- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Christoffer Nygaard kørte Race for Riget i en Aston Martin, som kører på CO2 neutral benzin.


Copenhagen Historic Grand Prix 2024:

El-biler, historiske biler og klima ansvar


Af Søren Clauding – 4. august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klimaet er på dagsordenen overalt i samfundet. Mere eller mindre heldigt ført ud i livet, men hvor mærkeligt det for nogle end kan lyde, er Copenhagen Historic Grand Prix et skole eksempel på, hvordan en begivenhed kan afvikles med beskeden klimabelastning, og samtidig også være udstillingsvindue for klima- og miljøritig adfærd.

 

For det første giver det god mening, at afholde en begivenhed, der tiltrækker over 20.000 gæster midt i en storby. Rigtig mange af dem kommer fra storbyen og skal ikke transportere sig selv særlig langt. De kan benytte offentlig transport, hvad man jo også kan, når man kommer langvejs fra, og dertil bidrog arrangørerne i år som også tidligere direkte ved, at indsætte shuttlebusser fra et nærliggende trafikknudepunkt (Flintholm station betjener både busser, S-tog og Metro).

 

Da det er velkendt, at racerløb af enhver slags ikke i sig selv forurener nævneværdigt, men det derimod er publikum, der forurener gennem transport til og fra løbene, er miljøbelastningen ved CHGP minimal. Det samme gælder andre også by-begivenheder, som fx koncerter (der i øvrigt forbruger store energimængder til musikanlæg m.v.). Minsandten om ikke mange publikum’er også kom på cykel. Fordi man er bilbegejstret, behøver man ikke at fravælge en god cykeltur…

 

Viser udviklingen mod bedre miljø

For det andet er Grand Prix’et en god anledning til at synliggøre udviklingen fra de energi ineffektive 100 år gamle historiske biler til de allermest moderne og mest energi effektive biler. Jac Nellemann er promotor og dækker selv det økonomiske underskud, som CHGP desværre hvert år fortsat ender op med. Men han kan gøre det, fordi han også driver en effektiv bilimportvirksomhed, hvis hoved-brand er KIA og også inkluderer MG, Isuzu samt det britiske premium-brand, Aston Martin.



KIA havde en stor stand, der var domineret af elektrificerede biler og fuldt elektriske biler.


KIA er multiteknologisk og udbyder rigtig mange klimaoptimale løsninger, effektive benzin- og dieselbiler (ja, dieselbiler er fortsat energirigtige, især over mange kilometer), hybridbiler og fuldt elektriske biler. MG ligeledes og Jac Nellemann har også i flere år haft en Aston Martin med den tidligere racerkører Christoffer Nygaard i cockpittet på banen, for at køre penge ind til Rigshospitalets børne og ungdomsafdeling i ”Race for Riget”.

 

Den Aston Martin kører ”naturligvis” på syntetisk CO2 neutral benzin, som hverken forbruger fossilt brændstof eller udleder mere CO2 end det, der indgår i fremstillingen af det syntetiske brændstof. Så ikke bare køres der penge ind til velgørende formål, der i den grad har fremtidens danskere i fokus, men man gør det også uden at belaste miljøet, de skal leve i.

 

Elektrisk motorsport og elbiler

For det tredje lykkedes det Nissan, som storsatser på Formel E og blandt andet vandt VM-finalen i London blot et par uger inden Grand Prix’et på Bellahøj, at få et omfattende demo setup placeret blandt publikum – inklusive en ægte Formel E racerbil. Altså en fuldt elektrisk racerbil, hvis teknik og tekniske udvikling ligger direkte til grund for skabelsen af Nissans avancerede elbiler, bl.a. Nissan Ariya og den kommende nye generation af Nissan Leaf.

 

Racerbilen kunne ikke blive demonstreret i aktion på racerbanen af forskellige praktiske årsager, men hele opsætningen blev vist, og det fik også overbevist mange om, at den mobile verden ikke er et enten/eller, som en del mennesker måske fortsat forestiller sig.

 

Nissan havde i øvrigt lidt på sidelinjen allieret sig med en blot 17 år gammel dansk racerkører, Victor Nielsen, der i år med succes har kørt de første racerløb i den svensk initierede løbsserie, NXT Gen Cup, for specialbyggede elektriske racerbiler, baseret på MINI karrosserier. Endnu har ingen dansk racerkører nemlig fundet vej ind i Formel E, men Victor Nielsen har ambitionerne i orden. For ham hedder fremtiden Formel E, ikke Formel 1.

Læs også:

CHGP: Bilkultur for alle - læs mere hér >>>

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>

Christoffer Nygaard bag rattet i den CO2 neutrale Aston Martin med en passager ved sin side.



Der var mulighed for at prøve at køre gokart i elektriske karts.


På Nissans stand kunne man se en ægte Formel E racerbil, og i den store mobile udstilling i baggrunden kunne publikum få dyb indsigt i baggrunden for Formel E og ikke mindst Nissans deltagelse, som har direkte sigte på at gøre fabrikkens seriefremstillede elektriske biler endnu bedre.


Victor Nielsen på 17 år har store ambitioner. som går i retning af Formel E - ikke Formel 1.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt