- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dacia manifestation i Paris:

Nyt design, farver og nye værdier


Af Søren Clauding – 16. september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia har fået nyt designudtryk, et nyt logo og kommende modeller lanceres i nye farver, men fremfor alt er det alt det, det indebærer, at Dacia nu er helt sin egen, der er den store ændring. Naturligvis er mærket fortsat tæt tilknyttet Renault, men Dacia vil i de kommende år udvikle sig i andre retninger, som også for Renault vil betyde, at forskellen på de to bliver større, formentlig til begges fordel.

 

Dacia præsenterede deres nye fremtid i forbindelse med den såkaldte Dacia manifestation i Paris, her få uger før Paris Motorshow, der genopstår efter at have ligget i dvale under Corona-pandemien. Det er ingen dum idé at gøre det sådan, for meget tyder på, at det franske bilshow vil få svært ved at leve op til tidligere tiders storhed.

 

Kunderne i centrum

Ved på forhånd at præsenterer sine budskaber til et udvalgt sæt af internationale journalister, bliver showet forvandlet til det, det oprindeligt var – nemlig en præsentationsudstilling og salgsudstilling, hvor bilkunderne alene var i centrum.

 

At have kunderne i centrum er da også et helt centralt tema for Dacia. For samtidig med den designmæssige opstrammer, som rammer samtlige modeller i første hug, lanceres bl.a. også et nyt kunde-kontakt koncept. Et koncept, som i høj grad er baseret på online betjening, om end den direkte kontakt med sælgere og rådgiver videreføres som hidtil, men på en ny måde, hvor det essentielle, det enkle og prisfornuftige dominerer kundekontakten. Det passer ret godt til den filosofi, at ingen Dacia kunder formentlig vil lade sig dupere af designerstole og fancy omgivelser, som kunne mistænkes at bidrage til at gøre bilerne dyrere.



Designet i Dacia salgsområdet er enkelt og funktionelt.


Til gengæld er det også helt centralt, at en pris er en pris, der ikke skal forhandles. Ingen Dacia kunde skal føle, at havde hun eller han blot handlet lidt smartere, ville der have været penge at spare. Filosofien tager afsæt i den succes, som Dacia har oplevet i de seneste 18 år, hvor man har solgt 7,5 millioner biler til private kunder. Som sådan er det fortsat salget til private, der er fokus på.

 

Forhandler-delen

Udover den visuelle oplevelse, som på nettet til stadighed vil blive udbygget, vil Dacia kunderne fx også via skærme hos forhandlerne kunne få et indtryk af, hvordan deres kommende bil vil tage sig ud i forskellige farver og konfigurationer. Og man introducerer desuden en smartphone-app, hvor man selv i 3D kan placere bilen i de omgivelser, man kunne tænke sig at se den, for eksempel foran gadedøren derhjemme. App’en er let at betjene, om end den ikke findes i en dansk sprogversion, men billederne giver i det store hele sig selv.

 

Det nye koncept er baseret på tre søjler, som beskrevet hér >>>. De er udtrykt gennem konceptbilen, Dacia Manifesto, men også gennem konkrete features i tilknytning til de biler, der er i serieproduktion, i øvrigt inklusive den kommende helt nye C-segment SUV, Dacia Bigster.

 

Smarttelefonerne

Meget i den moderne verden er baseret på smarttelefonerne. Også her tænker Dacia ud af boksen – for hvorfor etablere kostbare computersystem i bilen, hvis de kan etableres som apps på telefonen.


Her kan smarttelefonen placeres under kørslen. Den oplades foreløbig via kabel i siden (ses ikke på billedet).


Eksempelvis det system, som holder øje med, at føreren ikke falder i søvn bag rattet eller er ukoncentreret. Det har Dacia klaret vha. telefonens kamera og en app, som oven i købet kan vise vej til nærmeste pausested, når man som fører har indset, at det, som app’en påpeger, måske ville være en god idé at rette sig efter.

 

Konstruktionsmæssigt tænker man også rationelt og har fx udviklet et tagbøjleprincip, som kan anvendes til at løse en række forskellige opgaver, uafhængigt af model. Og så har man særlig fokus på at sikre sig, at der anvendes bæredygtige løsninger i alle processer frem til og med de færdige resultater.

 

Sov i det fri

Outdoor-folket er en vigtig del af Dacias kundegruppe og den nye Jogger, som blev introduceret tidligere på året, har åbnet andre muligheder for indretning, der måske i særlig grad appellerer til de yngre kunder.

 

Eksempelvis har Dacia udviklet en sengeflade, der installeret i bagagerummet på 5-dørs versionen kan foldes ud på 1 minut og så har man en behagelig seng til rådighed med helt flad liggeflade (plus madrasser). Den kan også foldes bagud og benyttes om campingbord under bagklappen. Hele indsatsen optager naturligvis plads, men ikke mere end at der stadig er et par hundrede bagagerumsliter til rådighed til anden oppakning – og eller kan man jo supplere med en tagboks.

 

Desuden har man udviklet et telt, som slås op i forlængelse af bilen bagtil. Man kan hér stå helt oprejst under bagklappen og vær i tørvejr mange meter bag bilen. Midtersektionen i teltet kan også benyttes som soveplads. Og skal man lige køre en tur, mens teltet forbliver på campingpladsen, spændes det let af bilen og lukkes ned i begge ender.

 

Hos Dacis understreger man at eksemplerne blot er en start, og der venter mange nye kreationer forude – de bliver sjovt at følge med i, hvad designerne finder på.



Tunnelteltet spændes bag på bagklappen - men husk at stoppe motoren forinden...

Dacia prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Opstrammer og nyt - men det bedste har vi to gode
Sådan cirka kommer den nye Dacia Bigster C-segment SUV til at se ud:








Mountainbiken og andre cykler, naturligvis, kan let spændes fast på cykelholderen bag på bilen.


Tagbøjlesystemet er skræddersyet.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt