- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Peugeot er forventeligt blevet stillet noget mere fordelagtigt efter at deres 9X8 racer er blevet udrustet med bagvinge og ikke mindst, at bilerne er favoriseret gennem Balance-of-Performance reglementet. Bilen på billedet køres bl.a. af danske Mikkel Jensen og den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne. I baggrunden Porsche nr. 6 kørt af bl.a. den tidligere Le Mans vinder André Lotterer.

24 timers Le Mans 2024

Balance of Performance spiller med igen


Af Søren Clauding – juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkurrencen er altid hård i 24-timers Le Mans. Og for at sikre, at bilerne ikke ender op med at være tilnærmelsesvis ens, har arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest mulighed for at regulere bilernes præstationsniveau indenfor rammerne af de såkaldte Balance of Performance regler. Det er en forholdsvis enkel måde, at forsøge at gøre bilerne mere lige.

 

I fjor led Toyota under i sidste øjeblik at få et handikap, uden hvilket de formentlig ville kunne have vundet, fordi de simpelthen kunne have kørt hurtigere undervejs. Nu har ACO offentliggjort de nye indgreb, som forhåbentlig får lov til at forblive indtil årets race er forbi.

 

De ser således ud:

Den reviderede Peugeot 9X8, som første gang var i konkurrence i Imola i april, har fået reduceret mindstevægten med 18 kg til 1047 kg og må fastholde den maksimale effekt på 508 kW (ca. 681 hk).

 

Porsches 963 racer har fået forøget minimumsvægten med 5 kg, men har samtidig fået forøget overgrænsen for den maksimale effekt med 4 kW (ca. 5 hk).

 

Toyota GR010 Hybrid må være 10 kg lettere – men maks-effekten er også reduceret med 7 kW.

 

Ferrari 599P må være 9 kg lettere og for dem er maks-effekten forøget, omend kun med 2 kW og over 250 km/t vil den være reduceret 1,7 procent svarende til 8,6 kW.

 

Oven i det foretages der nemlig indgreb, så hastighedsforskellen både under acceleration og topfart bliver minimal. Foruden Ferraris effekt reduktion over 250 km/t er Lamborghini og Peugeot pålagt en effekt reduktion på 1,6 hhv. 0,7 procent.

 

Porsche får ikke tilpasset deres maks-effekt på den konto og må fortsat køre med op til 511 kW, uanset hastighed, hvorimod resten af bilerne får en tilladt effektforøgelse over 250 km/t på 0,9 procent.

 

Hvad alle disse detaljer betyder for racet vil tiden vise. Men på baggrund af sidste års begrundede polemik derom er der en berettiget grund til at tro, at ACO har gjort deres hjemmearbejde ordentligt og at konkurrencen er mere lige, til glæde for ikke mindst de flere hundrede tusinde fans og millioner af TV-seere, der verden over følger begivenhederne i Le Mans.


Porsche racerne får en smule mere vægt og en tilsvarende forøgelse af effektgrænsen. Bilen på billedet køres bl.a. af den tidligere danske Le Mans klassevinder, Michael Christensen.


Toyotas nye 2. generation Hypercar er blevet lettet 10 kg men der skæres også 10 hestekræfter af maks-effekten. Den vil dog nok fortsat kunne køre fra LMGT3 bilen på biledet fra søstermærket Lexus.


BMW bliver ikke negativt berørt af BoP, men opnår en effektforøgelse på knap 1 procent ved hastigheder over 250 km/t.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt