Da den danske Rally Raid
MC-kører Thomas Kongshøj dags dato startede ud på
prologen forud for årets første store
motorsportsbegivenhed, det legendariske Dakar rally,
var der en verden til forskel på hans debut i 2023
og det, han nu lægger for dagen. Kodeordet er
forberedelse, og forberedelse omfatter langt mere
end langt de fleste mennesker kan forestille sig.
I fjor opnåede Thomas
Kongshøj en flot 40. plads i generalklassementet for
motorcykler. En placering, som, uden at en sådan
rangliste officielt eksisterer i Rally Raid, bragte
ham direkte ind som nr. 40 på ”verdensranglisten”.
Oven i købet blev han nr. 22 i Rally2 klassen for de
ikke professionelle fabrikskørere. Det var en debut,
de færreste ville kunne drømme om.
Men resultatet blev ikke
opnået uden at en anselig mængde grænser skulle og
blev brudt. At køre et Dakar er ikke blot et
spørgsmål om at være god til at køre motorcykel
eller bil for den sags skyld, hvis vi kikker på det
samlede Dakar-felt (som endte op med torsdag aften
officielt at bestå af 418 køretøjer, hvoraf de 142
er to-hjulede). Det handler om at gennemtænke og
gøre sig klar til enhver situation, som kan opstå
derude i ørkenen.
Bedre end kunstig
intelligens
Det kan man selvfølgelig
ikke, for selv ikke med hjælp fra den bedste
kunstige intelligens kan man komme i nærheden af at
forudse alle udfordringerne. Dér kommer den
menneskelige evne til at tilpasse sig og improvisere
virkelig i aktion. Men jo bedre, man har forberedt
sig, jo bedre er mulighederne for at træffe de rette
beslutninger undervejs.
Efter sidste års debut rally
følte Thomas Kongshøj sig godt nok en smule
mørbanket. Mere end han måske havde forventet. Men
det er en forklaring på alt, og efter en
gennemgribende lægeundersøgelse blev det fastslået,
at Thomas havde kørt med fire brækkede ribben,
formentlig siden styrtet på 2. etape, og også havde
tildraget sig diskusprolaps i to ryghvirvler. Han
havde bidt tænderne sammen, han ville bestå
ilddåben, og det gjorde han bare i den grad, selvom
det gjorde ”lidt” ondt iblandt.
”Men jeg skal nok lade være
med at styrte på 2. etape i år og det hele taget
undgå at bide i gruset,” sagde Thomas Kongshøj med
overbevisning i stemmen inden starten på Dakar 2024.
Vel vidende at ét er ord, et andet er den
uforudsigelige virkelighed. Det skal så hurtigt
tilføjes, at Thomas Kongshøj kørte sig igennem
prologen dags dato på en 57. plads, men det var
efter blot 27 kilometers rallykørsel, tilbagelagt på
24 minutter. Prologen tæller derfor ikke meget i den
store sammenhæng og bidrager mest til at fastsætte
startpositionerne på lørdagens første rigtige
Dakar-dag med 414 kilometers hastighedsetape.
Syv måneder tog det
Det krævede en intensiv og
målrettet indsats at komme oven på efter skaderne i
fjor. Først omkring syv måneder efter hjemkomsten
sidst i januar 2023 var Thomas Kongshøj så fit, at
han følte sig sikker på at kunne klare
Dakar-udfordringen en gang til. Og så satte den
egentlige træning i gang.
”Foruden at køre på
motorcyklen, hvor jeg er vendt tilbage til KTM (450
Rally Replika), gjaldt det også om at styrke min
fysiske form, som i forvejen var ret god,” fortæller
Thomas Kongshøj.
”En ting blandt mange, som
kom bag på mig og mange andre i fjor var
vejrforholdene. Det var ofte koldt og vådt med
temperaturer tæt på frysepunktet. Og en køredrag
giver ikke meget varme, især ikke i de mange timer,
man er undervejs på motorcyklen. Derfor har jeg også
kuldetrænet med daglige isbade efter den fysiske
træningsindsats,” siger han og skynder sig ved samme
lejlighed at takke den store opbakning, han har mødt
overalt. Thomas Kongshøj nævner navne som Natasha
fra Pro Treatment og Claus Ekman som eksempelvis har
medvirket til at øge hans konditionstal fra 56 til
64 – og ved samme lejlighed smide 15 kg, så hans
kropsvægt nu er nede på 68,5 kg.
20 procent dyrere
Uden penge går det ikke, og
et Dakar er i år blevet 20 procent dyrere end i
fjor.
”Heldigvis har det ikke
afholdt mine mange sponsorer for i det store hele at
fortsætte opbakningen,” glæder Thomas Kongshøj sig.
Og ud fra devisen, at små som store bidrag alle er
værdifulde på hver deres vis skal ingen nævnes her
på siden. Men de er mange, og de har været afgørende
for, at Thomas Kongshøj igen i år har kunnet tage
ørken udfordringen op.
Den 41-årige dansker har da heller ingen tanker op at
sætte punktum i Dakar efter dette års maraton-rally.
Faktisk er det planen at køre flere af årets VM-løb
i W2RC, og dermed styrke sit udgangspunkt yderligere
for endnu en tur i 2025. |