Alder er tilsyneladende ingen
hindring i verdens hårdeste ørkenrace. Om blot tre
måneder runder den tidligere tredobbelte
Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester,
Carlos Sainz, de 62
år. Hvilken bedre start på året end at vinde sin nu
fjerde Dakar-sejr, og på ny i et andet bilmærke.
Denne gang var det Audi, der nød godt af spanierens
uomtvistelige talent og erfaring. Sidste gang han
vandt, kørte han MINI…
Talent og erfaring skal der
til. Sainz formåede nemlig, at gennemføre årets
maratonrally uden en eneste etapesejr. Han
minimerede konsekvenserne af det måske hårdeste
Dakar-rally i nyere tid, og nød ikke mindst godt af
et næsten historisk frafald af favoritter. Den
eneste tilbageblevne stjernekører i toppen af
rallyet var franskmanden, den 9-dobbelte
rallyverdensmester, Sébastien Loeb. Han vandt fem
etaper undervejs, også den allersidste, og sluttede
på en samlet 3. plads.
Team-samarbejde med
knaster
Loeb kæmpede ustandselig med
tekniske besværligheder og mistede enhver chance for
at besejre Sainz i rallyets slutfase, da han på
næstsidste etape knækkede en del i hjulophænget på
Prodrive Hunter rallybilen. Han måtte vente mere end
en time på assistance fra en team-kollega, men det
rakte dog trods alt til en 3. plads i rallyet,
selvom hans ultimative mål er en sejr. Nu har han
fokus på 2025, hvor han bliver en del af Dacias
premiere i Dakar.
Efter i Toyota at have vundet
de to sidste år i træk, måtte den 5-dobbelte
Dakar-vinder, Nasser al-Attiyah lide den tort, at
udgå af rallyet efter 9. etape. Eller lade sig udgå.
For efter at have vundet 5. etape og derpå være tæt
på at overtage føringen i rallyet, landede han så
hårdt med sin Prodrive Hunter efter passage af en
gigantisk klit, at han ikke kunne fortsætte.
Reglementet muliggør, at man
kan fortsætte dagen efter, men da med en god portion
straftid i bagagen, og efter en række yderlige
stressende udfordringer af mere eller mindre teknisk
karakter besluttede Al-Attiyah at undlade at
fortsætte. Han forlod endda rallyet og udviste ikke
det niveau af team-ånd, som Sainz var omgivet af hos
Audi. Noget som Sebastien Loeb måske nok kunne have
nydt godt af.
Hjælpen var nær
Hos Audi var både den
14-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel, og
den svenske tidligere rallycross verdensmester,
Mattias Ekström, helt ude af kampen om
topplaceringer i rallyets sidste fase på grund af
utallige problemer undervejs. Men de fortsatte begge
to og fungerede som en slags servicekøretøj i hælene
på Sainz. Når et problem opstod, og Sainz kørte ikke
uden problemer, var de på pletten og bistod
spanieren.
Først på rallyets afsluttende
etape måtte Peterhansen kapitulere, da hans Audi
racer fik motorproblemer efter 95 kilometer, så han
nåede ikke en slut placering. Men da havde Sainz og
co-driver Lucas Cruz en så suveræn føring, at de på
det nærmeste kunne trille i mål, hvilket de til dels
også gjorde: Vinder-Audi’en sluttede finaleetapen på
17. pladsen og havde alligevel 1 time og 20 minutter
ned til holdet på 2. pladsen i den samlede stilling.
Som et kuriosum sluttede Ekström på 48. pladsen.
Toyota dominerede
alligevel
På 2. pladsen kom det
belgisk/franske Toyota Hilux hold bestående af
Guillaume de Mevius og Xavier Panseri, og dermed
fastholdt Toyota positionen som det stærkeste
bilmærke i Dakar. I Top-10 var ikke færre end seks
af bilerne Toyota Hilux. At Toyota ikke vandt, kan
måske tilskrives, at Nasser Al-Attiyah sagde farvel
og i stedet kørte Prodrive Hunter. Men omvendt havde
fabriksteamet nok højere forventninger til deres nye
folk på posten end de var i stand til at honorere.
De Mevius deltog for det private Overdrive team og
det samme gjorde Guerlain Chicherit, der kørte i mål
på 4. pladsen.
Sejren er en triumf
For Audi er det en triumf at vinde Dakar i 3.
forsøg, fordi man satsede på en usædvanlig
konstruktion. Bilerne drives af elmotorer, og
strømmen fremstilles undervejs af 400-hestes
forbrændingsmotorer fra DTM, der dog kører på et
miljøvenligt brændstof. Men det er ikke let, at køre
en elektrisk drevet bil i uvejsomt terræn, hvilket
måske blev genspejlet i de mange problemer, Ekström
og Peterhansel var udfordret af undervejs.
Om Audi vil forsvare sejren næste år, står lidt hen
i det uvisse, og mange antager, at den tyske fabrik
nu vil koncentrere indsatsen om samarbejdet med
Sauber i Formel 1. Omvendt vil Dakar 2025 se
premieren for Dacia i Dakar. De har allieret sig med
Prodrive teamet, men der vil være tale om et helt
nyt set-up og ikke mindst en helt ny bil, hvor man
regner med at kunne køre 100 procent CO2 neutralt
ved hjælp af brint, tilsat et syntetisk
smøre-produkt baseret på CO2 capture. Dacia har
hyret Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah og den
spanske Dakar-vinder Cristina Gutierrez til at køre
de tre fabriksbiler.
Og ja, Cristina Gutierrez er nu Dakar-vinder, for
hun kørte sejrrigt gennem rallyets sidste etape i
sin CanAm letvægtsprototype i den såkaldte
Challenger kategori, der rangerer lige under
top-kategorien. Sammenlagt blev hun og co-driver
Pablo Moreno Huete nr. 16.
|