- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Giniel de Villiers har vundet Dakar tidligere og fortsætter hos Toyota også i 2024.


Dakar 2024 måske starten på en ny æra


Af Søren Clauding – 4. januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når starten den 5. januar går på dette års Dakar, det 46. i rækken, er det måske også starten på en ny æra. Alene det faktum, at den 5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de sidste to års Dakar og nyudnævnt verdensmester i W2RC kategorien, Nasser Al-Attiyah, har sagt farvel til den sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke nyt terræn hos Dacia, indikerer, at tingene kan blive meget anderledes i år.

 

Godt nok debuterer Dacia først officielt i Dakar i 2025, men det sker i samarbejde med det rutinerede Prodrive team. Prodrive har i flere år haft de såkaldte BRX rallybiler til start i Dakar, de har været hurtige, men endnu har de ikke vundet. Måske på grund af Al-Attiyah effekten, eller? Det får vi måske svaret på i årets løb.

 

Selvsikkerhed er ingen hindring

Al-Attiyah fastslår selv, at skiftet til Prodrive er en del af forberedelserne til Dacia entréen næste år. Han indikerer derigennem også, at selvom han selvsikkert fastslår, at han besidder fordele i ørkenen, som ingen af konkurrenterne kan hamle op med, er team-samarbejdet en yderst afgørende faktor.

 

Og så man ikke glemme, at én af konkurrenterne er den 14-foldige Dakar vinder, Stéphane Peterhansel, der besejrede Al-Attiyah så sent som i 2021, og en anden er den 3-dobbelte Dakar-vinder og dobbelte rallyverdensmester, Carlos Sainz, som satte Al-Attiyah til vægs året forinden såvel som i 2018.

 

Toyota ser fremad

For Toyota ser tingene som sådan noget anderledes ud i år. Men den japanske fabrik ser fremad og deltager med ikke færre end fem fabriksbiler, baseret på den opdaterede Toyota Gazoo Racing DKR Hilux EVO T1U. Den mest erfarne blandt kørerne er sydafrikaneren Giniel de Villiers, som vandt Dakar i 2009, men i de senere år har han haft svært ved at holde tempoet, om end han i fjor sluttede på 4. pladsen.

 

Blandt hans nye team-kolleger er brasilianeren Lucas Moraes, der i fjor debuterede i Dakar og endte med at blive nr. 3 i en Overdrive Toyota Hilux. Han er 32 år gammel, men det er ingenting i sammenligning med kørere som De Villiers (51), Al-Attiyah (53), Carlos Sainz (61) og Sebastien Loeb (49).

 

Med på Toyota holdet er også vinderen af T3-klassen i World Rally Raid Championship sidste år, Seth Quintero, samt Dakar-debutanterne Guy Botterill og den blot 18-årige Darak-debutant Saood Variawa. De disponerer alle over den nye Hilux, som er 10 cm bredere end den hidtidige, dens affjedring er blevet opdateret og klimaanlægget er blevet forbedret.

 

Prodrive i overgangsfasen

Om det er fra Prodrive eller Audi den største udfordring kommer, vil alene årets løb vise. Et faktum er det, at Sébastien Loeb trods otte forsøg endnu ikke har fået det eftertragtede vindertrofæ i Dakar. Og spørgsmålet er, om der kan forventes noget som helst i retning af et samarbejde med den nye team-kollega fra Qatar. Mon ikke Nasser Al-Attiyah og Sébastien Loeb ret beset kører hver deres løb? Det kan være anderledes i 2025, hvor de nødvendigvis må samarbejde intensivt for at udvikle den nye Dacia Dakar-racer, som forventes at blive drevet af syntetisk CO2 neutral brændstof.

 

Så langt er man ikke endnu med Prodrive-raceren. Den er den seneste udgave af Hunter T1+ buggyen, som Loeb kørte ind på 2. pladsen i fjor. Og den udmærker sig ikke mindst ved, ikke at bære rundt på et kompliceret hybrid system, som det, der findes i Audis Dakar rallybil.

 

Audis svanesang?

Audi fortsætter med en uændret kører sammensætning, som foruden Stéphane Peterhansel og Carlos Sainz også tæller Mattias Ekström, der i fjor var den eneste Audi kører i mål – på en beskeden 14. plads. Rallybilen er den samme Audi RS Q e-tron, som man har hidtil har benyttet.

 

Den har en elektrisk drivline, men energien til batteriet leveres af en 400-hestes DTM forbrændingsmotor, som både er en tung og i praksis ikke nødvendigvis særlig energi effektiv løsning. Succesen er da også udeblevet, og meget tyder på, at det pga. Audis engagement med Sauber Formel 1 teamet i 2026 også bliver det sidste år, man vil se Audi hybriden i Dakar.

 

Bilerne er dog blevet forbedret hele vejen igennem. Man afprøver en ny software, fjedre og støddæmpere er også blevet opdateret, og designet er blevet rettet til, for at minimere muligheden for, at sten sætter sig fast mellem affjedringssystemet, bremsekalibrene og hjulene. Og så har man trimmet bilen vægtmæssigt, så man er tættere på minimumsgrænsen på 2100 kg.

 

Fords fabriks forberedelser

Sidst og formentlig også mindst er Ford med i Dakar som fabrikshold i år. De deltager med en opdateret udgave af den specialbyggede Ranger skabt af det sydafrikanske Neil Woolridge Motorsport (NWM).

 

Deltagelsen er også en slags forberedelse henimod 2025, hvor Ford Performance bygger en helt ny Ranger, skabt til Dakar, sammen med NWM og M-Sport. I år køres bilerne af sydafrikaneren Gareth Woolridge og Nani Roma, der ved lidt af en tilsnigelse vandt Dakar i 2014. Med på startstregen er også Martin Prokop, der blev nr. 6 i Dakar i fjor. Han kører også denne gang en privatanmeldt Ranger.

Læs også:
Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende >>>

Nasser Al-Attiyah har skiftet Toyota Hilux raceren ud med en Prodrive BRX. Han er nu i team sammen med Sébastien Loeb, som kører bilen nedenfor.



Seth Quintero debuterede med en flot 3. plads i Dakar sidste år og er nu en del af Toyotas fabriksteam.


Stéphane Peterhansel er stadig den mest Dakar-vindende kører på Audi-holdet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt