Egentlig bør vores
artikel om søndagens overraskende løb i Hong Kong
ePrix læses først, men men hér er et tilbageblik på
det første løb i Formel E mesterskabet 2017/2018,
afviklet lørdag morgen, så der er frit valg:
Set i lyset af de
sidste løb i sidste sæson var det indlysende at DS
Virgin køreren Sam Bird og hans tidligere
team-kollega Jean-Eric Vergen hos Techeetah
(Renault) var hurtige. Mindre indlysende var det, at
Audi og Renaults fabriks-indsats ikke var helt så
overlegen, som den var i 2016/2017 sæsonen.
Men et faktum er
det, at Vergne bragte sin Techeetah-Renault i
poleposition foran Birds DS-Virgin, alt imens Nick
Heidfeld i Mahindra startede fra 3. pladsen foran
den bedst placerede Audi – ikke kørt af den
regerende mester, Lucas di Grassi, men derimod af
den blot 25-årige team-kollega, Daniel Abt.
Di Grassi startede
fra 6. pladsen og rivalen fra de forgående sæsoner,
Renault e.dams køreren Sebastien Buemi, missede en
ordentlig kvalifikation og startede fra 9. pladsen.
En sådan spredning er dog set før, og hverken Buemi
eller Di Grassi lader sig normalt gå på af
halvdårlige startpositioner.
Bird vandt trods
udfordringer
I løbet tog Vergne
føringen, som han holdt indtil sidst i første stint,
hvorpå Bird i en overbevisende overhaling bragte sin
DS racer i spidsen. Der blev den helt frem til
målstregen, men det var ikke et kedeligt race af den
grund.
Efter overhalingen
skulle der skiftes bil, men en lidt hasarderet
indkørsel mod pitgaragen medførte, at bilen ikke kom
helt ind i garagen. Bird skiftede derfor bil med den
første racer uhensigtsmæssigt parkeret udenfor selve
garagen. Han var så hurtigt ude af pitten, fastholdt
føringen og opbyggede snart et forspring på over 10
sekunder.
Reglementet påbyder
imidlertid, at bilen skal være helt inde i garagen
inden bilskifte. Det gav Bird en gennemkørselsstraf.
Trods den fastholdt han føringen og opbyggede siden
et forspring på imponerende 11,5 sekunder (siden fik
han tildelt en 10-positions grid-straf, som blev
effektueret søndag). Alt imens Vergne dystede bravt
med Nick Heidfeld.
Jaguar på 4.
pladsen
Nelson Piquet jr.
viste, at Jaguar satsningen var den rette og kørte
bilen i mål på 4. pladsen efter at være startet fra
10 pladsen – men dog først efter at det blev
fastslået, at Felix Rosenqvist, foruden
bremseproblemer undervejs også havde brugt en højere
løbseffekt end de reglements bestemte 180 kW fik
tildelt 22 strafsekunder og dermed endt ned på 14.
pladsen på resultatlisten.
For de to ”Le
Mans-debutanter” blev Hong Kong en brat opvågning
til løb, der ikke varer i mange timer og hvor man er
flere om, at dele ansvaret i cockpittet – men måske
ikke mindst byløb og en anderledes teknologi.
Lotterer
suspenderet
André Lotterer,
3-dobbelt le Mans vinder, kører for
Techeetah-Renault og brillerede ved at blokkere for
hele feltet, da han i en undvigelsesmanøvre ikke kom
igennem et snævert sving. Det skete på løbets anden
omgang og medførte en omstart for hele feltet. Siden
overtrådte han flere regler og prikken over i’et
blev sat, da han i parc fermé efterlod bilen i
”unsafe mode”. Det betyder i praksis, at er man
uheldig, kan man få et dødeligt elektrisk
højspændingsstød ved berøring med bilen. Konsekvens:
Suspenderet fra sit første møde med Formel E.
Søndag klarede han
sig uden kvaler og kørte Renault-raceren i mål på
13. pladsen, lige foran Lucas Di Grassis Audi.
Neel Jani kører i en
Dragon Penske. Både han og team kollegaen Jerone
d’Ambrosio havde store problemer, ikke mindst med
farten, og dannede bagtrop i det meste af weekenden. |