- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24 timers Le Mans 2024

Nicklas Nielsen vinder 24-timers Le Mans


Af Søren Clauding – 16. juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For første gang siden Tom Kristensens seneste triumf tilbage i 2013 i verdens mest berømte motorløb, lykkedes det en dansk racerkører at komme helt til tops. Nicklas Nielsen kørte sin Ferrari 499P i mål som vinder i en hæsblæsende duel med de tidligere mangedobbelte vindere fra Toyota.

Mindre end 15 sekunder skilte den vindende Ferrari fra de regerende verdensmestre, hvor det var Toyota nr. 7, der opnåede 2. pladsen, efter at søsterbilen var blevet sinket væsentligt efter påkørsel fra...en Ferrari. Men heldigvis ikke den, som Nicklas Nielsen kørte.

Triumfen var et resultat af moden kørsel og risikovillige beslutninger undervejs i løbet. Og den omstændighed, at det var Nicklas Nielsens Ferrari, der vandt, har i høj grad med den unge danskers dygtighed at gøre - ikke alene bag rattet, men også evnen til at tænke strategisk og omsætte tankerne taktisk på samme tid.

Toyota fortsat i verdensklasse
På 2. pladsen kom Toyota, der efter flere udfordringer under kvalifikationen klart dokumenterede, at de fortsat er i verdensklasse. De kæmpede om sejren helt til målstregen, og det hører med til historien, at deres Hypercar er en førsteårs-bil, præcis som Ferrari'en var i fjor, men sidste år var Ferrari favoriseret af Balance of Performance reglerne.

Nr. 3 blev også en Ferrari, nemlig nr. 51, fulgt af en fabriks-Porsche, men med start nummer 6. Den delvis dansk kørte Nr. 5 med Michael Christensen på holdet, sluttede på 6. pladsen - efter den Toyota med start nummer 8, som løbet igennem ofte havde vist sig at være den hurtigste af de to japanske biler.

Set med danske øjne er det klart, at intet overskygger en total-sejr, og klassesejre blev det da heller ikke til. Men de øvrige 12 kørere præsterede alle godt, omend det ikke for dem alle blev genspejlet i resultatlisterne

Podieplacering i LMGT3
Mest overbevisende var nok Mikkel Pedersens 3. plads i LMGT3 i en Ford Mustang, der af mange var underestimeret og heller ikke brillerede under kvalifikationskørslerne. Men han kom flot igennem og det var for ham en vigtig dokumentations af hans evner som racerkører, for sidste års Le Mans race var svært.

I LMGT3 skruede Michelle Gatting ned for ambitionsniveauet, men det var flot, at hun side om side med Nicklas Nielsen - de var begge to bag rattet - kunne sætte både sig selv og dansk motorsport på verdenskortet. De kørte side om side over målstregen - det var diversitet på højere niveau.

Resten af danskerne
Tilbage til LMP1, for både Oliver Rasmussen og Mikkel Jensen nåede målstregen på 9. hhv. 12. pladsen. Ambitionerne var højere forud for løbet, sådan skal det også være. Men Le Mans er ikke for ingenting Le Mans.

I LMP2 sluttede Frederik Vesti på 10. pladsen og David Heinemeier Hansson på 11. pladsen. Malthe Jakobsen blev nr. 12 om end han var klart den hurtigste af de tre. Men der var udfordringer undervejs, som satte den ambitiøse unge dansker bagud. Men for ham selv var resultatet en skuffelse.

I LMGT3 blev far og søn Johnny og Conrad Laursen en flot nr. 8 og Marco Sørensen nr. 9.

Flere vindere i et bredt perspektiv
For Ferrari var løbet en triumf, på samme måde som det var for Nicklas Nielsen og hans to medkørere,  Miguel Mulina og Antonio Fuoco.

For Toyota var det resultatmæssigt en skuffelse, men deres præstationsniveau var helt på toppen, også set i lyset af, at de kun havde to biler til start.

Men den sidste vinder...var Automobile Club de l'Ouest, der har kunnet fastholde 24 timers Le Mans' position som verdens uden sammenligning vigtigste enkeltstående motorsportsbegivenhed.

Det er en gigantisk motorsportsfest, man hvert år stabler på benene, og det synes som om, den bliver større og større. Næste helt store skridt bliver i 2027, hvor der vil være etableret en klasse for brint-biler. Hos ACO har man for længst set, hvor verden bærer hen, hvad CO2 neutral mobilitet angår. Hvis blot politikerne rundt omkring kunne se det..., men hov, det var vidst en helt anden historien.

STORT TILLYKKE
STORT tilllykke fra undertegnede til Nicklas Nielsen for hans fremragende præstationen. Hvor er det herligt, at unge sportsfolk (Nicklas er 27 år gammel) ikke bare ønsker at præstere, men også gør det. Det har verden brug for, og det kan vi i Danmark være stolte af at lægge kimen til.


Interview med Nicklas Nielsen efter Le Mans triumfen


Toyota nr. 7 blev kørt af Nyck de Vries, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez.


Næstbedste dansker i le Mans var Michael Christensen i Porsche nr. 5.


Mikkel Pedersen scorede den eneste anden danske podieplacering med 3. pladsen i LMGT3.


Michelle Gatting og Nicklas Nielsen var flere gange undervejs tæt på hinanden og da de to nåede målstregen skete det også samtidig.


Tom Kristensen var også i Le Mans. Der skulle gå mere end 10 år, før han mistede sin position som den seneste danske Le Mans vinder. Men der er lang vej til Toms ni...Nicklas!

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt