- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


For andet år i træk vandt Nasser Al-Attiyah og Mathieu Baumel Dakar i deres Toyota GR DKR Hilux.

2023 Dakar: Ørkenraceren sejrede i ørkenen

Toyota vinder Dakar for andet år i træk


Af Søren Clauding – 16. januar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der findes mange måder, at vinde et Dakar rally på. Men hvorfor ikke bare tage hvad man har, og så køre ud i ørkenen… Det ligner det rette koncept, for mens konkurrenterne stillede op med forskellige varianter af prototyper, også med alternative drivliner, stillede Toyota op med for tiden verdens bedste ørkenracer med verdens bedste ørken-læsere i cockpittet og vandt. Bilen er en Toyota GR DKR Hilux kørt af Nasser Al-Attiyah med Mathieu Baumel i codriversædet.

 

Holdet og bilen kom til Saudi Arabien, hvor det 45. Dakar rally blev afviklet, nu for fjerde år i træk, som nybagte verdensmestre. Efter at have vundet Dakar sidste år fortsatte succes-holdet med at vinde historiens første officielle World Rally Raid Championship “W2RC”, og siden var strategien for Dakar på plads: Pres konkurrenterne fra begyndelsen af, undgå fejl og så har man pludselig al det forspring, man klan ønske sig.

 

Som sagt så gjort. Den 14-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel, og den 3-dobbelte dito, Carlos Sainz, lagde hårdt ud med deres elektrificerede Audi RS Q e-tron E2 og efter få etaper var de ude af rallyet. Præcis samme sted og lige efter hinanden brød hjulophængene sammen på deres hybridbiler,

 

Peterhansel var ude på stedet, Sainz fortsatte dog med mange timers forsinkelse, og det var godt for den tredje Audi-deltager, svenske Mattias Ekström og Emil Bergkvist. Da deres baghjulsophæng kollapsede, var Sainz tjenstvillig, videregav sit til svenskerne, men så var den spanske verdensstjerne også så langt bagude at han kort tid efter valgte at trække sig ud af rallyet.

 

Loeb satte rekord og fører W2RC

Den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb, nursede sin Prodrive Hunter gennem klippebelagte kløfter, punkterede så mange gange, at man troede han var ude. Men så let giver man ikke op, især ikke, når Dakar er første afdeling af 2023 verdensmesterskabet, som Loeb har tænkt sig at vinde, Han holdt på, og alt imens Nasser Al-Attiyah skiftede ned i højfarts cruise tempo i ørkensandet, strøg Loeb til tops på seks etaper i træk (det har ingen andre gjort før ham).

 

Det blev ikke til en Dakar-sejr for den hurtige og stædige franskmand, men han dokumenterede, at når ørkenraceren og ørkenlæserne fra Toyota måtte fejle, er han parat til at slå til. Det må vente til næste gang, men en 2. plads blev det til teamet fra Bahrain under ledelse af legendariske Prodrive boss, David Richards.

 

Og så kunne Loeb i øvrigt glæde sig over, at da regnskabet var gjort op, etape for etape, har franskmanden nu en føring på 2 points i W2RC 2023 efter Dakar. Hver etape tæller særskilt til W2RC med fordeling af points efter skalaen 5-4-3-2-1. Loeb har 87 points mod Al-Attiyahs 85. Tilsvarende har Bahrain Raid Xtreme teamet 66 points mod Toyota Gazoo Racings 85.

 

Toyotaer på stribe

Derpå fulgte endnu en stribe Toyotaer. Lucas Moraes fra Brasilien debuterede i Dakar, men ligesom Al-Attiyah med en erfaren og dygtig codriver i form af Timo Gottschalk ved sin side formåede rookien at score 3. pladsen, efter at Loebs målrettede kørsel sidst i rallyet bragte ham forbi. Men 3’er i sit debut-Dakar - det kan kun lade sig gøre i en ørkenracer.

 

Nasser Al-Attiyahs team-kollega, Giniel de Villiers fra Sydafrika, som vandt Dakar i 2009, kørte som vanlig konstant og blev en stabil nr. 4 efter at have passeret landsmanden Henk Lategan, som også kørte et flot løb. Alle tre kørte hver deres Toyota Hilux. Og set i historiens lys har De Villiers nu gennemført 20 Dakar rallies i træk. Det har ingen før ham præsteret.

 

På rallyets 6.plads kom tjekken Martin Prokop i en Ford Raptor RS Cross Country og siden var man ovre i de spektakulære forskellige løsninger på, hvordan en Dakar racer også kan se ud.

 

Ekström blev nr. 14

Og Audi, for der var jo stadig en bil med i racet… Jo, det lykkedes faktisk Mattias Ekström og Emil Bergkvist at nå målstregen på en 14. plads, fem placeringer dårligere end i debut-året 2022 og små 7 timer efter den vindende Toyota.

 

Undervejs gjorde de god figur, og Audi’en var til tider også hurtig, men tag ikke fejl: INGEN ønsker at vinde en etape, hvis de gerne vil avancere i rallyet, for dagen efter en sejr skal de da føre an på etapen. Og så vanskelig som navigationen var i år, taber man da typisk mere tid end man vinder ved at vinde.

 

Set i det lys var Loebs seks sejre i træk grænsende til det vovede. Men den holder ikke helt, for på det tidspunkt havde han alt at vinde og ikke meget at tabe, for de hurtigste af konkurrenterne var enten udgået eller havde skiftet over i safe-mode - inklusive Nasser Al-Attiyah.

 

Der er et gammelt Dakar-udtryk der siger: Det er umuligt at vinde et Dakar på en enkelt etape. Men man kan meget let tabe det. Visdomsord, som Toyotas nu 5-dobbelte Dakar-vinder til fulde forstår betydningen af.

 

Dakar og miljøet

Set i miljøets og kampen mod klimaforandringernes tegn var rallyet præget af ustadigt vejr og alt lige fra hagl og frost, regn og mudder til 30 grader i det solbagte ørkensand i “det tomme kvarter”. Det var ret usædvanligt. Men netop hvad det angår, tager Dakar som begivenhed også ansvar, og det var ret beset et af incitamenterne bag Audis elektrificerede deltagelse og Prodrives anvendelse af biologisk benzin, som reducerer CO2 udledningen væsentligt. Også Audi benyttede biologisk benzin i den medbragte DTM-racermotor, der fødede el-drivlinen.

 

I forhold til Toyotas sejr var præcis miljø-elementet undertonet, fordi teamet ikke kørte på bio-fuel. Men virkeligheden er, at man ligeså godt kunne have benyttet CO2 neutral syntetisk benzin identisk med den, man allerede i fjor vandt rally-verdensmesterskabet med. Om det havde været bæredygtigt korrekt at transportere benzinen til Saudi Arabien for at sende et signal til verden står lidt hen i det uvisse.

 

Ikke desto vil fremtiden stille alle deltagere overfor nye udfordringer på miljøfronten, og for mange er perspektiverne omkring anvendelse af brint som energi-lagrings-medium også ganske realistiske. Således kørte en af de store MAN lastbiler stort set hele rallyet på en blanding af fossilt brændstof og brint. Bilen udgik på næstsidste etape, men det var ikke brændstoffets skyld.

 

Intens kamp i en presset MC-kategori

I MC-kategorien var kampen meget hård i år, og flere topkørere måtte give op mere eller mindre frivilligt. Sam Sunderland, Ricky Brabec, Joan Barreda Bort og Mathias Walkner var iblandt, og da slutspurten satte ind på den allersidste etape skilte kun 12 sekunder Kevin Benavides og Toby Price.

 

Australieren begik et par mindre fejl på vej til målrampen og tabte Dakar med sølle 43 sekunder. Omvendt vandt team-kollegaen hos KTM, Kevin Benavides, nu sin anden sejr i Dakar med ligeså lille forspring. For ham var det en personlig triumf, for nu har han vundet Dakar to gange og for to forskellige MC-fabrikater, denne gang for KTM og i 2021 for Honda..

 

Flot dansk præstation

For danske Thomas Kongshøj var rallyet en stor succes. Den 40-årige dansker kørte Dakar for første gang og blev ikke bare sjette bedste rookie, han opnåede også en placering som nr. 22 i Rally2 klassen - og blev generelt nr. 40. Han kørte med det formål at gennemføre, men han gjorde det bedre end nogen dansk MC-kører nogensinde før har gjort.

 

Thomas Kongshøjs deltagelse er den første ud af planlagte tre Dakar rallies - det er en udvikling, som det bliver mere end almindeligt spændende at følge, sat i relief af, at Danmark ikke præcis er et land med omfattende traditioner i det legendariske rally.

 

Rallyet dækkes ikke mindst af sports TV-kanalen Eurosport, som har oplyst, at kontrakten foreløbig gælder frem til 2025.

Læs optakten til årets Dakar hér >>>

Nasser Al-Attiyah og Mathieu Baumel efter årets Dakar triumf.


Sebastien Loeb og Fabia Lurquin blev nr. 2 i deres Prodrive Hunter og fører nu W2RC bl.a. takket være seks etapesejre på stribe.


Mattias Ekström og Emil Bergkvist kørte den eneste Audi, der nåede målrampen. De blev nr. 14.


Giniel de Villiers (Toyota Hilux) har gennemført 20 Dakar rallies i træk. Og det var ikke altid vejrguderne holdt sig tilbage fra at udfordre deltagerne.


Kevin Benavides vandt Dakar med blot 43 sekunders forspring.



Toby Price blev nr. 2 i MC kategorien.


Thomas Kongshøj nåede målet på en flot 40. plads generelt i MC-kategorien og blev nr. 22 i Rally2.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt