Dacia har fået nyt
designudtryk, et nyt logo og kommende modeller
lanceres i nye farver, men fremfor alt er det alt
det, det indebærer, at Dacia nu er helt sin egen,
der er den store ændring. Naturligvis er mærket
fortsat tæt tilknyttet Renault, men Dacia vil i de
kommende år udvikle sig i andre retninger, som også
for Renault vil betyde, at forskellen på de to
bliver større, formentlig til begges fordel.
Dacia præsenterede deres nye
fremtid i forbindelse med den såkaldte Dacia
manifestation i Paris, her få uger før Paris
Motorshow, der genopstår efter at have ligget i
dvale under Corona-pandemien. Det er ingen dum idé
at gøre det sådan, for meget tyder på, at det
franske bilshow vil få svært ved at leve op til
tidligere tiders storhed.
Kunderne i centrum
Ved på forhånd at præsenterer
sine budskaber til et udvalgt sæt af internationale
journalister, bliver showet forvandlet til det, det
oprindeligt var – nemlig en præsentationsudstilling
og salgsudstilling, hvor bilkunderne alene var i
centrum.
At have kunderne i centrum er
da også et helt centralt tema for Dacia. For
samtidig med den designmæssige opstrammer, som
rammer samtlige modeller i første hug, lanceres
bl.a. også et nyt kunde-kontakt koncept. Et koncept,
som i høj grad er baseret på online betjening, om
end den direkte kontakt med sælgere og rådgiver
videreføres som hidtil, men på en ny måde, hvor det
essentielle, det enkle og prisfornuftige dominerer
kundekontakten. Det passer ret godt til den
filosofi, at ingen Dacia kunder formentlig vil lade
sig dupere af designerstole og fancy omgivelser, som
kunne mistænkes at bidrage til at gøre bilerne
dyrere.
Designet i Dacia salgsområdet er enkelt og
funktionelt.
Til gengæld er det også helt
centralt, at en pris er en pris, der ikke skal
forhandles. Ingen Dacia kunde skal føle, at havde
hun eller han blot handlet lidt smartere, ville der
have været penge at spare. Filosofien tager afsæt i
den succes, som Dacia har oplevet i de seneste 18
år, hvor man har solgt 7,5 millioner biler til
private kunder. Som sådan er det fortsat salget til
private, der er fokus på.
Forhandler-delen
Udover den visuelle
oplevelse, som på nettet til stadighed vil blive
udbygget, vil Dacia kunderne fx også via skærme hos
forhandlerne kunne få et indtryk af, hvordan deres
kommende bil vil tage sig ud i forskellige farver og
konfigurationer. Og man introducerer desuden en
smartphone-app, hvor man selv i 3D kan placere bilen
i de omgivelser, man kunne tænke sig at se den, for
eksempel foran gadedøren derhjemme. App’en er let at
betjene, om end den ikke findes i en dansk
sprogversion, men billederne giver i det store hele
sig selv.
Det nye koncept er baseret på
tre søjler,
som beskrevet hér >>>. De er udtrykt
gennem konceptbilen, Dacia Manifesto, men også
gennem konkrete features i tilknytning til de biler,
der er i serieproduktion, i øvrigt inklusive den
kommende helt nye C-segment SUV, Dacia Bigster.
Smarttelefonerne
Meget i den moderne verden er
baseret på smarttelefonerne. Også her tænker Dacia
ud af boksen – for hvorfor etablere kostbare
computersystem i bilen, hvis de kan etableres som
apps på telefonen.
Her kan smarttelefonen placeres under kørslen.
Den oplades foreløbig via kabel i siden (ses ikke på
billedet).
Eksempelvis det system, som
holder øje med, at føreren ikke falder i søvn bag
rattet eller er ukoncentreret. Det har Dacia klaret
vha. telefonens kamera og en app, som oven i købet
kan vise vej til nærmeste pausested, når man som
fører har indset, at det, som app’en påpeger, måske
ville være en god idé at rette sig efter.
Konstruktionsmæssigt tænker
man også rationelt og har fx udviklet et
tagbøjleprincip, som kan anvendes til at løse en
række forskellige opgaver, uafhængigt af model. Og
så har man særlig fokus på at sikre sig, at der
anvendes bæredygtige løsninger i alle processer frem
til og med de færdige resultater.
Sov i det fri
Outdoor-folket er en vigtig
del af Dacias kundegruppe og den nye Jogger, som
blev introduceret tidligere på året, har åbnet andre
muligheder for indretning, der måske i særlig grad
appellerer til de yngre kunder.
Eksempelvis har Dacia
udviklet en sengeflade, der installeret i
bagagerummet på 5-dørs versionen kan foldes ud på 1
minut og så har man en behagelig seng til rådighed
med helt flad liggeflade (plus madrasser). Den kan
også foldes bagud og benyttes om campingbord under
bagklappen. Hele indsatsen optager naturligvis
plads, men ikke mere end at der stadig er et par
hundrede bagagerumsliter til rådighed til anden
oppakning – og eller kan man jo supplere med en
tagboks.
Desuden har man udviklet et
telt, som slås op i forlængelse af bilen bagtil. Man
kan hér stå helt oprejst under bagklappen og vær i
tørvejr mange meter bag bilen. Midtersektionen i
teltet kan også benyttes som soveplads. Og skal man
lige køre en tur, mens teltet forbliver på
campingpladsen, spændes det let af bilen og lukkes
ned i begge ender.
Hos Dacis understreger man at
eksemplerne blot er en start, og der venter mange
nye kreationer forude – de bliver sjovt at følge med
i, hvad designerne finder på.
Tunnelteltet spændes bag på bagklappen - men husk at
stoppe motoren forinden... |