Præcis som i fjor er feltet
af danske racerkørere, der kommer til start i årets
24-timers Le Mans rekordstort. 13 danskere er
tilmeldt og ikke færre end fire af dem starter i
topkategorien for de såkaldte Hypercars, hvilket
faktisk er én mere end sidste år.
Der er langt henad vejen et
sammenfald, men også en vis udskiftning. Jan
Magnussen er ikke med i år, det samme gælder Anders
Fjordbach, Jens Reno Møller og Gustav Birch. Men med
fire topnavne i Hypercar, tre i LMP2 og seks i
GT-klassen, der i år køres efter LMGT3 reglementet,
er der rige muligheder for danske topresultater.
Danskere i Hypercars
Michael Christensen
starter igen for Porsche, hvis 963 racer er godt et
år gammel og finetunet, så den har været rigtig
hurtig i år. Michael Christensen og hans to
team-kolleger, Matt Campbell og Frederic Makowiecki
har været på pole-position i to af de tre VM-løb i
år, men har af forskellige årsager ikke kunne
omsætte kvalifikationsresultaterne til sejre.
Sammenlagt er Michael Christensen dog den formelt
bedst placerede dansker i kørernes VM på en samlet
4. plads. Et godt resultat i Le Mans vil dog kunne
ændre derpå, for Le Mans tæller dobbelt i VM-kampen.
Michael Christensen har 40
VM-points og det er præcis det samme som Nicklas
Nielsen, der igen starter Le Mans i en Ferrari 499P.
At han er klassificeret på 4. pladsen i VM hænger
alene sammen med reglementets finurligheder og er
fuldstændig lige meget, da der efter Le Mans
afholdes yderligere fire VM-afdelinger før
VM-resultatet foreligger.
Mikkel Jensen kører
igen for Peugeot og er placeret på en ydmyg 14.
plads, fortrinsvis fordi racerbilen, der fortsat er
i sit andet år, på mange måder var en fejlbehæftet
konstruktion. Der er rettet lidt op på det inden Le
Mans, og tildelingen af en favorabel BoP justering
kan gøre livet lettere for den hurtige dansker, der
deler cockpit med den tidligere dobbelte Formel E
mester, Jean-Eric Vergne såvel som Nico Müller, der
også har gjort sig i Formel E.
Oliver Rasmussen er
ny i Hypercars, efter i fjor at have kørt LMP2,
bl.a. på hold med David Heinemeier-Hansson, men
kører nu for det britiske JOTA team, der benytter
Porsche 963 racere identiske med fabriksbilerne.
JOTA vandt den seneste VM-afdeling, uheldigvis ikke
med den bil, som Oliver Rasmussen kørte. Bilen er i
stand til at score en topplacering i Le Mans, og så
er der garanti for opmærksomhed, fordi den ene af de
tre kørere er den tidligere Formel 1 verdensmester,
Jenson Button.
LMP2
I LMP2 klassen er David
Heinemeier-Hansson med start nr. 24 så småt ved
at være fast inventar. Han kører som alle andre i
LMP2 i en Oreca 07 Gibson, og alle i klassen kører
også på identiske Goodyear-dæk. Hvilke muligheder,
den tidligere klassevinder har i årets løb, er
vanskeligt at vurdere, men der er på forhånd garanti
for et meget tæt løb.
Det samme kan siges om
Frederik Vestis deltagelse. Frederik Vesti
har siden sin Formel 2 tid været aktiv i forskelligt
testarbejde, bl.a. har han for nylig deltager i
Formel E rookie-test i Berlin. Vesti kører for Cool
Racing, det selvsamme team, som Malthe Jakobsen
tilhører. Vesti er ny på holdet, hvorimod Malthe
Jakobsen er mere hjemmevant efter ret meget LMP2 og
LMP3 kørsel på det seneste.
Begge deltager i år i den
europæiske LMP2 serie, hvor Malthe Jakobsen
sammenlagt ligger på 3. pladsen efter sejr i
sæsonens første løb. Vesti er sammenlagt på 7.
pladsen.
LMGT3
Størst dansk besætning
finder vi i LMGT3 klassen, der erstatter de
hidtidige GT-kategorier. I LMGT3 kører alle også på
Goodyear dæk, og klassen er en god og underholdende
blanding af bilmodeller og bilmærker.
I LMGT3 finder man biler som
Aston Martin Vantage, hvor én af dem køres af
Marco Sørensen. En anden spændende bil er en
McLaren 720S LMGT3 Evo, som bl.a. køres af
Frederik Schandorff. I år er der også et par
Lamborghini Hurucan LMGT3 Evo2 med, hvoraf den ene
køres af IRON Dames, jerndamerne med bl.a.
Michelle Gatting på holdet. Med på kvindeholdet
er også Sara Bovy og Doriane Pin. Pin har imidlertid
måtte springe fra, på grund af en ribbensskade. I
stedet springer teamets tidligere kører, den
schweiziske veteran, Rahel Frey, ind.
Mikkel O. Pedersen er
også med igen. I år har han skiftet deltagelsen i en
Porsche ud med en Ford Mustang, anmeldt af Proton
Competition. Og sidst, men ikke mindst er Johnny
Laursen med igen i et samarbejde med det
schweiziske Spirit of Race team. Han deltager i en
Ferrari 296 LMGT3 bl.a. sammen med sin blot 18-årige
søn, Conrad Laursen.
Selv uden dansk besætning er underholdningsværdien i
LMGT3 stor. Foruden de nævnte biler finder man også
et par BMW M4, to Lexus RC F, flere Corvette Z06 og
de allesteds nærværende Porsche 911 GT3 R. |