- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Legends kategorien er stor, løbene er spændende og spejler direkte især unge menneskers respekt for og begejstring for bilkulturen. Bilerne er kan nærmest kaldes for historiske biler, der har været gennem vaskemaskinens kogeprogram og siden blevet tørret på fuld varme. Det er underholdende, kørerne har det sjovt og det har publikum også. På billedet fører Henrik Eilertsen i "Ford BA Coupe 1934" foran Magnus Petersen i Chevrolet Sedan 1937 og Kim Petersen i Chevy 1900.


Copenhagen Historic Grand Prix 2024:

Bilkultur for alle


Af Søren Clauding – 4. august 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilkulturen spænder vidt, meget vidt. Det er weekendens historiske Grand Prix på Bellahøj i København et uomtvisteligt udtryk for. Køerne foran indgangsportene var hundrede af meter lange og det store område, som i enhver forstand er ideelt til en folkelig begivenhed, der kræver plads, var fyldt med glade gæster, som repræsenterede begejstring og bil-entusiasme på alle niveauer og i alle aldre. Det alt overskyggende var glæden ved at samles og opleve sammen med titusindvis af ligesindede. Noget, som for få år siden i den grad blev tydeliggjort af de begrænsninger, Corona-pandemien førte med sig.

 

På samme måde som store musikkoncerter, Distortion, Eidfest, Grøn koncert, Jazzfestival og store sportsbegivenheder har fundet og fortsat finder plads i Danmarks hovedstad, har der været afholdt det, der oprindelig hed Classic Car Cup siden 1996. Fra og med 2001 hed det Copenhagen Historic Grand Prix, men allerede fra første færd indtog begivenheden en enestående position, med deltagelse af historiske biler af enhver slags. Og også med stribevis af internationale sportsstjerner, deriblandt tilbage i 1996 Danmarkshistoriens første Formel 1 kører, Tom Belsø, en rekord som han i øvrigt deler (eller delte, for Tom Belsø lever ikke længere) med Jac Nellemann, der siden 2013 har været promotor for den store historiske bilbegivenhed.

 

Enestående rammer

Det, der gør CHGP enestående, er for det første de usædvanlige rammer for arrangementet. Oprindelig blev det afholdt foran Christiansborg, siden var man et smut forbi Holmen, som Tom Kristensen (9 x Le Mans vinder og ambassadør for CHGP) mindedes ved åbningsreceptionen på Københavns Rådhus, inden det i en periode på 12 år faldt til ro i de smukke omgivelser i Fælledparken i København.

 

En ændret infrastruktur og visse praktiske begrænsninger satte punktum for CHGP i Fælledparken. Men Jac Nellemann så lyset på området omkring det tidligere Bella Center i København, som nu til dags hedder Grøndalscentret. Som et kuriosum blev der allerede tilbage omkring 1970 afholdt internationale racerbilsudstillinger i Bella Centret, så i historisk forstand var Bellahøj allerede dengang et vigtigt omdrejningspunkt for bilkulturen.

 

Og bemærk: I denne artikels første afsnit har ordene motorsport og racerløb ikke været anvendt. Det er helt med vilje, for godt nok er motorsporten fortsat et fixpunkt, men det helt centrale, der kendetegner ”motorsportsfolket” (med alle de begrænsninger, der ligger i det prædikat), er en enestående dynamik, som er baseret på begejstring, entusiasme, engagement og uendelig stor og livsbekræftende glæde og livslyst. Det er drivkraften, og det er, hvad der er grundlaget for alle de succeser, og den anerkendelse, de mange involverede opnår og oplever rundt om i verden. Uden den drivkraft, ingen levende kulturbegivenhed som CHGP.

 

International anerkendelse

Danmark er nemlig ikke et bil-land i traditionel forstand, men er blevet det, dels på grund af danske motorsportsfolks ry, respekt og anerkendelse ude i verden, og dels fordi Danmark har en hovedstad, der ikke alene rummer plads til store musik, sport, kunst og kultur begivenheder, men også forstår, at denne rummelighed er givende for udviklingen af vores samfund, herhjemme såvel som i en international kontekst.

 

I den første weekend i august har Copenhagen Historic Grand Prix i flere årtier fundet sted som en kultur-begivenhed. Biler og motorsport har været omdrejningspunktet, men kulturen omfatter så meget andet end blot de køretøjer og deres førere, som vi – og undertegnede skriver af hjertet ”vi” – bil- og motorsportsentusiaster sætter pris på. Bil- og motorsportskulturen genspejler samfundsudviklingen og sætter den til skue for alle de, der måske også ville kunne glæde sig over sammenholdet, team-arbejdet, frivilligheden og fornøjelsen ved at bidrage.

 

Årtiers bilkultur

Årets Copenhagen Historic Grand Prix var et koncentrat af den indsats, som alle med glæde har stået bag i flere årtier. Tre generationer af racerkørere, der har vundet verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans, har alle givet udtryk for, hvad CHGP har betydet for dem og deres karriere. CHGP er diversitet, lighed og inklusion i ordets praktiske forstand (og vi tænker ikke alene på de dygtige kvindelige racerkørere, der har gjort sig i den traditionelt mandsdominerede verden), men også på de titusindvis af gæster og deltagere fra alle hjørner af samfundet (GDPR lovgivningen begrænser vores muligheder for at bringe billeder af jer alle, og tiden var ikke til at spørge alle om lov – men vi ved, at I var der, fordi vi så jer…).

 

Det er mennesker i alle aldre fra de unge, der kører race i historisk inspirerede biler, der ser ud som om de har været udsat for vaskemaskinens kogeprogram og siden er blevet tumbler-tørret ved højeste varme. Og de unge, der er begyndt at give sig ud i støjsvag, elektrisk motorsport. Til den stribe nuværende racerstjerner, der sætter Danmark på verdenskortet og til dem, der er så gamle, at det med at sætte sig på plads i et racersæde er dagens største udfordring. For når de først sidder der, så glemmer de alt om alder og hvad der hører med dertil. Som sådan var det en fornøjelse at se Karsten Ree tilbage bag rattet i sin Ford GT40. Og by-the way: Karsten grundlagde sin formue i samarbejde med Jac Nellemann (Den blå Avis). Verden er lille og de har på hver deres måde bidraget ubeskrivelig meget til udviklingen af bilkulturen i Danmark.

 

Ingen kultur uden hinanden

Under et CHGP varetager et utal af frivillige deres opgaver rundt om på Bellahøj med at passe på publikum og deltagerne på racerbanen. På samme måde som dansk motorsport har skabt hele hold af officials, der rejser rundt i verden og udfører tilsvarende opgaver på store racerbaner som ikke mindst den i Le Mans. De inspireres af den glæde, der er forbundet med at skabe levende, aktiv og værdifuld kultur. Der køres også race, og kørerne gør det i respekt for hinanden og de værdifulde klenodier, de betjener sig af og nyder at vise frem. Uden alle ”medvirkende”, uden hinanden og uden det usvigelige gå på mod, som opleves overalt i CHGP, var der ikke noget race.

 

Hvem der vandt så de enkelte race. Klik ind på raceresult.dk. Og siden gælder det om at glæde sig over i år og glæde sig også til næste år, og…

Der var naturligvis et felt af gamle formel racerbiler på Bellahøj, men der kunne også ses helt almindelige ældre biler.





Race for Riget er fortsat et stort og vigtigt element i Copenhagen Historic Grand Prix. Og Grundtvigskirken i baggrunden (billedet til højre) er med til at give oplevelsen en særlig karakter.

Læs også:

CHGP: Elbiler og klimaansvar - læs mere hér >>>

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>

Sådan en Bugatti ser man ikke hver dag og bestemt heller ikke med et par unge mennesker i cockpittet. Det er kultur i action.

Race for næsten almindelige biler: Magnus Pedersen i en Citroën Saxo mod Rasmus Hansen i Peugeot 205.


Mikael Petersens Chevrolet lookalike sluttede lørdagens race med at se lidt nedtrykt ud.


Tom Kristensen og Jac Nellemann er store personligheder, som hver på deres måde har bidraget til at gøre Copenhagen Historic Grand Prix unikt. Jac Nellemann er promoter og manden, der sikrer at CHGP overhovedet består. Tom Kristensen er ambassadør for Grand Prix'et og deltog i år bl.a. i praksis ved at samle penge ind til Rigshospitalets Børne- og Ungdomsafdeling gennem køreture i en Lamborghini.



Karsten Ree.


Michelle Gatting er det levende eksempel på. at der er plads også til kvinder i den ellers mandsdominerede bilverden.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt