Allerede ved at engagere tre
af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere
i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener
det mere end alvorligt, når man vil deltage i
verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar,
næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har
Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som
kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider hedder den.
Og allerede i efteråret 2022 fik vi et smug-kik på,
hvad der var i vente (læs om Dacia Manifesto hér
>>>). Men dengang kunne Dacia ikke berette om
Dakar-planerne – det begyndte man dog på allerede i
sommeren 2023.
Til opgaven har man hyret
den 5-dobbelte Dakar-vinder og regerende
verdensmester, Nasser Al-Attiyah, den 9-dobbelte
rally verdensmester, Sébastien Loeb såvel som den
kvindelige spanske off-road stjerne, Cristina
Gutierrez. Al-Attiyah udgik dog i årets Dakar, men
Loeb blev nr. 3 og var klart den hurtigste af alle
deltagerne, alt imens Cristina Gutierrez simpelthen
vandt sin kategori, som kan kaldes en slags 2.
division i Dakar.
Direkte til topkategorien
I
Dakar 2025 handler det ikke om 2. division. Dacia
stiger direkte ind i top kategorien for de såkaldte
Ultimate T1+ med en til formålet udviklet prototype,
baseret netop på udviklingsarbejdet bag Manifesto
konceptbilen. Den er baseret på den kolossale
sports-arv, som Renault gruppen disponerer over,
deres deltagelse i motorsport på allerhøjeste plan i
mange årtier og et samarbejde med den britiske
Prodrive organisation, som med den karismatiske
David Richard i spidsen over tiden har opnået et
utal af triumfer i international motorsport.
Prodrive har bl.a. stået bag Aston Martins
deltagelse i Le Mans racing med danske verdensmestre
Marco Sørensen og Nicki Thiim. Prodrive har i de
senere år satset direkte på succes også i off-road
sporten og World Rally Raid Championship (W2RC) og
Sébastien Loeb har i flere år været forbundet netop
med Prodrive.
Den
nye bil ser langt hen ad vejen ud som Manifesto, men
nu er den så blevet køreklar. Det sker naturligvis
med det mål at vinde Dakar, men også at vise verden,
at Renault gruppen ved siden af at understøtte
elektromobilitet i bred forstand ikke firkantet
låser sig fast på én løsning.
Syntetisk brændstof
I
ørkenen og mange andre steder udenfor de store byer
er brint og syntetiske brændstoffer en meget vigtig
del af fremtidig mobilitet, hvilket Dacia fører
direkte ind i deres nye Dakar-rallybil. Sandriders
motor kører således på syntetisk brændstof leveret
af Aramco.
De syntetiske brændstoffer, der er
udviklet af Aramco, kombinerer brint fremstillet
vha. vedvarende energi med captured CO2, hvilket
giver et brændstof med lavt kulstofindhold, der er
kompatibelt med nutidens motorer og derfor også kan
anvendes i seriefremstillede biler.
For
Dacia er Dakar Rally det ideelle testområde for
denne teknologi, som mange i bilverdenen på lang
sigt har større forventninger til end ensidig
anvendelse af elektricitet, direkte fra vindmølle
eller solceller til bilers tunge og på langt sigt
måske endda også miljøbelastende batterier.
Lidt
data
Her er
lidt data omkring den nye Dacia Sandrider, som til
dels er reglementsbetingede: Den er baseret på et
rørramme chassis og karrosseriet er skabt i
karbonfiber. Motoren er en 3-liters V6 twin-turbo
med direkte indsprøjtning. Den yder op til 265 kW
(350 hk) ved 5000 omdr./min og leverer et maksimalt
drejningsmoment på 539 Nm ved 4.250 omdr./min.
Bilen har firehjulstræk og en 6-trins sekventiel
gearkasse. Fortil har man dobbelt wishbone
hjulophæng og hjulvandringen er på 35 cm. Hjulene er
på 17”, bilens længde er 4,14 meter, den er 2,29
meter bred og 1,81 meter høj. Akselafstanden er 3000
mm og den har et udhæng fortil på 590 mm og bagtil
på 550 mm. |