- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dakar 2023: Fine-tunet rally med store udfordringer

Af Søren Clauding – 30. december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ser der ikke ud til at være sket de helt store ændringer, når starten går til vinterens Dakar d. 1. januar 2023. Men når de tæt ved 400 deltagere allerede nytårsaften begiver sig ud på den blot 11 kilometer lange prolog, venter der et rally, hvor ikke mindre end 70 procent af rallyruten er helt ny, der er to etaper flere end i 2022-udgaven og konkurrencen er med stor sandsynlighed spidset endnu mere til.

Alene den omstændighed, at deltagerne nu skal tilbagelægge 8549 kilometer (hvis de følger den præcise rute, hvad der i sig selv er en meget stor udfordring) og 4.706 kilometer af dem foregår med så fuld fart, man nu kan opnå gennem de gigantiske saudiarabiske ørkenområder, er nyt. Rallyet er længere, hårdere og det er tilrettelagt med en så stor nøjagtighed, at nøgleordet til succes er ”præcision”. De, der formår at gennemføre rallyet præcist, fra way-point til way-point, har chancen for sejr, resten… når ja, de må jo tilpasse sig det, der sker undervejs.

Rutebog på tablet
I fjor startede man ud med et nyt reglement, som betød at deltagerne ikke fik næste dags rutebog udleveret aftenen forinden, hvorefter specialister ellers kunne gennemarbejde ruten til fordel for både kører og navigatører (hvor disse haves, for på fx motorcykler og quads er det én og samme mand). Nu får man rutebogen indlagt på en tablet 15 minutter før start, og så begiver man sig med fuld fart ud i de ukendte. 

I
sidste Dakar gav det visse udfordringer, for selv mange af de trænede navigatører havde svært ved at finde vej allerede på rallyets allerførste etape. De få, der kunne, opnåede et kolossalt forspring, der reducerede spændingen i rallyet og det var jo ikke lige det, der var meningen. I år skulle rutebogen på tablet’en være forbedret – og for top-deltagerne er det nye set-up ikke nyt længere.

W2RC

Og så er der jo ret beset også gået et år siden det nye tekniske reglement, som især var interessant i top-klassen for bilerne, dér hvor slaget om total sejren udkæmpes, blev introduceret. Man har gennemført det første verdensmesterskab i cross-country rally for både biler og motorcykler (World Rally Raid Championship – eller kort ”W2RC”), køretøjerne har kunnet udvikles i konkurrence, hvor motorsporten traditionelt set især yder sit bidrag til den teknologiske udvikling, og nu skal det tilrettede reglement så stå sin prøve.

Størst fokus, også i disse linjer, er der naturligvis på T1+ kategorien. Hér er de stærkeste kort – indtil rallyet beviser noget andet – Toyota, Audi og BRX. Kørersammensætningen er principielt den samme som i fjor, men bilerne er reglementsmæssigt rettet en del til ud fra det, der almindeligvis kaldes Balance of Performance, men som i Dakar kaldes
Equivalence of Technology (Teknologiens ligestilling om man vil). Fordi flere tekniske løsninger er tilladt, sætter reglementet forskellige rammer, hvis formål er trods uligheden at stille de deltagende biler ens.

T1+ og T1U
T1+ klassen er for biler med forbrændingsmotorer og T1U er for hybridagtige biler, i praksis den hybrid-løsning, som Audi lancerede i fjor, hvor drivlinen er elektrisk og strømmen leveres af en medbragt racerbenzinmotor, lånt fra det tyske standardvognsmesterskab, DTM.

Endnu har 100 procent CO2 neutrale brændstoffer ikke vundet indpas i Dakar/W2RC sporten, men det skal nok komme, for både Audi og BRX benytter biobrændstoffer, der hver på deres måde reducerer CO2 udledningen. Toyota kører formentlig endnu engang med konventionel benzin, hvilket måske kan synes som lidt af et paradoks, fordi fabrikken netop har vundet verdensmesterskabet i rally netop ved hjælp af 100 procent CO2 neutral benzin, hvor den benzin, der benyttes, udleder den samme mængde CO2 som indgår i fremstillingen af den syntetiske benzin, som driver motorerne.

En Toyota Hilux med konventionel benzinmotor er bedst i ørkensandet, hvor man ikke finder en hurtiglader bag hver klit. Det var den i hvert fald i fjor - men spørgsmålet er, om den også er det i 2023...

Men holdningen hos verdens største bilfabrik synes at være, at biler som Toyota Hilux er klart de rigtigste i ørkenområderne, og da man har bevist, at syntetisk benzin dur til højt-ydende motorer i Rally-VM, så kunne man jo egentlig også benytte den 100 procent CO2 neutrale benzin i Dakar. Men bæredygtigheden ved at bringe specialproduceret benzin til Saudi Arabien, blot for at levere et godt show, giver ikke nødvendigvis den helt store mening.


Dakar 2023 kan følges på Eurosport 1, og streamet via discovery+, gennem daglige transmissioner. Udsendelsesplan på forsiden af Motorsiden.dk.
Genoplev Dakar 2022 >>>
Dakar 2023 - læs også:
Balance of Performance i ørkensandet >>>

Dansk rookie i Dakar 2023 >>>



Nasser Al-Attiyah har en enestående fornemmelse for sand, født og opvokset i ørkenstaten Qatar. Sammen med franskmanden Matthieu Baumel udgør de den perfekte kørersammensætning.

Matthieu Baumel, Nasser Al-Attiyah og Toyota skrev motorsportshistorie, da de i 2022 sammen vandt det første verdensmesterskab i rally raid - World 2R Championship - i deres Toyota GR DKR Hilux T1+, der ved samme lejlighed sikrede Toyota historiens første W2RC for konstruktører.



BRX kørte allerede i fjor på biofuel og reducerede derved betragteligt Ford motorens udledning af CO2.


Carlos Sainz kører den ene af de tre Audi racere, hvis elektriske drivline fodres af en 2-liters DTM benzinmotor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt