- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Knap halvdelen af de danske Le Mans deltagere samlet til præsentation hos dansk Automobil Sports Union. Øverst fra venstre: Mikkel O. Pedersen, Marco Sørensen, Nicklas Nielsen. Forrest fra venstre: Michelle Gatting, Malthe Jakobsen, Mikkel Jensen. Foto: DASU.

24 timers Le Mans 2024

13 danskere i Le Mans tangerer rekorden


Af Søren Clauding – juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Præcis som i fjor er feltet af danske racerkørere, der kommer til start i årets 24-timers Le Mans rekordstort. 13 danskere er tilmeldt og ikke færre end fire af dem starter i topkategorien for de såkaldte Hypercars, hvilket faktisk er én mere end sidste år.

 

Der er langt henad vejen et sammenfald, men også en vis udskiftning. Jan Magnussen er ikke med i år, det samme gælder Anders Fjordbach, Jens Reno Møller og Gustav Birch. Men med fire topnavne i Hypercar, tre i LMP2 og seks i GT-klassen, der i år køres efter LMGT3 reglementet, er der rige muligheder for danske topresultater.

 

Danskere i Hypercars

Michael Christensen starter igen for Porsche, hvis 963 racer er godt et år gammel og finetunet, så den har været rigtig hurtig i år. Michael Christensen og hans to team-kolleger, Matt Campbell og Frederic Makowiecki har været på pole-position i to af de tre VM-løb i år, men har af forskellige årsager ikke kunne omsætte kvalifikationsresultaterne til sejre. Sammenlagt er Michael Christensen dog den formelt bedst placerede dansker i kørernes VM på en samlet 4. plads. Et godt resultat i Le Mans vil dog kunne ændre derpå, for Le Mans tæller dobbelt i VM-kampen.

 

Michael Christensen har 40 VM-points og det er præcis det samme som Nicklas Nielsen, der igen starter Le Mans i en Ferrari 499P. At han er klassificeret på 4. pladsen i VM hænger alene sammen med reglementets finurligheder og er fuldstændig lige meget, da der efter Le Mans afholdes yderligere fire VM-afdelinger før VM-resultatet foreligger.

 

Mikkel Jensen kører igen for Peugeot og er placeret på en ydmyg 14. plads, fortrinsvis fordi racerbilen, der fortsat er i sit andet år, på mange måder var en fejlbehæftet konstruktion. Der er rettet lidt op på det inden Le Mans, og tildelingen af en favorabel BoP justering kan gøre livet lettere for den hurtige dansker, der deler cockpit med den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne såvel som Nico Müller, der også har gjort sig i Formel E.

 

Oliver Rasmussen er ny i Hypercars, efter i fjor at have kørt LMP2, bl.a. på hold med David Heinemeier-Hansson, men kører nu for det britiske JOTA team, der benytter Porsche 963 racere identiske med fabriksbilerne. JOTA vandt den seneste VM-afdeling, uheldigvis ikke med den bil, som Oliver Rasmussen kørte. Bilen er i stand til at score en topplacering i Le Mans, og så er der garanti for opmærksomhed, fordi den ene af de tre kørere er den tidligere Formel 1 verdensmester, Jenson Button.

 

LMP2

I LMP2 klassen er David Heinemeier-Hansson med start nr. 24 så småt ved at være fast inventar. Han kører som alle andre i LMP2 i en Oreca 07 Gibson, og alle i klassen kører også på identiske Goodyear-dæk. Hvilke muligheder, den tidligere klassevinder har i årets løb, er vanskeligt at vurdere, men der er på forhånd garanti for et meget tæt løb.

 

Det samme kan siges om Frederik Vestis deltagelse. Frederik Vesti har siden sin Formel 2 tid været aktiv i forskelligt testarbejde, bl.a. har han for nylig deltager i Formel E rookie-test i Berlin. Vesti kører for Cool Racing, det selvsamme team, som Malthe Jakobsen tilhører. Vesti er ny på holdet, hvorimod Malthe Jakobsen er mere hjemmevant efter ret meget LMP2 og LMP3 kørsel på det seneste.

 

Begge deltager i år i den europæiske LMP2 serie, hvor Malthe Jakobsen sammenlagt ligger på 3. pladsen efter sejr i sæsonens første løb. Vesti er sammenlagt på 7. pladsen.

 

LMGT3

Størst dansk besætning finder vi i LMGT3 klassen, der erstatter de hidtidige GT-kategorier. I LMGT3 kører alle også på Goodyear dæk, og klassen er en god og underholdende blanding af bilmodeller og bilmærker.

 

I LMGT3 finder man biler som Aston Martin Vantage, hvor én af dem køres af Marco Sørensen. En anden spændende bil er en McLaren 720S LMGT3 Evo, som bl.a. køres af Frederik Schandorff. I år er der også et par Lamborghini Hurucan LMGT3 Evo2 med, hvoraf den ene køres af IRON Dames, jerndamerne med bl.a. Michelle Gatting på holdet. Med på kvindeholdet er også Sara Bovy og Doriane Pin. Pin har imidlertid måtte springe fra, på grund af en ribbensskade. I stedet springer teamets tidligere kører, den schweiziske veteran, Rahel Frey, ind.

 

Mikkel O. Pedersen er også med igen. I år har han skiftet deltagelsen i en Porsche ud med en Ford Mustang, anmeldt af Proton Competition. Og sidst, men ikke mindst er Johnny Laursen med igen i et samarbejde med det schweiziske Spirit of Race team. Han deltager i en Ferrari 296 LMGT3 bl.a. sammen med sin blot 18-årige søn, Conrad Laursen.

 

Selv uden dansk besætning er underholdningsværdien i LMGT3 stor. Foruden de nævnte biler finder man også et par BMW M4, to Lexus RC F, flere Corvette Z06 og de allesteds nærværende Porsche 911 GT3 R.


Michael Christensen.



Nicklas Nielsen. Portræt-foto: DASU.



Mikkel Jensen (tv) er på hold med Jean-Eric Vergne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt