- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Toyota vandt årets 2. VM afdeling med deres nye 2. generations Hypercar GR010 Hybrid. Her foran Ferrari 599P raceren med bl.a. danske Nicklas Nielsen på holdet.

24 timers Le Mans 2024

Uforudsigelighed over alle grænser: Toyota mod Porsche, mod Ferrari, mod tilsammen 21 andre...


Af Søren Clauding – juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har domineret verdensmesterskabet for langdistance racersportsvogne i 5 år og er også regerende verdensmestre. De har vundet 24-timers Le Mans fem gange over de sidste 6 år. Og havde det ikke været for en sidste øjebliks ændring i reglementet, indført umiddelbart inden starten på 24-timers løbet i fjor, havde Toyota med stor sandsynlighed taget den sjette sejr på stribe.

 

Dermed sagt, at Toyota er det team, der skal besejres, det er dem, man måler sig op imod. Og i år er der ikke færre end 21 deltagere i Hypercar kategorien, der gør verdens største bilkoncern rangen stridig. Toyota har valgt som i fjor alene at stille op med to biler (GR010 Hybrid), hvor flere af de konkurrerende bilmærker har 3 eller flere biler på startlinjen. Eksempelvis er der ikke færre end seks Porsche 963 på deltagerlisten.

 

Cadillac stiller op med i alt tre V-Series.R racere, BMW gør comme-back i Le Mans med to M Hybrid V8, Alpine er rykket op i Hypercar klassen med to A424 racere, Lamborghini debuterer med to SC63, Peugeot fortsætter indsatsen med to 9X8 racere og der er tre Ferrari 499P racerbiler til start. De eneste, der klarer sig med blot en enkelt bil er det italienske Isotta Fraschini team.

 

Bjergtagende udvikling

Udviklingen var forventet, men det er på mange måder overvældende at se ikke færre end 9 forskellige bilproducenter i Le Mans racets topkategori. Men skal man forstå konkurrencen og ikke mindst den store udfordring, som Toyota er oppe imod på grund af et stort forventningspres til den sejrsvante bilgigant, er der især ét punkt i reglementet, som falder i øjnene.

 

I fjor påvirkede man lidt kunstigt konkurrenceforholdet ved at tilrette det såkaldte Balance of Performance (BoP), så Toyota i sidste øjeblik fik tildelt et handikap. Det viste sig i løbet, af det favoriserede Ferrari, der da også sidenhen tog sejren. Det er anderledes i år.

 

Tre generationer i kamp

Reglementet påbyder nemlig, at der ikke foretages væsentlige ændringer på bilerne over en treårig periode. Peugeot debuterede med deres 9X8 racerbil i 2022 – men først lige efter 24-timers Le Mans – og er derfor nu for anden gang i Le Mans med en racerbils konstruktion, der uheldigvis har vist sig ikke at være ideel.

 

Toyota lancerede omvendt i år den nye GR010 Hybrid 2. generations Hypercar, som er med i Le Mans for første gang. Så konkurrence fra Peugeot er måske til at overse. Men: Efter årets 2. VM-løb har Peugeot indenfor reglementet tilpasset bilen, så den nu har en konventionel bagvinge og desuden har man opnået en reduktion i vægtgrænsen.

 

Anderledes er det med Ferrari, for de har siden sidste års Le Mans finetunet deres 499P og vist sig at være endog meget hurtig i de tre VM-løb, der ligger forud for Le Mans. Men sejrene er udeblevet af forskellige årsager. Porsche er som Ferrari på 2. året med deres Hypercar men tog sejren i første (Qatar) og tredje VM-løb, omend med forskellige teams. I 2. VM-løb på Imola i Italien vandt Toyota til gengæld med deres nye 2. generations hybridbil.

 

Uforudsigeligt

MEN: Bortset fra sæsonpremieren spillede vejrforholdene ind på resultatet. Imola-racet var meget vådt og i 3. VM-afdeling på Spa-Francorchamps racerbanen var det så slemt, at man måtte neutralisere løbet for siden at genstarte det. Med andre ord: Der kan ikke rigtigt aflæses noget ud af de tre foregående løb i 2024 WEC (World Endurance Championship)

 

I Le Mans er det værd at bemærke, at foruden Ferrari, Peugeot og Porsche deltager Cadillac med 2. års biler. Resten, altså Toyota, BMW, Lamborghini, Alpine og Isotta deltager med første-årsbiler, der kan forventes at have forskellige børnesygdomme. Hér står Toyota nok skarpest, set i lyset af forholdsvis gode resultater i årets tre første VM-løb. Løbets resultat står dermed helt hen i det uvisse.

 

Det er vel præcis, som det skal være og det, der var meningen med det nye Hypercar reglement.

 

Fire danskere i top-klassen

Top-kategorien i 24-timers Le Mans er bilgiganternes dyst, men i nyere tid har kørerne også opnået stadig større opmærksomhed. Siden John Nielsen vandt det klassiske racerløb tilbage i 1990, og parallelt med at Tom Kristensen scorede sin imponerende sejrsrække på 9 førstepladser, har danske racerkørere på tværs af klasserne fået et solidt tag i verdens mest berømte motorløb.

 

Alene i Hypercar kategorien deltager denne gang fire danskere: Hos Porsche starter den tidligere klassevinder, Michael Christensen. Hos Ferrari starter Nicklas Nielsen. Hos Peugeot starter Mikkel Jensen, og Oliver Rasmussen er til start i en Porsche fra det britiske JOTA team. Sidstnævnte team vandt med teamets anden bil VM-løbet i Spa-Francorchamps.


Inden vejrguderne blandede sig så det sådan ud på Imola racerbanen i Italien, hvor årets 2. VM afdeling fandt sted. Og siden kunne Nyck de Vries, Kamui Kobayashi samt Mike Conway køre Toyota'en til sejr.



Ferrari har tre biler til start i Le Mans fordelt på fabriksteamet, som Nicklas Nielsen kører for, og søsterteamet AF Corse (den gule bil efter fabriks Ferrari nr. 51).


Der er ikke færre end seks Porsche 963 til start i årets 24-timers løb, bl.a. tre biler fra fabriksteamet, Porsche Penske Motorsport, hvor danske Michael Christensen kører den ene (nr. 5 på billedet). Nedenfor de tre kørere, Matt Campbell, Michael Christensen og Frederic Makowiecki.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt