- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dacia manifestation

i Paris:


Opstrammer og nyt - men det bedste har vi til gode


Af Søren Clauding – 16. september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mange år har Dacia været Renaults billigmærke, men nu skal Dacia være sig selv og have sin egen identitet. Det har fabrikken markeret ved en i Dacia sammenhæng storstilet præsentation i Paris i den tidligere Le Bourget lufthavn, der i nogen tid har været messecenter. Til en ny identitet hører også et nyt ansigtsudtryk. Det har Dacia så også givet bilerne, ikke blot et par stykker af dem, men alle i et hug. Og det er ret vellykket.

 

Hvis resten bliver ligeså vellykket, tegner det godt. Det gør det, lover man hos Dacia, vi har klart det bedste til gode, siger man, så vi er forventningsfulde og parate til at blive overraskede, som de også udtrykker hos Dacia at man skal være. Indrømmet, overrasket var der vist heller ikke mange, der ikke blev, da Dacia afslørede det håndgribelige udtryk for mærkets Pariser manifestation, en konceptbil, som slet og ret er døbt Manifesto.

 

Tre hovedsøjler

Dacia har analyseret deres marked og sat resultatet i forhold til de tre hovedsøjler, som mærkeidentiteten skal baseres på: ”Enkel men cool”, ”Robust & Outdoor” samt ”Eco-smart”. Hvad det sidste angår, er dele deraf måske knap så smart ift. Danmark, for der satses meget på LPG som drivmiddel, der som bekendt ikke har nævneværdigt fodfæste i Danmark.

 

De to første søjler udbygger og strømliner imidlertid på den ene side, hvad Dacia allerede er, men derudover har man også tænkt ud af boksen. Efterhånden som indholdet føres ud i livet, skal det nok styrke Dacias nye position – ikke som Renaults billigmærke, men en bil hvor man får rigtig meget for pengene.

 

Det er hvad Dacia Manifesto udtrykker. Begynd med at se på billederne, for de siger mere end mange ord, og alligevel skal der sættes ord på også:

 

Marketing styrer

I stedet for at designerne har lagt ud og skabt en bil i tidens ikke altid lige futuristiske designstil, selvom man måske mener noget andet, har marketingfolkene fået lov til at formidle, hvad de er kommet frem til skal bære Dacia i de kommende år. Det er ikke mindst en konkretisering af de tre førnævnte hovedsøjler, men konkretiseringen udtrykt i ord skulle omformes til at være en bil. En rodebutik, vil nogen måske se, en ikke helt sammenhængende mængde af idéer, vil andre måske mene, nogen vil måske se en buggy i boks-stil, andre en marsbil, døm selv.

 

Men Manifesto kommer dog heller aldrig til at se set samlebånd endsige en vej eller et terræn, hvor den skal slå sig løs. Den er en visualisering af en samling idéer, som til gengæld hver især godt kan få plads i kommende, serieproducerede Dacia-modeller. Manifesto er dermed en del af det grundlag, som skal underbygge, at vi som bilkunder har det bedste til gode. Det er nemlig ikke alene de til anledningen udtænkte delløsninger, der udgør hele fremtiden. De sender egentlig mere et konkret og håndgribeligt signal om, hvorhen man arbejder.

 

Sovepose i sædet

Og alligevel er der en række opfindsomme ideer og løsninger, der ikke er set før. Et sædebetræk, skabt i bæredygtige materialer, som kan bruges som sovepose (ingen dum idé, når man har skabt en out-door bil uden døre og ruder). Og det er så naturrigtigt, at man sammen med resten af interiøret kan gøre det rent ved simpelthen at spule bilen indvendigt.

 

Dacias enkle men effektive og økonomiske idé om, at alting ikke skal være indbygget i bilen, hvis de fleste alligevel har det i deres smarttelefon, gør det muligt fuldt ud at integrere telefonen i instrumentpanelet. Systemet kendes til dels allerede fra mange Dacia, og vil i fremtiden udvikles endnu mere.

 

Transportabelt forlys

Dacia Manifesto er alene udstyret med en enkelt forlygte – med en masse LED segmenter, naturligvis indbygget. For hvorfor skal man have to? Og så kan man i øvrigt afmontere den og benytte den som en transportabel lygte – den er trods alt for stor til at kunne blive kaldt en lommelygte.

 

Marketingfolkene har fastslået, at rigtig mange af de hidtidige Dacia kunder sætter pris på den forøgede frihøjde, man bl.a. finder i Duster, Sandero Stepway og senest i den nye Jogger, så det har Manifesto også – sammen med firehjulstræk. I bilen finder man også et udtageligt batteri, der kan benyttes som strømforsyning fx i et telt. På den måde tager man udgangspunkt i eksisterende kundeerfaring og moderniserer den, så også nye generationer vil kunne falde for Dacia bilerne.

 

Genanvendelighed

Bortset fra LPG-elementet inkluderer Eco Smart konceptet en omfattende brug af genanvendelige materialer. Manifesto er bygget op af genanvendt plastmaterialer og der er også benyttet en del genanvendt kork. Dækkene er luft-fri, dermed kan de ikke punktere og de skulle kunne holde hele bilens levetid (men affjedringskomforten samt vejgreb melder historien ikke noget om).

 

”Hos Dacia vil vi gerne så tæt på virkeligheden som muligt. De ideer vi udvikler, vil vi nogle gange gerne se i andet end 3D (på en computerskærm) – og se, hvordan de ser ud i virkelighed. Udover at være et design objekt, er Manifesto vores vision og omfatter en lang række opfindelser,” fortæller Dacias designdirektør David Durand.

 

Og det er værd at bemærke, for selvom Dacia har strammet mærke-konceptet, så bilerne ikke alene i prisbillighed læner sig op af Renault-mærket, men i stedet skal give ”meget bil for pengene”, kan man være rolig: Dacia er fortsat biler, der er til at betale for langt de fleste. Også det er en meget vigtig del af konceptudviklingen.

Dacia prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nyt design, farver og værdier >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt