- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Carlos Sainz vandt sin 4. Dakar sejr. Han har vundet nu i 4 forskellige bilmærker. Sejren var Audis første


Dakar 2024: Alle gode gange tre + én

Sainz vinder Dakar for 4. gang - første sejr til Audi


Af Søren Clauding – 19. januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alder er tilsyneladende ingen hindring i verdens hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder runder den tidligere tredobbelte Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester, Carlos Sainz, de 62 år. Hvilken bedre start på året end at vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i et andet bilmærke. Denne gang var det Audi, der nød godt af spanierens uomtvistelige talent og erfaring. Sidste gang han vandt, kørte han MINI…

 

Talent og erfaring skal der til. Sainz formåede nemlig, at gennemføre årets maratonrally uden en eneste etapesejr. Han minimerede konsekvenserne af det måske hårdeste Dakar-rally i nyere tid, og nød ikke mindst godt af et næsten historisk frafald af favoritter. Den eneste tilbageblevne stjernekører i toppen af rallyet var franskmanden, den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sébastien Loeb. Han vandt fem etaper undervejs, også den allersidste, og sluttede på en samlet 3. plads.

 

Team-samarbejde med knaster

Loeb kæmpede ustandselig med tekniske besværligheder og mistede enhver chance for at besejre Sainz i rallyets slutfase, da han på næstsidste etape knækkede en del i hjulophænget på Prodrive Hunter rallybilen. Han måtte vente mere end en time på assistance fra en team-kollega, men det rakte dog trods alt til en 3. plads i rallyet, selvom hans ultimative mål er en sejr. Nu har han fokus på 2025, hvor han bliver en del af Dacias premiere i Dakar.

 

Efter i Toyota at have vundet de to sidste år i træk, måtte den 5-dobbelte Dakar-vinder, Nasser al-Attiyah lide den tort, at udgå af rallyet efter 9. etape. Eller lade sig udgå. For efter at have vundet 5. etape og derpå være tæt på at overtage føringen i rallyet, landede han så hårdt med sin Prodrive Hunter efter passage af en gigantisk klit, at han ikke kunne fortsætte.

 

Reglementet muliggør, at man kan fortsætte dagen efter, men da med en god portion straftid i bagagen, og efter en række yderlige stressende udfordringer af mere eller mindre teknisk karakter besluttede Al-Attiyah at undlade at fortsætte. Han forlod endda rallyet og udviste ikke det niveau af team-ånd, som Sainz var omgivet af hos Audi. Noget som Sebastien Loeb måske nok kunne have nydt godt af.

 

Hjælpen var nær

Hos Audi var både den 14-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel, og den svenske tidligere rallycross verdensmester, Mattias Ekström, helt ude af kampen om topplaceringer i rallyets sidste fase på grund af utallige problemer undervejs. Men de fortsatte begge to og fungerede som en slags servicekøretøj i hælene på Sainz. Når et problem opstod, og Sainz kørte ikke uden problemer, var de på pletten og bistod spanieren.

 

Først på rallyets afsluttende etape måtte Peterhansen kapitulere, da hans Audi racer fik motorproblemer efter 95 kilometer, så han nåede ikke en slut placering. Men da havde Sainz og co-driver Lucas Cruz en så suveræn føring, at de på det nærmeste kunne trille i mål, hvilket de til dels også gjorde: Vinder-Audi’en sluttede finaleetapen på 17. pladsen og havde alligevel 1 time og 20 minutter ned til holdet på 2. pladsen i den samlede stilling. Som et kuriosum sluttede Ekström på 48. pladsen.

 

Toyota dominerede alligevel

På 2. pladsen kom det belgisk/franske Toyota Hilux hold bestående af Guillaume de Mevius og Xavier Panseri, og dermed fastholdt Toyota positionen som det stærkeste bilmærke i Dakar. I Top-10 var ikke færre end seks af bilerne Toyota Hilux. At Toyota ikke vandt, kan måske tilskrives, at Nasser Al-Attiyah sagde farvel og i stedet kørte Prodrive Hunter. Men omvendt havde fabriksteamet nok højere forventninger til deres nye folk på posten end de var i stand til at honorere. De Mevius deltog for det private Overdrive team og det samme gjorde Guerlain Chicherit, der kørte i mål på 4. pladsen.

 

Sejren er en triumf

For Audi er det en triumf at vinde Dakar i 3. forsøg, fordi man satsede på en usædvanlig konstruktion. Bilerne drives af elmotorer, og strømmen fremstilles undervejs af 400-hestes forbrændingsmotorer fra DTM, der dog kører på et miljøvenligt brændstof. Men det er ikke let, at køre en elektrisk drevet bil i uvejsomt terræn, hvilket måske blev genspejlet i de mange problemer, Ekström og Peterhansel var udfordret af undervejs.

 

Om Audi vil forsvare sejren næste år, står lidt hen i det uvisse, og mange antager, at den tyske fabrik nu vil koncentrere indsatsen om samarbejdet med Sauber i Formel 1. Omvendt vil Dakar 2025 se premieren for Dacia i Dakar. De har allieret sig med Prodrive teamet, men der vil være tale om et helt nyt set-up og ikke mindst en helt ny bil, hvor man regner med at kunne køre 100 procent CO2 neutralt ved hjælp af brint, tilsat et syntetisk smøre-produkt baseret på CO2 capture. Dacia har hyret Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah og den spanske Dakar-vinder Cristina Gutierrez til at køre de tre fabriksbiler.

 

Og ja, Cristina Gutierrez er nu Dakar-vinder, for hun kørte sejrrigt gennem rallyets sidste etape i sin CanAm letvægtsprototype i den såkaldte Challenger kategori, der rangerer lige under top-kategorien. Sammenlagt blev hun og co-driver Pablo Moreno Huete nr. 16.

Læs også:
Hård, hårdere, hårdest - for hårdt? >>>

Guillaume de Mevius forsvarede Toyota-dominansen i sin Overdrive Toyota Hilux, som han sluttede med på 2. pladsen.


Sébastien Loeb smiler, trods udfordringerne. Han nåede da i mindste i mål på en podieplacering, oven i købet. Det var mere end størstedelen af favoritterne opnåede - bortset fra Sainz.

Billedet er fra det sidste alvorlige setback, hvor en del i hjulophænget på Prodrive Hunter bilen brød sammen og han ingen reservedel af den slags havde med. Heller ikke engang hjælp fra sin primære teamkollega, for Nasser Al-Attiyah var taget hjem, da han populært sagt ikke syntes, at hans Prodrive Hunter opfyldte hans ambitioner.



Cristina Gutierrez stråler efter sejren i Challenger kategorien. Hun er blot den anden kvinde i Dakar historien, der har vundet rallyet. Den første var Jutta Kleinsmidt i 2001. Til næste år skal hun deltage i top-kategorien, Ultimate, som fabrikskører hos Dakar-debutanten Dacia.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt