- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende


Af Søren Clauding – 3. januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road udfordring i motorsportens verden. Oprindelig blev rallyet kendt som ”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet sig i en grad, så det mere eller mindre alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens rally sammen med fortidens. Og så måske den evige uforudsigelighed, hvor vejr, kørselsforhold og evnen til at håndtere de 14 dage med fuld fart gennem ørkenen er afgørende for udfaldet. Hvad det angår, er årets udgave af ”Dakar” måske det mest uforudsigelige og skelsættende i nyere tid.

 

Det er femte år i træk, at Saudi Arabien lægger ørken til ørkenrallyet over dem alle. Der skal køres små 5000 kilometer hastighedsetaper, begyndende med en 28 kilometer kort prolog d. 5. januar i området omkring AlUla i den nordvestlige del af landet. Siden slutter det hele d. 19. januar i Yanbu, en kystby, også i landets vestlige del, nogle hundrede kilometer syd for Al Ula. Men undervejs har man på det nærmeste diagonalt krydset den gigantiske ørkenstat, hvor ikke mindst d. 11. og d. 12. januar imødeses med stor spænding.

 

Frit bivuak-valg

På det tidspunkt befinder rallyet sig syd før den sydøstligt beliggende by, Shubaytah, hvor historiens første såkaldte Chrono-etape finder sted. Stedet, som er en gigantisk ørken uden menneskelig tilstedeværelse, hedder ikke for ingenting ”Det tomme område”. Hér afvikles en sammenhængende 6. etape over to dage, med indlagt overnatning efter et regelsæt, der minder om de hidtidige maraton-etaper.

 

Deltagerne må på dobbelt-etapen ikke modtage anden hjælp udefra end den, man de kan yde hinanden. Men for at gøre den individuelle udfordring endnu mere vigtig for rallyets forløb, flages rallyet af klokken 16:00 på førstedagen. Derefter skal deltagerne fortsætte til den førstkommende bivuak, hvor de da skal overnatte. Der er ialt seks bivuakker, fordelt på ruten, og når de ikke at være kommet indenfor til det fastsatte tidspunkt, eller kommer de for tidligt, tillægges de straftid.

 

De for hånden værende søms princip

Fordi deltagerne starter ud med flere minutters mellemrum, gøres ”aftalt” hjælp vanskelig. Deltagerne skal da vælge mellem at forblive sammen undervejs, hvilket konkurrencemæssigt kan være en meget dårlig idé, eller satse på, at man selv kan klare skærene ud fra ”de for hånden værende søms princip”.

 

Den samlede etapelængde over de to dage er på 781 kilometer, hvoraf de 572 kilometer er regulær hastighedsetape. Derefter følger en formentlig hårdt tiltrængt pausedag, hvor man kan få samlet tropperne og lægge an til en meget udfordrende 2. uge, hvor ikke mindst navigationen er en af de store udfordringer.

Iøvrigt finder pausen sted i Riyadn, mere end 700 kilometer fra Shubaytah, og deltagerne tilbydes derfor flytransport til Riyadh, mens deres køretøjer transporteres med transportvogne.

 

Langt rally og høj sværhedsgrad

Rallyets samlede længde er 7861 kilometer, men det kræver at man ikke begår fejl undervejs. Det gælder naturligvis også den del, der er hastighedsetape, som officielt udgør 4716 kilometer. I år er 60 procent af ruten ny, og vejrforholdene viste sidste års Dakar med al ønskelig tydelighed at ingen for alvor kunne forudsige.

 

Der køres i en række forskellige klasser, hvor der er størst fokus på bilkategorien, hvor man normalt også finder rallyets totaltvinder. Hér finder vi internationale stjernenavne som den 9-foldige rally verdensmester, Sébastien Loeb, der endnu har til gode at vinde Dakar, den 5-dobbelte Dakar vinder og Rally-Raid verdensmester, Nasser Al Attiyah, den 14-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel og den dobbelte rally-verdensmester og 3-dobbelte Dakar vinder Carlos Sainz.

