Dakar er verdens hårdeste
off-road udfordring. Rallyet er uden sidestykke, og
sådan skal det også være, det er en del af dets
berettigelse. Men i år var det hårdere end det har
været i nyere tid, og det kostede rigtig mange
knobs, hårde knobs, dyrt materiel og ulykkeligvis
også menneskeliv.
Det dødelige uheld ramte den
i den større sammenhæng ukendte spanske
motorcykelkører. Carles Falcon midt i rallyet. Men
mange andre deltagere blev neutraliseret på grund af
uheld, der ikke i sig selv synedes at være så
voldsomme, men som blev det på grund af det vilde
terræn, der iblandt blev kørt i.
Sammenbrud på sammenbrud
I bilklasserne gik det hårdt
ud over materiellet, ikke blot de ydre skrammer, men
også den indre mekanik. Det ramte på forskellig vis
stort set alle favoritterne i bilklasserne. Selv
Sébastien Loeb blev sat til vægs af sammenbrud på
sammenbrud og punktering på punktering, og
topstriden i MC-kategorien var ikke nær så tæt, som
man ofte har oplevet, bl.a. fordi flere af verdens
bedste off-road motorcykelkørere blev elimineret.
Det er altid en hårfin
balance, som løbsarrangørerne skal forsøge at finde.
I de sidste par år fandt mange deltagere Dakar for
let, men så må man skærpe udfordringen med hensyn
til fx navigation. For den hårfine balance er på
kanten til at være overskredet. Det hårde rally
ramte da også den danske deltager, Thomas Kongshøj.
Kongshøj slog sig hårdt –
flere gange
I fjor styrtede han på 2.
etape. Det var hårdt, for det var blot hans første
Dakar. Han gennemførte trods strabadserne på en
samlet placering som nr. 40 og blev nr. 22 i Rally 2
klassen. Det var mere end flot. Under normale
omstændigheder kunne man forvente, at han placerede
sig bedre i år.
Men omstændighederne var ikke
normale. Thomas Kongshøj kørte rallyet igennem med
et højere tempo end i fjor. Men det vilde terræn kan
slå hjulene væk under selv de bedste. For Thomas
skete det allerede på første etape, hvor hans
motorcykel på det nærmeste snublede over sig selv
ved høj fart. Det er i sig selv uheldigt. Men det
terræn og det underlag, man falder på, har stor
betydning for uheldets konsekvenser.
Oven i det virkede danskerens
airbag i kørerdragten ikke, og så nytte det ikke
noget, hvis arrangørerne henholder sig til at
sikkerheden i udstyret er blevet bedre, og derfor
kan man skærpe rallyets hårdhed i det uendelige.
Thomas Kongshøj besvimede
kort, men han blev hjulpet på benene igen, og takket
være en enestående fysisk form samt vilje og mod til
at fortsætte, kunne han komme videre.
Thomas Kongshøj gjorde
flittigt brug af rallyets Medical Service.
Endnu et hårdt styrt
Det gik forbavsende fint for
ham indtil rallyets næstsidste etape, hvor han endnu
engang styrtede. Han fik et blackout på omkring 10
minutter, fortalte et par af de deltagere, der hjalp
ham efterfølgende. Redningshelikopteren var ankommet
til stedet, men man vurderede, at hvis Kongshøj selv
ville, var det ikke umuligt at fortsætte. Så det
gjorde han. Tidsmæssigt kostede det ham blot en halv
times tid.
Han nåede målstregen, han
havde præsteret at fuldføre begge de Dakar rallies,
han har startet. I år blev det til en 41. plads
sammenlagt og nr. 27 i Rally 2 klassen.
Placeringerne siger meget lidt om den egentlige
præstation, for udfordringen var helt anderledes i
år. Men det havde ret beset været sjovere og mere i
tidens stil, hvis danskeren havde opnået et
slutresultat, der genspejlede hans indsats.
Hårdt eller meningsløst
Motorsport er farlig, det ved
alle, der deltager. Men ansvarlige arrangører bør
også have en sådan fingerspidsfornemmelse for, hvor
grænsen går mellem et udfordrende,
præstationskrævende rally og en urimelig,
uacceptabel og meningsløs begivenhed.
I øvrigt blev motorcykelkategorien vundet af
amerikaneren Ricky Brabec på Honda foran
Hero-køreren Ross Branch fra Botswana og Adrien van
Beveren fra Frankrig, også på Honda. Alt imens
favoritter som Toby Price og Daniel Sanders måtte
bukke under for udfordringerne undervejs og sluttede
5 hhv. 8, og favoritkørere som Sam Sunderland,
Skyler Howes og Joan Barreda Bort aldrig nåede
igennem.
Ricky Brabec vandt årets Dakar i kategorien for
motorcykler.
Det kunne være gået galt, men Carlos Sainz undgik
behændigt at påkøre Cesare Zacchetti |