om.

 

Men resultatet blev ikke opnået uden at en anselig mængde grænser skulle og blev brudt. At køre et Dakar er ikke blot et spørgsmål om at være god til at køre motorcykel eller bil for den sags skyld, hvis vi kikker på det samlede Dakar-felt (som endte op med torsdag aften officielt at bestå af 418 køretøjer, hvoraf de 142 er to-hjulede). Det handler om at gennemtænke og gøre sig klar til enhver situation, som kan opstå derude i ørkenen.

 

Bedre end kunstig intelligens

Det kan man selvfølgelig ikke, for selv ikke med hjælp fra den bedste kunstige intelligens kan man komme i nærheden af at forudse alle udfordringerne. Dér kommer den menneskelige evne til at tilpasse sig og improvisere virkelig i aktion. Men jo bedre, man har forberedt sig, jo bedre er mulighederne for at træffe de rette beslutninger undervejs.

 

Efter sidste års debut rally følte Thomas Kongshøj sig godt nok en smule mørbanket. Mere end han måske havde forventet. Men det er en forklaring på alt, og efter en gennemgribende lægeundersøgelse blev det fastslået, at Thomas havde kørt med fire brækkede ribben, formentlig siden styrtet på 2. etape, og også havde tildraget sig diskusprolaps i to ryghvirvler. Han havde bidt tænderne sammen, han ville bestå ilddåben, og det gjorde han bare i den grad, selvom det gjorde ”lidt” ondt iblandt.

 

”Men jeg skal nok lade være med at styrte på 2. etape i år og det hele taget undgå at bide i gruset,” sagde Thomas Kongshøj med overbevisning i stemmen inden starten på Dakar 2024. Vel vidende at ét er ord, et andet er den uforudsigelige virkelighed. Det skal så hurtigt tilføjes, at Thomas Kongshøj kørte sig igennem prologen dags dato på en 57. plads, men det var efter blot 27 kilometers rallykørsel, tilbagelagt på 24 minutter. Prologen tæller derfor ikke meget i den store sammenhæng og bidrager mest til at fastsætte startpositionerne på lørdagens første rigtige Dakar-dag med 414 kilometers hastighedsetape.

 

Syv måneder tog det

Det krævede en intensiv og målrettet indsats at komme oven på efter skaderne i fjor. Først omkring syv måneder efter hjemkomsten sidst i januar 2023 var Thomas Kongshøj så fit, at han følte sig sikker på at kunne klare Dakar-udfordringen en gang til. Og så satte den egentlige træning i gang.

 

”Foruden at køre på motorcyklen, hvor jeg er vendt tilbage til KTM (450 Rally Replika), gjaldt det også om at styrke min fysiske form, som i forvejen var ret god,” fortæller Thomas Kongshøj.

 

”En ting blandt mange, som kom bag på mig og mange andre i fjor var vejrforholdene. Det var ofte koldt og vådt med temperaturer tæt på frysepunktet. Og en køredrag giver ikke meget varme, især ikke i de mange timer, man er undervejs på motorcyklen. Derfor har jeg også kuldetrænet med daglige isbade efter den fysiske træningsindsats,” siger han og skynder sig ved samme lejlighed at takke den store opbakning, han har mødt overalt. Thomas Kongshøj nævner navne som Natasha fra Pro Treatment og Claus Ekman som eksempelvis har medvirket til at øge hans konditionstal fra 56 til 64 – og ved samme lejlighed smide 15 kg, så hans kropsvægt nu er nede på 68,5 kg.

 

20 procent dyrere

Uden penge går det ikke, og et Dakar er i år blevet 20 procent dyrere end i fjor.

 

”Heldigvis har det ikke afholdt mine mange sponsorer for i det store hele at fortsætte opbakningen,” glæder Thomas Kongshøj sig. Og ud fra devisen, at små som store bidrag alle er værdifulde på hver deres vis skal ingen nævnes her på siden. Men de er mange, og de har været afgørende for, at Thomas Kongshøj igen i år har kunnet tage ørken udfordringen op.

 

Den 41-årige dansker har da heller ingen tanker op at sætte punktum i Dakar efter dette års maraton-rally. Faktisk er det planen at køre flere af årets VM-løb i W2RC, og dermed styrke sit udgangspunkt yderligere for endnu en tur i 2025.

Læs også:

Dakar 2024 måske starten på en ny æra >>>

Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt