Konkurrencen er altid hård i
24-timers Le Mans. Og for at sikre, at bilerne ikke
ender op med at være tilnærmelsesvis ens, har
arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest mulighed
for at regulere bilernes præstationsniveau indenfor
rammerne af de såkaldte Balance of Performance
regler. Det er en forholdsvis enkel måde, at forsøge
at gøre bilerne mere lige.
I fjor led Toyota under i
sidste øjeblik at få et handikap, uden hvilket de
formentlig ville kunne have vundet, fordi de
simpelthen kunne have kørt hurtigere undervejs. Nu
har ACO offentliggjort de nye indgreb, som
forhåbentlig får lov til at forblive indtil årets
race er forbi.
De ser således ud:
Den reviderede Peugeot 9X8,
som første gang var i konkurrence i Imola i april,
har fået reduceret mindstevægten med 18 kg til 1047
kg og må fastholde den maksimale effekt på 508 kW
(ca. 681 hk).
Porsches 963 racer har fået
forøget minimumsvægten med 5 kg, men har samtidig
fået forøget overgrænsen for den maksimale effekt
med 4 kW (ca. 5 hk).
Toyota GR010 Hybrid må være
10 kg lettere – men maks-effekten er også reduceret
med 7 kW.
Ferrari 599P må være 9 kg
lettere og for dem er maks-effekten forøget, omend
kun med 2 kW og over 250 km/t vil den være reduceret
1,7 procent svarende til 8,6 kW.
Oven i det foretages der
nemlig indgreb, så hastighedsforskellen både under
acceleration og topfart bliver minimal. Foruden
Ferraris effekt reduktion over 250 km/t er
Lamborghini og Peugeot pålagt en effekt reduktion på
1,6 hhv. 0,7 procent.
Porsche får ikke tilpasset
deres maks-effekt på den konto og må fortsat køre
med op til 511 kW, uanset hastighed, hvorimod resten
af bilerne får en tilladt effektforøgelse over 250
km/t på 0,9 procent.
Hvad alle disse detaljer
betyder for racet vil tiden vise. Men på baggrund af
sidste års begrundede polemik derom er der en
berettiget grund til at tro, at ACO har gjort deres
hjemmearbejde ordentligt og at konkurrencen er mere
lige, til glæde for ikke mindst de flere hundrede
tusinde fans og millioner af TV-seere, der verden
over følger begivenhederne i Le Mans.
|