- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dakar 2025: Dacias præsenterer

banebrydende CO2 neutral Sandrider


Af Søren Clauding – januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede ved at engagere tre af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener det mere end alvorligt, når man vil deltage i verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar, næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som kører fuldt og helt på miljøets præmisser.

 

Dacia Sandrider hedder den. Og allerede i efteråret 2022 fik vi et smug-kik på, hvad der var i vente (læs om Dacia Manifesto hér >>>). Men dengang kunne Dacia ikke berette om Dakar-planerne – det begyndte man dog på allerede i sommeren 2023.

 

Til opgaven har man hyret den 5-dobbelte Dakar-vinder og regerende verdensmester, Nasser Al-Attiyah, den 9-dobbelte rally verdensmester, Sébastien Loeb såvel som den kvindelige spanske off-road stjerne, Cristina Gutierrez. Al-Attiyah udgik dog i årets Dakar, men Loeb blev nr. 3 og var klart den hurtigste af alle deltagerne, alt imens Cristina Gutierrez simpelthen vandt sin kategori, som kan kaldes en slags 2. division i Dakar.

 

Direkte til topkategorien

I Dakar 2025 handler det ikke om 2. division. Dacia stiger direkte ind i top kategorien for de såkaldte Ultimate T1+ med en til formålet udviklet prototype, baseret netop på udviklingsarbejdet bag Manifesto konceptbilen. Den er baseret på den kolossale sports-arv, som Renault gruppen disponerer over, deres deltagelse i motorsport på allerhøjeste plan i mange årtier og et samarbejde med den britiske Prodrive organisation, som med den karismatiske David Richard i spidsen over tiden har opnået et utal af triumfer i international motorsport.

 

Prodrive har bl.a. stået bag Aston Martins deltagelse i Le Mans racing med danske verdensmestre Marco Sørensen og Nicki Thiim. Prodrive har i de senere år satset direkte på succes også i off-road sporten og World Rally Raid Championship (W2RC) og Sébastien Loeb har i flere år været forbundet netop med Prodrive.

 

Den nye bil ser langt hen ad vejen ud som Manifesto, men nu er den så blevet køreklar. Det sker naturligvis med det mål at vinde Dakar, men også at vise verden, at Renault gruppen ved siden af at understøtte elektromobilitet i bred forstand ikke firkantet låser sig fast på én løsning.

 

Syntetisk brændstof

I ørkenen og mange andre steder udenfor de store byer er brint og syntetiske brændstoffer en meget vigtig del af fremtidig mobilitet, hvilket Dacia fører direkte ind i deres nye Dakar-rallybil. Sandriders motor kører således på syntetisk brændstof leveret af Aramco.

 

De syntetiske brændstoffer, der er udviklet af Aramco, kombinerer brint fremstillet vha. vedvarende energi med captured CO2, hvilket giver et brændstof med lavt kulstofindhold, der er kompatibelt med nutidens motorer og derfor også kan anvendes i seriefremstillede biler.

 

For Dacia er Dakar Rally det ideelle testområde for denne teknologi, som mange i bilverdenen på lang sigt har større forventninger til end ensidig anvendelse af elektricitet, direkte fra vindmølle eller solceller til bilers tunge og på langt sigt måske endda også miljøbelastende batterier.

 

Lidt data

Her er lidt data omkring den nye Dacia Sandrider, som til dels er reglementsbetingede: Den er baseret på et rørramme chassis og karrosseriet er skabt i karbonfiber. Motoren er en 3-liters V6 twin-turbo med direkte indsprøjtning. Den yder op til 265 kW (350 hk) ved 5000 omdr./min og leverer et maksimalt drejningsmoment på 539 Nm ved 4.250 omdr./min.

 

Bilen har firehjulstræk og en 6-trins sekventiel gearkasse. Fortil har man dobbelt wishbone hjulophæng og hjulvandringen er på 35 cm. Hjulene er på 17”, bilens længde er 4,14 meter, den er 2,29 meter bred og 1,81 meter høj. Akselafstanden er 3000 mm og den har et udhæng fortil på 590 mm og bagtil på 550 mm.

Læs også:
Dacia manifestation i Paris >>>

Dacia Manifesto, da den blev præsenteret i Paris i efteråret 2022.

Dacia Sandrider prototype på vej mod Dakar 2025.


Sébastien Loeb og Christina Gutierrez samt nedenfor Nasser Al-Attiyah og co-driver Mathieu Baumel er alle tre en del af Dacia Dakar teamet i 2025, hvor Dacia har til hensigt at benytte et fuldtstændig CO2 neutralt brændstof bestående af mix mellem syntetisk CO2 captured benzin og brint.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt