Hong Kong lagde
asfalt til og den høje underholdningsværdi tog
deltagerne hånd om, da første og anden afdeling af
FIA Formel E mesterskabet 2017/2018 lørdag og søndag
morgen lokal tid fandt sted tæt ved den spektakulære
havnefront i den kinesiske region.
Både træning og løb
vidnede begge dage om, at kortene er blevet blandet
godt og grundigt i månederne op til sæson 4, og
udfaldet af løbene var der ingen, der for alvor
havde forudset. Især ikke det lille Venturi team,
der i næsten hele søndagens løb fandt sig selv i
spidsen med Formel E debutanten Eduardo Mortara i
cockpittet.
Træerne vokser dog
ikke ind i himlen, som de omkringliggende
skyskrabere ellers tenderer til at gøre, og på
løbets næstsidste omgang oversatsede den 30-årige
schweizer, spandt væk fra føringen og måtte nøjes
med 3. pladsen i mål.
Ærlig schweizer
”Jeg var for ivrig,
jeg ville også sætte løbets hurtigste omgangstid og
sikre mig det point, der fulgte med, oversatsede og
snurrede rundt. Det var helt og aldeles min egen
fejl,” fastslog Mortara næsten grædefærdigt efter
løbet var slut. En sådan ærlighed er ikke altid det
mest umiddelbare i motorsport, men den sympatiske
Venturi har nu ingen grund til at beklage udfaldet:
En sejr blot 24 timer efter hans premiere i Formel E
havde næsten været for godt til at være sandt. Men
miraklernes tid er ikke forbi endnu, for nu at blive
hængende i godt fasttømrede klichéer, og nej,
Mortara har ikke vundet, men næsten…
Forinden stod
præstationen nemlig i kontrast til, at Audi-køreren
Daniel Abt, som har været med i Formel E siden
begyndelsen og nu har tilbagelagt 35 Formel E løb,
først i Hong Kong oplevede, at stå øverst på
skamlen. Dér kom han dog alene, fordi Mortara var
snurret rundt og fordi svenske Felix Rosenqvist, som
ellers var startet fra poleposition, også drejede
sin Mahindra racers frontparti i den forkerte
retning. Det skete i løbets allerførste sving og var
måske dybest set et resultat af en uforudsigelig
start, hvor Rosenqvist grundet af omstændighederne
kom for hurtigt ind i kurven på kolde dæk og derfor
stillede bilen på tværs.
Startproceduren
ændret på startstregen
Søndagens løb skulle
være startet normalt, dvs. bilerne ruller nogle få
meter frem til deres respektive startpositioner og
siden skulle løbet være sat i gang ved hjælp af
lyssignaler. De udeblev imidlertid og efter en lidt
langvarig betænkningstid tog løbsledelsen beslutning
om, at lade den ny lakkerede BMW i8 safetycar trække
feltet i gang og foretage en rullende start.
I den situation er
udgangshastigheden meget højere end ved stående
start og især bagdækkene ikke så varme af, på det
nærmeste at have spundet bilerne op i fart, at de
giver det forventede vejgreb. Rosenqvist var hurtigt
fremme ved første sving, en hårnål, og dermed varede
hans poleposition-fordel kun få hundrede meter. Han
kom siden videre i løbet og formåede at køre sig op
gennem feltet fra 11. pladsen til 3. pladsen, der
blev forvandlet til en 2. plads, da Mortara spandt.
Audi og Daniel
Abt diskvalificeret
Men: Ved den
efterfølgende tekniske inspektion af Daniel Abts
Audi e-tron FE04 racerbiler (husk, der benyttes to
racerbiler til ét løb) opdagede man, at de såkaldte
sikkerhedsstickers på inverterne (som omdanner
jævnstrøm til vekselstrøm) og elmotorerne ikke
korresponderede med den tekniske godkendelse forud
for løbet. Uden i skrivende stund at kende til
detaljerne, vil det normalt blive tolket som, at de
to stykker teknik, der er en central del af de
elektriske racerbilers drivliner, reglementsstridigt
er blevet skiftet ud.
Konsekvens: Heller
ikke denne gang lykkedes det Daniel Abt, som i
øvrigt er søn af den hidtidige teamchef, Hans-Jürgen
Abt, at få en løbssejr. Han blev ganske enkelt
diskvalificeret.
Team-kollegaen, den
regerende mester Lucas di Grassi, havde tekniske
problemer med Audi raceren undervejs og sluttede på
14. pladsen, alt imens Sebastien Buemi nu scorede et
enkelt points for en 10. plads, der var blevet
forvandlet fra 11. pladsen.
Som et kuriosum
meddelte
Audi teamet først, at man ville appellerer løbsledelsens beslutning, fordi man mente,
at der er tale om en administrativ fejl og at de
anvendte komponenter var identiske med dem, der er homologeret
og derfor ikke har givet Audi en konkurrencemæssig
fordel. Men senere valgte Audi så ikke at
appellere og dermed accepterer man at Daniel Abt
blev diskvalificeret.
Rosenqvist vinder
og Jaguar på podiet
Dermed blev Felix
Rosenqvist definitivt vinder af søndagens løb, foran Eduardo
Mortara med Jaguars Mitch Evans på 3. pladsen.
For Jaguar var Hong
Kong ePrix i sig selv en kærkommen triumf. 3.
pladsen søndag var deres første podieplacering i
Formel E og resultatet fulgte i hælene på en
glimrende 4. plads lørdag morgen, som blev opnået af
det britiske bilmærkes seneste satsning på Formel E
mesteren fra Sæson 1, brasilianeren Nelson Piquet
jr. Jaguar debuterede som bekendt i sidste sæson,
mens alle de øvrige deltagere har været med i alle
de hidtidige tre sæsoner. |