Når starten den 5. januar går
på dette års Dakar, det 46. i rækken, er det måske
også starten på en ny æra. Alene det faktum, at den
5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de sidste to
års Dakar og nyudnævnt verdensmester i W2RC
kategorien, Nasser Al-Attiyah, har sagt farvel til
den sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke nyt
terræn hos Dacia, indikerer, at tingene kan blive
meget anderledes i år.
Godt nok debuterer Dacia
først officielt i Dakar i 2025, men det sker i
samarbejde med det rutinerede Prodrive team.
Prodrive har i flere år haft de såkaldte BRX
rallybiler til start i Dakar, de har været hurtige,
men endnu har de ikke vundet. Måske på grund af
Al-Attiyah effekten, eller? Det får vi måske svaret
på i årets løb.
Selvsikkerhed er ingen
hindring
Al-Attiyah fastslår selv, at
skiftet til Prodrive er en del af forberedelserne
til Dacia entréen næste år. Han indikerer derigennem
også, at selvom han selvsikkert fastslår, at han
besidder fordele i ørkenen, som ingen af
konkurrenterne kan hamle op med, er team-samarbejdet
en yderst afgørende faktor.
Og så man ikke glemme, at én
af konkurrenterne er den 14-foldige Dakar vinder,
Stéphane Peterhansel, der besejrede Al-Attiyah så
sent som i 2021, og en anden er den 3-dobbelte
Dakar-vinder og dobbelte rallyverdensmester, Carlos
Sainz, som satte Al-Attiyah til vægs året forinden
såvel som i 2018.
Toyota ser fremad
For Toyota ser tingene som
sådan noget anderledes ud i år. Men den japanske
fabrik ser fremad og deltager med ikke færre end fem
fabriksbiler, baseret på den opdaterede Toyota Gazoo
Racing DKR Hilux EVO T1U. Den mest erfarne blandt
kørerne er sydafrikaneren Giniel de Villiers, som
vandt Dakar i 2009, men i de senere år har han haft
svært ved at holde tempoet, om end han i fjor
sluttede på 4. pladsen.
Blandt hans nye team-kolleger
er brasilianeren Lucas Moraes, der i fjor debuterede
i Dakar og endte med at blive nr. 3 i en Overdrive
Toyota Hilux. Han er 32 år gammel, men det er
ingenting i sammenligning med kørere som De Villiers
(51), Al-Attiyah (53), Carlos Sainz (61) og
Sebastien Loeb (49).
Med på Toyota holdet er også
vinderen af T3-klassen i World Rally Raid
Championship sidste år, Seth Quintero, samt
Dakar-debutanterne Guy Botterill og den blot
18-årige Darak-debutant Saood Variawa. De disponerer
alle over den nye Hilux, som er 10 cm bredere end
den hidtidige, dens affjedring er blevet opdateret
og klimaanlægget er blevet forbedret.
Prodrive i overgangsfasen
Om det er fra Prodrive eller
Audi den største udfordring kommer, vil alene årets
løb vise. Et faktum er det, at Sébastien Loeb trods
otte forsøg endnu ikke har fået det eftertragtede
vindertrofæ i Dakar. Og spørgsmålet er, om der kan
forventes noget som helst i retning af et samarbejde
med den nye team-kollega fra Qatar. Mon ikke Nasser
Al-Attiyah og Sébastien Loeb ret beset kører hver
deres løb? Det kan være anderledes i 2025, hvor de
nødvendigvis må samarbejde intensivt for at udvikle
den nye Dacia Dakar-racer, som forventes at blive
drevet af syntetisk CO2 neutral brændstof.
Så langt er man ikke endnu
med Prodrive-raceren. Den er den seneste udgave af Hunter
T1+ buggyen, som Loeb kørte ind på 2. pladsen i
fjor. Og den udmærker sig ikke mindst ved, ikke at
bære rundt på et kompliceret hybrid system, som det,
der findes i Audis Dakar rallybil.
Audis svanesang?
Audi fortsætter med en
uændret kører sammensætning, som foruden Stéphane
Peterhansel og Carlos Sainz også tæller Mattias
Ekström, der i fjor var den eneste Audi kører i mål
– på en beskeden 14. plads. Rallybilen er den samme
Audi RS Q e-tron, som man har hidtil har benyttet.
Den har en elektrisk
drivline, men energien til batteriet leveres af en
400-hestes DTM forbrændingsmotor, som både er en
tung og i praksis ikke nødvendigvis særlig energi
effektiv løsning. Succesen er da også udeblevet, og
meget tyder på, at det pga. Audis engagement med
Sauber Formel 1 teamet i 2026 også bliver det sidste
år, man vil se Audi hybriden i Dakar.
Bilerne er dog blevet
forbedret hele vejen igennem. Man afprøver en ny
software, fjedre og støddæmpere er også blevet
opdateret, og designet er blevet rettet til, for at
minimere muligheden for, at sten sætter sig fast
mellem affjedringssystemet, bremsekalibrene og
hjulene. Og så har man trimmet bilen vægtmæssigt, så
man er tættere på minimumsgrænsen på 2100 kg.
Fords fabriks
forberedelser
Sidst og formentlig også
mindst er Ford med i Dakar som fabrikshold i år. De
deltager med en opdateret udgave af den
specialbyggede Ranger skabt af det sydafrikanske
Neil Woolridge Motorsport (NWM).
Deltagelsen er også en slags forberedelse henimod 2025,
hvor Ford Performance bygger en helt ny Ranger,
skabt til Dakar, sammen med NWM og M-Sport. I år
køres bilerne af sydafrikaneren Gareth Woolridge og
Nani Roma, der ved lidt af en tilsnigelse vandt
Dakar i 2014. Med på startstregen er også Martin
Prokop, der blev nr. 6 i Dakar i fjor. Han kører
også denne gang en privatanmeldt Ranger. |