 

Mange vinderkandidater på MC

Foruden ”Biler” køres der i hovedkategorierne Motorcykler, Quads, SSV og Lastbiler samt en række underkategorier. I MC-kategorien er der 136 kørere på startstregen, og måske er den dobbelte Dakar vinder blandt favoritterne. Men kun måske, for han har siden sidste års Dakar tildraget sig en række skader og er næppe i samme form som de tidligere år.

 

I stedet skal hans bror, Luciano Benavides som regerende verdensmester forsøge at redde KTM’s ære, godt nok på en motorcykel fra datterselskabet Husqvarna. Men også Hondas Skyler Howes og Tosha Schareina hører til blandt favoritterne, ligesom Joan Barreda og Ross Branch hos Sherco.

 

Toby Price, som i fjor sluttede blot 43 sekunder efter Kevin Benavides, skal heller ikke afskrives, om end han mistede sin vigtige support hos KTM, Matthias Walkner, som i december blev skadet med et flerfoldigt benbrud. Som i fjor er der også i år deltagelse fra Danmark i kraft af Thomas Kongshøj, der fik en brillant debut i Dakar i 2023.

 

Thomas Kongshøj kører i år en KTM og satser på en endnu bedre slutplacering end i fjor (nr. 22 i Rally2 klassen og nr. 40 generelt).

 

Uforudsigelig og skelsættende

Uforudsigeligheden i årets Dakar ligger i terrænet, vejr-forholdende og deltagernes evne til at tackle et på mange måder meget anderledes rally, men også i overraskende team-skift: Eksempelvis forlader Nasser Al-Attiyah efter to Dakar-sejre i træk det dominerende Toyota-team til fordel for det lille Prodrive team, hvor han bliver team-kollega med Sébastien Loeb. Men udsigterne for dem begge er store, for til næste år bliver de team-kolleger hos Dacia, der debuterer i Dakar, forventeligt med en CO2 neutral rallybil, der kører på syntetisk brændstof.

 

Og på netop den vis kan Dakar 2024 også blive skelsættende, for Toyota eksperimenterer ligeledes med brint i ørkenen. Samtidig med, at det ikke er utænkeligt, at Audi sætter en stopper for deres ørken-eventyr, baseret på en ret kompliceret semi-elektrisk drivline (uanset de måtte vinde i år) for at koncentrere kræfterne om deres debut i Formel 1. Til den tid vil Ford til gengæld engagere sig fuldt i W2RC (World Rally Raid Championship).

Genoplev Dakar 2023 hér >>>

Læs også:
Dakar 2024 kan blive starten på en ny æra >>>

Dakar 2024 kan følges med daglige timelange sammendrag på Eurosport 2. Kommentor: Søren Clauding


Udsendelsesplanen ser i skrivende stund således ud:

5. januar 21:00

6. januar 21:00

7. januar 21:00

8. januar 21:00

9. januar 21:00

10. januar 21:30

11. januar 22:15

12. januar 21:45

13. januar Pausedag

14. januar 21:00

15. januar 21:00

16. januar 22:00

17. januar 21:00

18. januar 21:00

19. januar 21:00



Dakar 2024 er officielt 7861 kilometer langt, hvoraf 4716 kilometer er hastighedsetape.

Start: 5. januar 2024
Mål: 19. januar 2024

Nasser Al-Attiyah og Mathieu Baumel har vundet de sidste to Dakar rallies i en Toyota Hilux men skifter den i år ud med en Prodrive Hunter inden de skal køre for Dacia i 2025.


Kevin Benavides har vundet MC-kategorien de sidste to år men har været skadet det meste af 2023 og næppe i den allerbedste form inden 2024 Dakar.


Thomas Kongshøj debuterede flot i fjor og er endnu bedre forberedt til 2024 Dakar.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt