Umiddelbart ser der ikke ud til at være sket de helt
store ændringer, når starten går til vinterens Dakar
d. 1. januar 2023. Men når de tæt ved 400 deltagere
allerede nytårsaften begiver sig ud på den blot 11
kilometer lange prolog, venter der et rally, hvor
ikke mindre end 70 procent af rallyruten er helt ny,
der er to etaper flere end i 2022-udgaven og
konkurrencen er med stor sandsynlighed spidset endnu
mere til.
Alene den omstændighed, at
deltagerne nu skal tilbagelægge 8549 kilometer (hvis
de følger den præcise rute, hvad der i sig selv er
en meget stor udfordring) og 4.706 kilometer af dem
foregår med så fuld fart, man nu kan opnå gennem de
gigantiske saudiarabiske ørkenområder, er nyt.
Rallyet er længere, hårdere og det er tilrettelagt
med en så stor nøjagtighed, at nøgleordet til succes
er ”præcision”. De, der formår at gennemføre rallyet
præcist, fra way-point til way-point, har chancen
for sejr, resten… når ja, de må jo tilpasse sig det,
der sker undervejs.
Rutebog på tablet
I fjor startede man ud med et nyt reglement, som
betød at deltagerne ikke fik næste dags rutebog
udleveret aftenen forinden, hvorefter specialister
ellers kunne gennemarbejde ruten til fordel for både
kører og navigatører (hvor disse haves, for på fx
motorcykler og quads er det én og samme mand). Nu
får man rutebogen indlagt på en tablet 15 minutter
før start, og så begiver man sig med fuld fart ud i
de ukendte.
I sidste Dakar gav det visse udfordringer,
for selv mange af de trænede navigatører havde svært
ved at finde vej allerede på rallyets allerførste
etape. De få, der kunne, opnåede et kolossalt
forspring, der reducerede spændingen i rallyet og
det var jo ikke lige det, der var meningen. I år
skulle rutebogen på tablet’en være forbedret – og
for top-deltagerne er det nye set-up ikke nyt
længere.
W2RC
Og så er der jo ret beset også gået et år siden det
nye tekniske reglement, som især var interessant i
top-klassen for bilerne, dér hvor slaget om total
sejren udkæmpes, blev introduceret. Man har
gennemført det første verdensmesterskab i
cross-country rally for både biler og motorcykler
(World Rally Raid Championship – eller kort ”W2RC”),
køretøjerne har kunnet udvikles i konkurrence, hvor
motorsporten traditionelt set især yder sit bidrag
til den teknologiske udvikling, og nu skal det
tilrettede reglement så stå sin prøve.
Størst fokus, også i disse linjer, er der
naturligvis på T1+ kategorien. Hér er de stærkeste
kort – indtil rallyet beviser noget andet – Toyota,
Audi og BRX. Kørersammensætningen er principielt den
samme som i fjor, men bilerne er reglementsmæssigt
rettet en del til ud fra det, der almindeligvis
kaldes Balance of Performance, men som i Dakar
kaldes
Equivalence of Technology (Teknologiens ligestilling
om man vil).
Fordi flere tekniske løsninger er tilladt, sætter
reglementet forskellige rammer, hvis formål er trods
uligheden at stille de deltagende biler ens.
T1+ og T1U
T1+ klassen er for biler med forbrændingsmotorer og
T1U er for hybridagtige biler, i praksis den
hybrid-løsning, som Audi lancerede i fjor, hvor
drivlinen er elektrisk og strømmen leveres af en
medbragt racerbenzinmotor, lånt fra det tyske
standardvognsmesterskab, DTM.
Endnu har 100 procent CO2 neutrale brændstoffer ikke
vundet indpas i Dakar/W2RC sporten, men det skal nok
komme, for både Audi og BRX benytter
biobrændstoffer, der hver på deres måde reducerer
CO2 udledningen. Toyota kører formentlig endnu
engang med konventionel benzin, hvilket måske kan
synes som lidt af et paradoks, fordi fabrikken netop
har vundet verdensmesterskabet i rally netop ved
hjælp af 100 procent CO2 neutral benzin, hvor den
benzin, der benyttes, udleder den samme mængde CO2
som indgår i fremstillingen af den syntetiske
benzin, som driver motorerne.
En Toyota Hilux med konventionel benzinmotor er
bedst i ørkensandet, hvor man ikke finder en
hurtiglader bag hver klit. Det var den i hvert fald
i fjor - men spørgsmålet er, om den også er det i
2023...
Men holdningen hos verdens største bilfabrik
synes at være, at biler som Toyota Hilux er klart de
rigtigste i ørkenområderne, og da man har bevist, at
syntetisk benzin dur til højt-ydende motorer i
Rally-VM, så kunne man jo egentlig også benytte den
100 procent CO2 neutrale benzin i Dakar. Men
bæredygtigheden ved at bringe specialproduceret
benzin til Saudi Arabien, blot for at levere et godt
show, giver ikke nødvendigvis den helt store mening.
|
|
|
|