- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Yazeed Al-Rajhi og Toyota vandt årets Dakar.


Dakar 2025: Toyota sejrer igen

- og Dacia viste miljø vejen

Thomas Kongshøj fuldfører trods influenza


Af Søren Clauding – 17. januar 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udfaldet af et Dakar rally er sjældent let at forudsige. Godt nok var Toyota en slags favorit, men favoritterne blandt kørere havde typisk andre hjul at køre på. Alligevel lykkedes det den japanske bilproducent at score førstepladsen i verdens hårdeste off-road udfordring for tredje gang på fire år. Og danske Thomas Kongshøj fuldførte på ny, trods influenza og i blandt også køresyge.

 

Oven i det triumferede Dacia, ikke ved at vinde rallyet, men de fik deres brint-drevne Sandrider i mål i første forsøg på en fremragende fjerdeplads, hvor det på ingen måde var farten, der manglede. Den femdobbelte Dakar-vinder og regerende verdensmester, Nasser Al-Attiyah, mistede en halv time undervejs, da en fejl i et kugleled i højre baghjulsophæng knækkede. Han måtte vente på, at team-kollegaen Christina Gutierrez dukkede op, og kunne hjælpe ham med de nødvendige reservedele. Tankevækkende, at Dacia’en kun var 24 minutter efter vinderen, da bilerne kørte i mål.

 

Også Ford har grund til at glæde sig, for i første forsøg som fabriksteam i det legendariske ørkenrally, nåede de tredjepladsen med den specialbyggede Raptor rallybil. Men hvorfor blev de ikke nr. 2? Kort fortalt fordi den ære tilfaldt Toyotas fabriksteam. Og grunden til, at de ikke scorede sejren, kan fortrinsvis findes i beskeden erfaring hos det sydafrikanske hold bestående af Henk Lategan og Brett Cummings.

 

Sejr på hjemmebane

Sejrherrer i årets Dakar blev den saudiarabiske Yazeed Al-Rajhi, der med baggrund i en af Saudi Arabiens rigeste familier og til daglig at være en dygtig forretningsmand viste, at han også kunne nå toppen i hjemlandets mest berømte motorsportsbegivenhed. Tidligere havde han i 2021 og 2022 vundet World Cup, men Dakar-triumfen havde han til gode. Indtil i år, hvor han styrede sin Overdrive Toyota Hilux i mål som nr. 1, godt hjulpet af sin tyske co-driver Timo Gottschalk.

 

Det var dog ikke på noget tidspunkt oplagt, at Yazeed Al-Rajhi skulle vinde Dakar i år. For allerede inden rallyet for alvor kom i gang viste Lategan og Cummings deres format. De vandt prologen og kørte strategisk rigtigt løbet igennem, så de undlod at tabe terræn, når de startede forrest og skulle vise vej, og omvendt benyttede de etaper, hvor deres startposition var mere fordelagtig, til at sætte de andre deltagere på plads.

 

Strategien var afgørende

Men det gjorde Yazeed Al-Rajhi også. Det er betegnende, at Al-Rajhi kun vandt en enkelt etapesejr og Lategan ligeledes nøjedes med én, udover prologen, der ikke tæller med i det samlede resultat. Dermed kunne en række kørere efterfølgende kalde sig Dakar etapevindere – uden at det i vid udstrækning kunne læses ud af resultatlisten.

 

Også Mattias Ekström/Emil Bergkvist fulgt vindernes strategi og nøjedes med en enkelt etapesejr, som dog blev til Fords anden, efter at Nani Roma dagen inden havde vundet Fords første etape. Ser man på det regnestykke, var Toyota dog den helt store sejrherre med i alt 8 etapesejre ud af de 12 mulige. Ford fik to og MINI såvel som Dacia hver deres. At det endte med Toyota på de to øverste pladser var mere end fuldt fortjent.

 

Det er nu engang totalsejren, der betyder mest for ikke at sige det hele. Og dér gik det galt for Lategan, da Al-Rajhis ekspertise i ørkensandet og evne til at styre strategien perfekt betød, at den saudiarabisk kørte Hilux havde et solidt forspring på 6 minutter inden rallyets afsluttende 66 kilometer.

 

Topnavne udgik

Undervejs i rallyet havde man mistet en række af topnavnene, deriblandt sidste års vinder, Carlos Sainz, og Sebastien Loeb, der hver især rullede og skadede styrtbøjleburene på deres Ford Raptor og Dacia Sandrider rallybiler. Selvom bilerne kunne køre ved egen kraft, tillod løbsledelsen/reglementet ikke at de fortsatte. For uden et intakt styrtbøjlebur er sikkerheden for ringe. Toyotas erfarne Giniel de Villiers har fuldført hvert eneste Dakar, siden han vandt i 2009. Denne gang nåede han imidlertid ikke målet, men udgik midtvejs med tekniske problemer.

 

Australsk MC-sejr

I MC-kategorien gik sejren til den australske KTM-kører, Daniel Sanders efter at han havde domineret løbet igennem. Hans forspring var ikke mindre end 9 minutter. På de to efterfølgende placeringer fulgte to Honda’er med hhv. Tosha Schareina og Adrien van Beveren fra Spanien respektive Frankrig. Luciano Benevides fra Argentina samt amerikanerne Ricky Brabec og Skyler Howes fuldendte Top-6.

 

Kongshøj gennemførte igen, igen, igen

Så så var der danske Thomas Kongshøj, der naturligvis gik ind i opgaven med det mål, at forbedre resultatet fra i fjor, hvor han sluttede som nr. 40 totalt og nr. 22 i Rally 2 klassen. Imidlertid blev Kongshøj ramt af influenza undervejs, han kæmpede også med en defekt tablet og køresyge, der let opstår, når man kører med høj fart i den uendelige følge af gigantiske sandklitter (det er et kendt fænomen). At fuldføre for tredje år i træk blev undervejs den nye målsætning, og det mål nåede han – oven i købet på en efter omstændighederne flot 56. plads generelt og 46. plads i Rally 2 klassen.

Læs optakten til Dakar 2025 hér >>>

Henk Lategan kørte et solidt løb og blev en stærk nr. 2 i sin Toyota Hilux.


Mattias Ekström i sin Ford Raptor foran Henk Lategan i Toyota Hilux. Da målrampen blev nået var rækkefølgen omvendt.


Nasser Al-Attiyah sikrede Dacia en flot fjerdeplads i deres debut-Dakar.


Daniel Sanders fra Australien triumferede i MC-kategorien.


Thomas Kongshøj fuldførte sit tredje Dakar i træk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt