Dakar er ubetinget verdens
hårdeste off-road udfordring i motorsportens verden.
Oprindelig blev rallyet kendt som ”Paris-Dakar”, men
siden har det forvandlet sig i en grad, så det mere
eller mindre alene er navnet ”Dakar”, der binder
nutidens rally sammen med fortidens. Og så måske den
evige uforudsigelighed, hvor vejr, kørselsforhold og
evnen til at håndtere de 14 dage med fuld fart
gennem ørkenen er afgørende for udfaldet. Hvad det
angår, er årets udgave af ”Dakar” måske det mest
uforudsigelige og skelsættende i nyere tid.
Det er femte år i træk, at
Saudi Arabien lægger ørken til ørkenrallyet over dem
alle. Der skal køres små 5000 kilometer
hastighedsetaper, begyndende med en 28 kilometer
kort prolog d. 5. januar i området omkring AlUla i
den nordvestlige del af landet. Siden slutter det
hele d. 19. januar i Yanbu, en kystby, også i
landets vestlige del, nogle hundrede kilometer syd
for Al Ula. Men undervejs har man på det nærmeste
diagonalt krydset den gigantiske ørkenstat, hvor
ikke mindst d. 11. og d. 12. januar imødeses med
stor spænding.
Frit bivuak-valg
På det tidspunkt befinder
rallyet sig syd før den sydøstligt beliggende by,
Shubaytah, hvor historiens første såkaldte
Chrono-etape finder sted. Stedet, som er en
gigantisk ørken uden menneskelig tilstedeværelse,
hedder ikke for ingenting ”Det tomme område”. Hér
afvikles en sammenhængende 6. etape over to dage,
med indlagt overnatning efter et regelsæt, der
minder om de hidtidige maraton-etaper.
Deltagerne må på
dobbelt-etapen ikke modtage anden hjælp udefra end
den, man de kan yde hinanden. Men for at gøre den
individuelle udfordring endnu mere vigtig for
rallyets forløb, flages rallyet af klokken 16:00 på
førstedagen. Derefter skal deltagerne fortsætte til
den førstkommende bivuak, hvor de da skal overnatte.
Der er ialt seks bivuakker, fordelt på ruten, og når de ikke
at være kommet indenfor til det fastsatte tidspunkt,
eller kommer de for tidligt, tillægges de
straftid.
De for hånden værende søms
princip
Fordi deltagerne starter ud
med flere minutters mellemrum, gøres ”aftalt” hjælp
vanskelig. Deltagerne skal da vælge mellem at
forblive sammen undervejs, hvilket
konkurrencemæssigt kan være en meget dårlig idé,
eller satse på, at man selv kan klare skærene ud fra
”de for hånden værende søms princip”.
Den samlede etapelængde over
de to dage er på 781 kilometer, hvoraf de 572
kilometer er regulær hastighedsetape. Derefter
følger en formentlig hårdt tiltrængt pausedag, hvor
man kan få samlet tropperne og lægge an til en meget
udfordrende 2. uge, hvor ikke mindst navigationen er
en af de store udfordringer.
Iøvrigt finder pausen sted i Riyadn, mere end
700 kilometer fra Shubaytah, og deltagerne tilbydes
derfor flytransport til Riyadh, mens deres køretøjer
transporteres med transportvogne.
Langt rally og høj
sværhedsgrad
Rallyets samlede længde er
7861 kilometer, men det kræver at man ikke begår
fejl undervejs. Det gælder naturligvis også den del,
der er hastighedsetape, som officielt udgør 4716
kilometer. I år er 60 procent af ruten ny, og
vejrforholdene viste sidste års Dakar med al
ønskelig tydelighed at ingen for alvor kunne
forudsige.
Der køres i en række
forskellige klasser, hvor der er størst fokus på
bilkategorien, hvor man normalt også finder rallyets
totaltvinder. Hér finder vi internationale
stjernenavne som den 9-foldige rally verdensmester,
Sébastien Loeb, der endnu har til gode at vinde
Dakar, den 5-dobbelte Dakar vinder og Rally-Raid
verdensmester, Nasser Al Attiyah, den 14-dobbelte
Dakar vinder, Stephane Peterhansel og den dobbelte
rally-verdensmester og 3-dobbelte Dakar vinder
Carlos Sainz.
Mange vinderkandidater på
MC
Foruden ”Biler” køres der i
hovedkategorierne Motorcykler, Quads, SSV og
Lastbiler samt en række underkategorier. I
MC-kategorien er der 136 kørere på startstregen, og
måske er den dobbelte Dakar vinder blandt
favoritterne. Men kun måske, for han har siden
sidste års Dakar tildraget sig en række skader og er
næppe i samme form som de tidligere år.
I stedet skal hans bror,
Luciano Benavides som regerende verdensmester
forsøge at redde KTM’s ære, godt nok på en
motorcykel fra datterselskabet Husqvarna. Men også
Hondas Skyler Howes og Tosha Schareina hører til
blandt favoritterne, ligesom Joan Barreda og Ross
Branch hos Sherco.
Toby Price, som i fjor
sluttede blot 43 sekunder efter Kevin Benavides,
skal heller ikke afskrives, om end han mistede sin
vigtige support hos KTM, Matthias Walkner, som i
december blev skadet med et flerfoldigt benbrud. Som
i fjor er der også i år deltagelse fra Danmark i
kraft af Thomas Kongshøj, der fik en brillant debut
i Dakar i 2023.
Thomas Kongshøj kører i år en
KTM og satser på en endnu bedre slutplacering end i
fjor (nr. 22 i Rally2 klassen og nr. 40 generelt).
Uforudsigelig og
skelsættende
Uforudsigeligheden i årets
Dakar ligger i terrænet, vejr-forholdende og
deltagernes evne til at tackle et på mange måder
meget anderledes rally, men også i overraskende
team-skift: Eksempelvis forlader Nasser Al-Attiyah
efter to Dakar-sejre i træk det dominerende
Toyota-team til fordel for det lille Prodrive team,
hvor han bliver team-kollega med Sébastien Loeb. Men
udsigterne for dem begge er store, for til næste år
bliver de team-kolleger hos Dacia, der debuterer i
Dakar, forventeligt med en CO2 neutral rallybil, der
kører på syntetisk brændstof.
Og på netop den vis kan Dakar 2024 også blive
skelsættende, for Toyota eksperimenterer ligeledes
med brint i ørkenen. Samtidig med, at det ikke er
utænkeligt, at Audi sætter en stopper for deres
ørken-eventyr, baseret på en ret kompliceret
semi-elektrisk drivline (uanset de måtte vinde i år)
for at koncentrere kræfterne om deres debut i Formel
1. Til den tid vil Ford til gengæld engagere sig
fuldt i W2RC (World Rally Raid Championship). |