- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


2024 Copenhagen Historic Grand Prix:

Nissan viser Formel E og elbils teknik


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copenhagen Historic Grand Prix er et kulturhistorisk arrangement, hvor det ikke mindst synliggøres, hvordan fremstilling og udvikling af hverdagsbiler hænger sammen med indsatsen i motorsport.

 

Det ses på racerbanen, hvor racerbiler af enhver slags med historie, der går op imod et helt århundrede tilbage i tiden, giver nutidens mennesker indsigt i, hvordan man er kommet frem til det stadie, der i disse år dominerer bilverdenen. Selvfølgelig kan også den allerseneste innovation indenfor biler og teknik opleves på banen på Bellahøj.

 

For et par år siden blev der endda kørt racerløb for højpotente elektriske racerbiler, hvor CHGP var pioner, og København viste verden en anden side af elektromobilitet end man havde været vant til. Den løbsserie er gået i sig selv igen, men toppen af elektrisk motorsport – Formel E - lever stadig i bedste velgående, og den vil man kunne snuse til ved Grand Prix’et.

 

Nissan slog verdensmestrene

For blot en uges tid siden vandt Nissan sæsonfinalen i Formel E verdensmesterskabet. Den britiske Nissan kører, Oliver Rowland, besejrede såvel Porsche som Jaguar, der ellers er sluttet i toppen af VM – og rykkede ved samme lejlighed Nissan såvel som sig selv op på 4. pladsen i VM-slutstillingen. Det er interessant, for det er netop Nissans Formel E indsats, der eksponeres ved CHGP.

 

Nissan gør internationalt meget ud af at vise og forklare sammenhængen mellem Nissans avancerede elektriske biler og de erfaringer, man høster i Formel E. En Formel E racerbil er ikke bare en lynhurtig fuldt elektrisk racerbil, udstyret med elmotor og et tilhørende batteri. Den indeholder en kompleks elektromekanisk drivline, der inkluderer computerstyring af måden, hvorpå kræfterne optimalt overføres til underlaget og den optimale klimarigtige udnyttelse af energien.

 

Fra racerbane til hverdagsbiler

Den erfaring, man opnår fra Formel E, genspejles direkte i Nissans serieproducerede elektriske ”hverdagsbiler”, ikke alene gennem udviklingen af den nødvendige teknik, men også gennem den ekstreme påvirkning, teknikken udsættes for i racerløbene.

 

Racerløb er spændende at se – og i Formel E faktisk ualmindelig spændende i en grad, som ingen anden motorsportsgren kan hamle op med. Men racerløb er, som en slags levende laboratorium også en vigtig del af udviklingen af den teknik, samfundet overalt har gavn af.

 

Det giver Nissan indsigt i gennem et avanceret setup under Copenhagen Historic Grand Prix. Hér kan publikum både studere Formel E teknikken på nært hold og opleve den i racersimulatorer, som giver en realistisk fornemmelse af, hvordan det er at køre en Formel E racerbil og ikke mindst studere den Formel E racerbil, man også har fået til København i samme anledning.

Det skal dog hurtigt tilføjes, at man ikke vil kunne se Formel E i aktion på racerbanen, simpelthen fordi Nissans folk og de fleste andre i Formel E VM universet gik på sommerferie efter VM-finalen i London d. 21. juli. Så praktisk kan verden også være…

Copenhagen Historic Grand Prix 2024 finder sted i dagene 2.-4. august
Mere information om Copenhagen Historic Grand Prix kan findes på CHGP's webside >>>
Læs mere om Formel E hér:

           


Læs mere om Nissans engagement i Formel E hér >>>


Billedet nedenfor viser den kompakte elektriske drivline, der yder op til 350 kW. Den firkantede boks er inverteren, der omdanner jævnstrøm til vekselstrøm. Den runde boks er selve elmotoren og bag den ses transmissionen på bilens bagaksel. Der findes også en 250 kW elmotor mellem forhjulene, som i de sidste to år alene har været benyttet til rekuperation af bremseenergien. Den vil til næste år også blive benyttet til fremdrift, hvorved Formel E racerbilen bliver den første firehjulstrukne formel racerbil i nyere tid. Oven i købet med en motoreffekt på op til 600 kW = 800 hestekræfter.
Læs mere om 2025 Formel E GEN3 Evo hér >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt