I weekenden d. 25-28. januar
går starten på
verdensmesterskabet i rally
2018. I fjor lagde man ud
med et nyt reglement, som i
enhver forstand gjorde
bilerne mere spændende.
Samtidig blev posen rystet,
nye kørere, nye teams, nye
producenter. Det blev en
succes. I år er der alle
tegn i sol, måne og stjerner
på, at VM bliver endnu mere
spændende.
DAKAR på Motorsiden.dk
præsenteres i samarbejde med Total
Dakar 2018
- genoplev rallyet dag for dag
Dakar 2018 var præget af uforudsigelighed. Det hele
endte med at Carlos Sainz triumferede i Peugeots
afskedsrally, men hvordan var forløbet
egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag.
Dakar 2018 er forbi. Årets rally blev på mange måder
en opslidende affære, masser af sand, masser af
overraskelser, masser af eventyr. Ikke mindst var
det for Peugeot eventyrligt, at afslutte deres
engagement i verdens hårdeste rally med sejr, deres
tredje i træk og samtidig vinderen, Carlos Sainz' 2.
Dakar sejre.
Formel E i Hong Kong: Kaotisk, underholdende - og
uforudsigelig sæson premiere
Hong Kong lagde
asfalt til og den høje underholdningsværdi tog
deltagerne hånd om, da første og anden afdeling af
FIA Formel E mesterskabet 2017/2018 lørdag og søndag
morgen lokal tid fandt sted tæt ved den spektakulære
havnefront i den kinesiske region.
Egentlig bør vores
artikel om søndagens overraskende løb i Hong Kong
ePrix læses først, men men hér er et tilbageblik på
det første løb i Formel E mesterskabet 2017/2018,
afviklet lørdag morgen, så der er frit valg.
I de sidste to
sæsoner har det især været Renault og Audi, der stod
for underholdningen i kampen om Formel E
mesterskabet. Senest vandt Renault team-mesterskabet
mens Audis Lucas di Grassi vandt kørernes
mesterskab. Der er mange forventninger til, at de to
også vil være med i toppen i den kommende sæson, men
omvendt er det slet ikke utænkeligt, at de øvrige
teams vil presse de to topspillere.
Omdrejningspunktet for Copenhagen Historic Grand
Prix er naturligt nok motorløbene på Bellahøj i
København, til anledningen omdøbt til Bellahøj Park.
Men det københavnske motorløb er ligeså meget et
samlingspunkt for passionerede motorsports
entusiaster og gamle venner fra nær og fjern. Det
vidnede ikke mindst det traditionelle velkomstmøde
på Københavns Rådhus om.
Toyota tabte slaget om sejren i 24 timers Le Mans.
Men selvom en sejr er vigtig, især i verdens mest
berømte motorløb, så er alt det, der ligger bagved,
en ligeså væsentlig årsag til, at verdens største
bilfabrik deltager i motorsport.
Som det
kunne læses i nyhedsmedierne i dagene efter årets
24-timers Le Mans (alt imens undertegnede var ilet
videre til internationale testkørsler andre steder i
Europa), forsvandt David Heinemeier Hanssons
podieplacering op i den blå luft.
Danskeren havde ikke personligt med den fejl at
gøre, som diskvalificerede teamet. Men hvad var det
egentlig, som førte dertil og hvorfor slår man på
motoren med en hammer?
Det var en Porsche, der kørte først over mållinjen i
24-timers Le Mans. Det har den tyske
sportsvognsfabrik nu prøvet for 19. gang. Toyota var
taberen, eller? For den japanske fabrik var ikke sen
til at udmelde, at de er med igen til næste år. Og
på 3. pladsen generelt og som nr. 2 i klassen kom
David Heinemeier Hansson.
Når Rally-VM 2017 sættes i gang d. 19. januar i
forbindelse med det berømte Rallye Monte Carlo, er
der ikke tre men fire fabriksteams, der alle satser
på at score den store triumf. Men hvordan, det hele
ser ud, ved man først, når målrampen i Monaco er
nået. For i 2017 tages der hul på et nyt reglement
med nye og spektakulære rallybiler – hvad ikke
mindst den helt nye Toyota Yaris WRC er et glimrende
udtryk for.
Hør og
se vores eksklusive interview med den 4-dobbelte
rallyverdensmester og nu teamchef for Toyotas nye VM
rallyteam, finnen Tommi Mäkinen. Videoen kan også
ses i Fuld HD.
Eksklusivt interview med Alain Prost
Vi mødte den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester,
Alain Prost, under Paris Motor Show og fik en snak
om Formel 1, Formel E og fremtiden. Hør interviewet
hér:
Videoen kan også ses i Fuld HD.
Eurosport
storsatser på Formel E
Fra og med den
kommende sæson geares der op og Europas største
pan-europæiske TV-kanal lever op til sit navn: FIA
Formel E mesterskabet vises fremover på Eurosport 1.
Det samme gør kvalifikations- kørslerne, og hele den
frie træning vises hver gang på en af Eurosports
platforme, herunder også den digitale Eurosport Player. Foruden løbsdækningen vil der blive
produceret optaktsudsendelser og
tilbagebliksudsendelser i forbindelse med hver ePrix
weekend.
Optakt
til Formel E 2017-18 sæsonen. Formel E vises LIVE på
Eurosport. Videoen kan ses i Fuld HD.
2017 Copenhagen Historic Grand Prix:
Underholdning på ethvert niveau
Copenhagen Historic Grand Prix bød på masser af
underholdning udover de mange racerløb.
Velgørenhedsarrangementet "Race for Riget" var et
stort tilløbsstykke med kørere som Kevin Magnussen
og de danske Le Mans vindere, Tom Kristensen, Marco
Sørensen, Nicki Thiim og ikke mindst den tidligere
Formel 1 verdensmester, Jacques Villeneuve, blandt
de aktive bag superbilernes rat.
Når 4 sæson i det
internationale Formel E mesterskab flages i gang i
weekenden d. 2.-3. er der ikke færre end 14 løb på 5
kontinenter på programmet. Der lægges ud i Hong Kong
på en bane, hvor man med succes startede i 2016, men
denne gang køres der løb over to dage.
Copenhagen Historic Grand Prix blev præget af store
felter, masser af spændende nærkampe, og god
stemning i alle klasser. Denne og parallelsiden
viser glimt fra det københavnske gadeløb på
Bellahøj.
24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i
samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP
og TOTAL.
2017 24-timers Le Mans - optakt
Tvekamp med sikkerhedsnet - Le
Mans for alle
24-timers Le Mans bliver i 2017 ikke som det plejer.
Audi har trukket sig ud af den motorsportsgren, som
de har domineret år efter år, 13 sejre blev det til
men nu er det slut. Dermed er verdens mest berømte
motorløb i år reduceret til en tvekamp mellem de to
dominerende bilfabrikker i sidste års Le Mans race:
Toyota og Porsche. Eller i virkeligheden er
24-timers Le Mans måske snarere blevet et Le Mans
for alle.
Med en stribe hurtige omgangstider dokumenterede
Nelson Piquet jr. at Vaillante Rebellion Oreca
raceren i LMP2 klassen bestemt ikke er langsom. Men
det er der reelt ikke mange af de nye LMP2 racere,
der er. Med en topfart på fra 15-25 km/t højere end
LMP1 prototyperne og uden samme begrænsning i
benzinforbrug, er fremtiden lys for den nye
generation LMP2. Og fremtiden er allerede begyndt.
I 2017 udgaven af 24-timers Le Mans er der danskere
i tre ud af de fire klasser, og alle har i
princippet vinderchancer. Halvdelen af dem har
prøvet at stå øverst på podiet før. Spørgsmålet er:
Hvad er mulighederne i år.
Som ventet, blev David Heinemeier Hansson den bedst
placerede racerbil med danskere på holdet på
startopstillingen til årets 24-timers Le Mans. Men
det ser heller ikke dumt ud for resten. I toppen af
løbet blev det ligeledes som ventet Toyota og
Porsche, der dominerede kvalifikationskørslerne med
Toyota som den foreløbige vinder og biler på de to
bedste startpositioner.
Stéphane Peterhansel vandt i Peugeot 3008 DKR sin
13. Dakar-sejr i 2017, men hvordan var forløbet
egentlig undervejs. Vi fulgte rallyet dag for dag
(men sprang de dage over, hvor etapen var aflyst -
vejret var ofte fuldstændig kaotisk).
Dakar 2017 er forbi. Et af de mest krævende og
udfordrende Dakar rallyes i løbets 39 årige
historie. Og hvem står øverst på skamlen i
Argentinas hovedstad, Buenos Aires? Naturligvis
Stéphane Peterhansel, side om side med sin co-driver
gennem alle årene på fire hjul, Jean Paul Cottret.
Sejren var Peterhansels 13. Dakar-triumf, hans
syvende i bil, hans anden for Peugeot.
2. afdeling af FIA Formel E mesterskabet blev
afviklet i strålende sol og ved temperaturer lidt
over 20 grader i Marrakesh i Marokko, så grundlaget
for et godt show kunne ikke have været meget bedre.
Formel E mesterskabet for elektriske formel
racerbiler står stærkere og stærkere på den
internationale motorsports scene. Racerløbene, som
afvikles i kernen af storbyer rundt om i verden,
appellerer især til unge mennesker og budskabet er
klart: Hvorfor skal man forurene miljøet, når man
kan lade være – og alligevel bevare den fascination,
som har gjort motorsport til en af verdens førende
sportsgrene.
Når starten på den tredje Formel E sæson går i Hong
Kong, søndag morgen d. 9. oktober 2016, er der lagt
op til et endnu mere spændende og alsidigt
mesterskab den det, de to foregående sæsoner bød på.
Nye deltagere er med til at gøre det spændende og
det er fortsat nogle af verdens allerbedste
racerkørere, der skal kæmpe om førstepladsen i det
innovative mesterskab for bæredygtig motorsport.