Verdens mest avancerede fuldt
elektriske racerbil kommer til Danmark. Det er
teknologi-giganten ABB, der udstiller et eksemplar
af den innovative Formel E GEN3 racerbil på EL &
TEKNIK messen i Odense Kongrescenter i dagene
14.-16. maj – og der er fri adgang for alle.
Hvad det sidste angår, skal
man dog helst bestille sin billet på forhånd,
hvilket kan ske
via dette link. Og det skal tilføjes, at
undertegnede, artiklens forfatter og redaktør af
Motorsiden.dk og Formel E.dk, vil være til stede på
messen d. 14. og d. 15. maj, typisk lige omkring
Formel E racerbilen med det formål, at medvirke til
at udbygge indsigten i og forståelsen for såvel den
udstillede racerbil som perspektiverne bag det
unikke verdensmesterskab. Alle er inviteret til at
få en Formel E snak.
Store ord med stort
indhold
Det er første gang
nogensinde, at den seneste generation Formel E
racerbil vises i Danmark. Det sker på initiativ af
ABB, som på 7. år er partner for "ABB FIA Formula E
World Championship” (der er den officielle titel for
Formel E VM). I øvrigt er ABB herhjemme en del af
den såkaldte grønne danske superpower, som ifølge
Dansk Industri udgøres af de virksomheder, der med
deres teknologiske løsninger bidrager aktivt til den
grønne omstilling. Det sker for ABB’s vedkommende på
mange niveauer, men i forhold til Formel E handler
det om, at skubbe de teknologiske grænser for
overgangen til og udbredelsen af elbiler.
Det
er store ord, men ABB har også noget at have dem i,
så det hænger i praksis ganske godt sammen. Først
lidt om racerbilen:
Den aktuelle racerbil
En Formel E generation 3 er
den racerbil, som har været benyttet siden januar
2023. Den vil fortsat være i brug i næste års VM,
men det vil være i en opdateret version, en slags
GEN3 2.0, hvis features Formel E arrangørerne løfter
sløret for ifm. Monaco E-Prix sidst i april. Den bil
er ikke færdig udviklet og næppe køreklar før engang
henover sommeren.
Det er bilen på EL & TEKNIK
messen til gengæld. Og årsagen til, at man
eksempelvis ikke kunne udstille en GEN3 racerbil på
eCarExpo i København i efteråret, hvor Nissan havde
en Formel E GEN2 racer på show, er den enkle, at der
ikke eksisterer nævneværdigt flere biler end dem,
der benyttes i racerløbene. Som sådan er den bil,
der udstilles i Odense, heller ikke en af de
deltagende teams biler, men en udstillingsbil, ABB i
blandt har til rådighed.
Det gør imidlertid ikke bilen
mindre autentisk, end den ville have været, hvis den
ugen forinden havde kørt på Monaco’s Grand Prix
racerbane. Som sådan er der tale om en racerbil, der
er udstyret med en 350 kW (470 hestekræfter)
elmotor, der trækker på baghjulene samt en 250 kW
elmotor, som er koblet til forhjulene og sammen med
den bageste motor medvirker til at opsamle
fartenergien og omforme den til strøm, som lades på
det ca. 40 kWh store litium-ion batteri
(løbskapacitet normalt 38,5 kWh).
Lynhurtig opladning
En Formel E racerbil bliver
dels ladet op, inden den skal køre på mobile
lynopladere, som i øvrigt er bygget af ABB, og dels
gennem forvandling af fartenergien til elektrisk
energi, når bilen bremser ned. Tilsammen leveres
størstedelen af bremseeffekten under et løb af de to
elmotorer, som bliver til generatorer, når det er
hjulene, der driver dem i stedet for bilens batteri
– racerbilerne har kun en mekanisk nødbremse på
baghjulene.
Læs mere om Formel E racerbilerne hér >>>.
Foruden den medbragte strøm
opnår Formel E racerbilerne mere end 40 procent
ekstra strøm undervejs i løbene, skabt gennem
regeneration af bremseenergien. Uden den, ville de
ikke kunne gennemføre et racerløb på typisk små 100
kilometers længde.
Helt grundliggende er alle
Formel E racerbilerne i ABB Formel E
Verdensmesterskabet ens. Men kun hvad angår
bil-konstruktionen, dens batteri og inverter. Alt
hvad der vedrører motor, transmission og den meget
avancerede computerteknologi, der benyttes til at
håndtere bilerne under løb, er det op til den
enkelte drivline konstruktør at optimere for sig
selv.
Bred berøringsflade
Derigennem har ABB ikke bare
tilgang til en enkelt bilkonstruktør, men i
princippet til alle de deltagende konstruktører. Det
samarbejde kan ABB benytte til at optimere den del
af ansvaret, som de varetager omkring ikke mindst
opladningsteknologien. Og den viden, afprøvet ud i
ekstremerne, vil siden kunne komme alle
virksomhedens kunder til gode. Det er næsten som et
kæmpemæssigt aktivt laboratorium.
ABB møder man så at sige
overalt i samfundet. Der er tale om en global
teknologivirksomhed med over 100.000 medarbejdere,
og ABB er blandt de førende indenfor elektrificering
og automation – og man favner alt, lige fra
stikkontakter til el-producerende vindmøller og
udviklingen er elektriske infrastrukturer på alle
niveauer.
Virksomhedens løsninger muliggør dermed en mere
bæredygtig fremtid med effektivt brug af ressourcer.
Det betyder ABB
Og så for resten, her afslutningsvis: Hvad står de
tre bogstaver egentlig for? Det er faktisk ganske
enkelt: A’er henfører til den svenske virksomhed
ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget), og
de to B’er er udsprunget af efternavnene på to af
grundlæggerne af Brown Bovery & Cie (BBC), som
tilbage i 1891 skabte virksomheden i Zürich.
Virksomheden producerede dengang såvel
vekselstrømsmotorer som jævnstrømsmotorer, bl.a.
elmotorer til lokomotiver, generatorer, dampturbiner
og transformatorer. |