Der findes mange måder, at vinde et Dakar rally på.
Men hvorfor ikke bare tage hvad man har, og så køre
ud i ørkenen… Det ligner det rette koncept, for mens
konkurrenterne stillede op med forskellige varianter
af prototyper, også med alternative drivliner,
stillede Toyota op med for tiden verdens bedste
ørkenracer med verdens bedste ørken-læsere i
cockpittet og vandt. Bilen er en Toyota GR DKR Hilux
kørt af Nasser Al-Attiyah med Mathieu Baumel i
codriversædet.
Holdet og bilen kom til Saudi Arabien, hvor det 45.
Dakar rally blev afviklet, nu for fjerde år i træk,
som nybagte verdensmestre. Efter at have vundet
Dakar sidste år fortsatte succes-holdet med at vinde
historiens første officielle World Rally Raid
Championship “W2RC”, og siden var strategien for
Dakar på plads: Pres konkurrenterne fra begyndelsen
af, undgå fejl og så har man pludselig al det
forspring, man klan ønske sig.
Som sagt så gjort. Den 14-dobbelte Dakar vinder,
Stephane Peterhansel, og den 3-dobbelte dito, Carlos
Sainz, lagde hårdt ud med deres elektrificerede Audi
RS Q e-tron E2 og efter få etaper var de ude af
rallyet. Præcis samme sted og lige efter hinanden
brød hjulophængene sammen på deres hybridbiler,
Peterhansel var ude på stedet, Sainz fortsatte dog
med mange timers forsinkelse, og det var godt for
den tredje Audi-deltager, svenske Mattias Ekström og
Emil Bergkvist. Da deres baghjulsophæng kollapsede,
var Sainz tjenstvillig, videregav sit til
svenskerne, men så var den spanske verdensstjerne
også så langt bagude at han kort tid efter valgte at
trække sig ud af rallyet.
Loeb satte rekord og fører W2RC
Den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb,
nursede sin Prodrive Hunter gennem klippebelagte
kløfter, punkterede så mange gange, at man troede
han var ude. Men så let giver man ikke op, især
ikke, når Dakar er første afdeling af 2023
verdensmesterskabet, som Loeb har tænkt sig at
vinde, Han holdt på, og alt imens Nasser Al-Attiyah
skiftede ned i højfarts cruise tempo i ørkensandet,
strøg Loeb til tops på seks etaper i træk (det har
ingen andre gjort før ham).
Det blev ikke til en Dakar-sejr for den hurtige og
stædige franskmand, men han dokumenterede, at når
ørkenraceren og ørkenlæserne fra Toyota måtte fejle,
er han parat til at slå til. Det må vente til næste
gang, men en 2. plads blev det til teamet fra
Bahrain under ledelse af legendariske Prodrive boss,
David Richards.
Og så kunne Loeb i øvrigt glæde sig over, at da
regnskabet var gjort op, etape for etape, har
franskmanden nu en føring på 2 points i W2RC 2023
efter Dakar. Hver etape tæller særskilt til W2RC med
fordeling af points efter skalaen 5-4-3-2-1. Loeb
har 87 points mod Al-Attiyahs 85. Tilsvarende har
Bahrain Raid Xtreme teamet 66 points mod Toyota
Gazoo Racings 85.
Toyotaer på stribe
Derpå fulgte endnu en stribe Toyotaer. Lucas Moraes
fra Brasilien debuterede i Dakar, men ligesom
Al-Attiyah med en erfaren og dygtig codriver i form
af Timo Gottschalk ved sin side formåede rookien at
score 3. pladsen, efter at Loebs målrettede kørsel
sidst i rallyet bragte ham forbi. Men 3’er i sit
debut-Dakar - det kan kun lade sig gøre i en
ørkenracer.
Nasser Al-Attiyahs team-kollega, Giniel de Villiers
fra Sydafrika, som vandt Dakar i 2009, kørte som
vanlig konstant og blev en stabil nr. 4 efter at
have passeret landsmanden Henk Lategan, som også
kørte et flot løb. Alle tre kørte hver deres Toyota
Hilux. Og set i historiens lys har De Villiers nu
gennemført 20 Dakar rallies i træk. Det har ingen
før ham præsteret.
På rallyets 6.plads kom tjekken Martin Prokop i en
Ford Raptor RS Cross Country og siden var man ovre i
de spektakulære forskellige løsninger på, hvordan en
Dakar racer også kan se ud.
Ekström blev nr. 14
Og Audi, for der var jo stadig en bil med i racet…
Jo, det lykkedes faktisk Mattias Ekström og Emil
Bergkvist at nå målstregen på en 14. plads, fem
placeringer dårligere end i debut-året 2022 og små 7
timer efter den vindende Toyota.
Undervejs gjorde de god figur, og Audi’en var til
tider også hurtig, men tag ikke fejl: INGEN ønsker
at vinde en etape, hvis de gerne vil avancere i
rallyet, for dagen efter en sejr skal de da føre an
på etapen. Og så vanskelig som navigationen var i
år, taber man da typisk mere tid end man vinder ved
at vinde.
Set i det lys var Loebs seks sejre i træk grænsende
til det vovede. Men den holder ikke helt, for på det
tidspunkt havde han alt at vinde og ikke meget at
tabe, for de hurtigste af konkurrenterne var enten
udgået eller havde skiftet over i safe-mode -
inklusive Nasser Al-Attiyah.
Der er et gammelt Dakar-udtryk der siger: Det er
umuligt at vinde et Dakar på en enkelt etape. Men
man kan meget let tabe det. Visdomsord, som Toyotas
nu 5-dobbelte Dakar-vinder til fulde forstår
betydningen af.
Dakar og miljøet
Set i miljøets og kampen mod klimaforandringernes
tegn var rallyet præget af ustadigt vejr og alt lige
fra hagl og frost, regn og mudder til 30 grader i
det solbagte ørkensand i “det tomme kvarter”. Det
var ret usædvanligt. Men netop hvad det angår, tager
Dakar som begivenhed også ansvar, og det var ret
beset et af incitamenterne bag Audis elektrificerede
deltagelse og Prodrives anvendelse af biologisk
benzin, som reducerer CO2 udledningen væsentligt.
Også Audi benyttede biologisk benzin i den medbragte
DTM-racermotor, der fødede el-drivlinen.
I forhold til Toyotas sejr var præcis
miljø-elementet undertonet, fordi teamet ikke kørte
på bio-fuel. Men virkeligheden er, at man ligeså
godt kunne have benyttet CO2 neutral syntetisk
benzin identisk med den, man allerede i fjor vandt
rally-verdensmesterskabet med. Om det havde været
bæredygtigt korrekt at transportere benzinen til
Saudi Arabien for at sende et signal til verden står
lidt hen i det uvisse.
Ikke desto vil fremtiden stille alle deltagere
overfor nye udfordringer på miljøfronten, og for
mange er perspektiverne omkring anvendelse af brint
som energi-lagrings-medium også ganske realistiske.
Således kørte en af de store MAN lastbiler stort set
hele rallyet på en blanding af fossilt brændstof og
brint. Bilen udgik på næstsidste etape, men det var
ikke brændstoffets skyld.
Intens kamp i en presset MC-kategori
I MC-kategorien var kampen meget hård i år, og flere
topkørere måtte give op mere eller mindre
frivilligt. Sam Sunderland, Ricky Brabec, Joan
Barreda Bort og Mathias Walkner var iblandt, og da
slutspurten satte ind på den allersidste etape
skilte kun 12 sekunder Kevin Benavides og Toby
Price.
Australieren begik et par mindre fejl på vej til
målrampen og tabte Dakar med sølle 43 sekunder.
Omvendt vandt team-kollegaen hos KTM, Kevin
Benavides, nu sin anden sejr i Dakar med ligeså
lille forspring. For ham var det en personlig
triumf, for nu har han vundet Dakar to gange og for
to forskellige MC-fabrikater, denne gang for KTM og
i 2021 for Honda..
Flot dansk præstation
For danske Thomas Kongshøj var rallyet en stor
succes. Den 40-årige dansker kørte Dakar for første
gang og blev ikke bare sjette bedste rookie, han
opnåede også en placering som nr. 22 i Rally2
klassen - og blev generelt nr. 40. Han kørte med det
formål at gennemføre, men han gjorde det bedre end
nogen dansk MC-kører nogensinde før har gjort.
Thomas Kongshøjs deltagelse er den første ud af
planlagte tre Dakar rallies - det er en udvikling,
som det bliver mere end almindeligt spændende at
følge, sat i relief af, at Danmark ikke præcis er et
land med omfattende traditioner i det legendariske
rally.
Rallyet dækkes ikke mindst af sports TV-kanalen
Eurosport, som har oplyst, at kontrakten foreløbig
gælder frem til 2025.
|