Copenhagen Historic Grand
Prix er et kulturhistorisk arrangement, hvor det
ikke mindst synliggøres, hvordan fremstilling og
udvikling af hverdagsbiler hænger sammen med
indsatsen i motorsport.
Det ses på racerbanen, hvor
racerbiler af enhver slags med historie, der går op
imod et helt århundrede tilbage i tiden, giver
nutidens mennesker indsigt i, hvordan man er kommet
frem til det stadie, der i disse år dominerer
bilverdenen. Selvfølgelig kan også den allerseneste
innovation indenfor biler og teknik opleves på banen
på Bellahøj.
For et par år siden blev der
endda kørt racerløb for højpotente elektriske
racerbiler, hvor CHGP var pioner, og København viste
verden en anden side af elektromobilitet end man
havde været vant til. Den løbsserie er gået i sig
selv igen, men toppen af elektrisk motorsport –
Formel E - lever stadig i bedste velgående, og den
vil man kunne snuse til ved Grand Prix’et.
Nissan slog
verdensmestrene
For blot en uges tid siden
vandt Nissan sæsonfinalen i Formel E
verdensmesterskabet. Den britiske Nissan kører,
Oliver Rowland, besejrede såvel Porsche som Jaguar,
der ellers er sluttet i toppen af VM – og rykkede
ved samme lejlighed Nissan såvel som sig selv op på
4. pladsen i VM-slutstillingen. Det er interessant,
for det er netop Nissans Formel E indsats, der
eksponeres ved CHGP.
Nissan gør internationalt
meget ud af at vise og forklare sammenhængen mellem
Nissans avancerede elektriske biler og de
erfaringer, man høster i Formel E. En Formel E
racerbil er ikke bare en lynhurtig fuldt elektrisk
racerbil, udstyret med elmotor og et tilhørende
batteri. Den indeholder en kompleks elektromekanisk
drivline, der inkluderer computerstyring af måden,
hvorpå kræfterne optimalt overføres til underlaget
og den optimale klimarigtige udnyttelse af energien.
Fra racerbane til
hverdagsbiler
Den erfaring, man opnår fra
Formel E, genspejles direkte i Nissans
serieproducerede elektriske ”hverdagsbiler”, ikke
alene gennem udviklingen af den nødvendige teknik,
men også gennem den ekstreme påvirkning, teknikken
udsættes for i racerløbene.
Racerløb er spændende at
se – og i Formel E faktisk ualmindelig spændende i
en grad, som ingen anden motorsportsgren kan hamle
op med. Men racerløb er, som en slags levende
laboratorium også en vigtig del af udviklingen af
den teknik, samfundet overalt har gavn af.
Det giver Nissan indsigt i gennem et avanceret setup
under Copenhagen Historic Grand Prix. Hér kan
publikum både studere Formel E teknikken på nært
hold og opleve den i racersimulatorer, som giver en
realistisk fornemmelse af, hvordan det er at køre en
Formel E racerbil og ikke mindst studere den Formel
E racerbil, man også har fået til København i samme
anledning.
Det skal dog hurtigt tilføjes, at man
ikke vil kunne se Formel E i aktion på racerbanen,
simpelthen fordi Nissans folk og de fleste andre i
Formel E VM universet gik på sommerferie efter
VM-finalen i London d. 21. juli. Så praktisk kan
verden også være… |