Toyota har domineret
verdensmesterskabet for langdistance
racersportsvogne i 5 år og er også regerende
verdensmestre. De har vundet 24-timers Le Mans fem
gange over de sidste 6 år. Og havde det ikke været
for en sidste øjebliks ændring i reglementet,
indført umiddelbart inden starten på 24-timers løbet
i fjor, havde Toyota med stor sandsynlighed taget
den sjette sejr på stribe.
Dermed sagt, at Toyota er
det team, der skal besejres, det er dem, man måler
sig op imod. Og i år er der ikke færre end 21
deltagere i Hypercar kategorien, der gør verdens
største bilkoncern rangen stridig. Toyota har valgt
som i fjor alene at stille op med to biler (GR010
Hybrid), hvor flere af de konkurrerende bilmærker
har 3 eller flere biler på startlinjen. Eksempelvis
er der ikke færre end seks Porsche 963 på
deltagerlisten.
Cadillac stiller op med i
alt tre V-Series.R racere, BMW gør comme-back i Le
Mans med to M Hybrid V8, Alpine er rykket op i
Hypercar klassen med to A424 racere, Lamborghini
debuterer med to SC63, Peugeot fortsætter indsatsen
med to 9X8 racere og der er tre Ferrari 499P
racerbiler til start. De eneste, der klarer sig med
blot en enkelt bil er det italienske Isotta
Fraschini team.
Bjergtagende udvikling
Udviklingen var forventet,
men det er på mange måder overvældende at se ikke
færre end 9 forskellige bilproducenter i Le Mans
racets topkategori. Men skal man forstå konkurrencen
og ikke mindst den store udfordring, som Toyota er
oppe imod på grund af et stort forventningspres til
den sejrsvante bilgigant, er der især ét punkt i
reglementet, som falder i øjnene.
I fjor påvirkede man lidt
kunstigt konkurrenceforholdet ved at tilrette det
såkaldte Balance of Performance (BoP), så Toyota i
sidste øjeblik fik tildelt et handikap. Det viste
sig i løbet, af det favoriserede Ferrari, der da
også sidenhen tog sejren. Det er anderledes i år.
Tre generationer i kamp
Reglementet påbyder nemlig,
at der ikke foretages væsentlige ændringer på
bilerne over en treårig periode. Peugeot debuterede
med deres 9X8 racerbil i 2022 – men først lige efter
24-timers Le Mans – og er derfor nu for anden gang i
Le Mans med en racerbils konstruktion, der
uheldigvis har vist sig ikke at være ideel.
Toyota lancerede omvendt i
år den nye GR010 Hybrid 2. generations Hypercar, som
er med i Le Mans for første gang. Så konkurrence fra
Peugeot er måske til at overse. Men: Efter årets 2.
VM-løb har Peugeot indenfor reglementet tilpasset
bilen, så den nu har en konventionel bagvinge og
desuden har man opnået en reduktion i vægtgrænsen.
Anderledes er det med
Ferrari, for de har siden sidste års Le Mans
finetunet deres 499P og vist sig at være endog meget
hurtig i de tre VM-løb, der ligger forud for Le
Mans. Men sejrene er udeblevet af forskellige
årsager. Porsche er som Ferrari på 2. året med deres
Hypercar men tog sejren i første (Qatar) og tredje
VM-løb, omend med forskellige teams. I 2. VM-løb på
Imola i Italien vandt Toyota til gengæld med deres
nye 2. generations hybridbil.
Uforudsigeligt
MEN: Bortset fra
sæsonpremieren spillede vejrforholdene ind på
resultatet. Imola-racet var meget vådt og i 3.
VM-afdeling på Spa-Francorchamps racerbanen var det
så slemt, at man måtte neutralisere løbet for siden
at genstarte det. Med andre ord: Der kan ikke
rigtigt aflæses noget ud af de tre foregående løb i
2024 WEC (World Endurance Championship)
I Le Mans er det værd at
bemærke, at foruden Ferrari, Peugeot og Porsche
deltager Cadillac med 2. års biler. Resten, altså
Toyota, BMW, Lamborghini, Alpine og Isotta deltager
med første-årsbiler, der kan forventes at have
forskellige børnesygdomme. Hér står Toyota nok
skarpest, set i lyset af forholdsvis gode resultater
i årets tre første VM-løb. Løbets resultat står
dermed helt hen i det uvisse.
Det er vel præcis, som det
skal være og det, der var meningen med det nye
Hypercar reglement.
Fire danskere i
top-klassen
Top-kategorien i 24-timers
Le Mans er bilgiganternes dyst, men i nyere tid har
kørerne også opnået stadig større opmærksomhed.
Siden John Nielsen vandt det klassiske racerløb
tilbage i 1990, og parallelt med at Tom Kristensen
scorede sin imponerende sejrsrække på 9
førstepladser, har danske racerkørere på tværs af
klasserne fået et solidt tag i verdens mest berømte
motorløb.
Alene i Hypercar kategorien deltager denne gang fire
danskere: Hos Porsche starter den tidligere
klassevinder, Michael Christensen. Hos Ferrari
starter Nicklas Nielsen. Hos Peugeot starter Mikkel
Jensen, og Oliver Rasmussen er til start i en
Porsche fra det britiske JOTA team. Sidstnævnte team
vandt med teamets anden bil VM-løbet i
Spa-Francorchamps. |