- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Toyota har domineret dette års Verdensmesterskab og vundet de to første VM-løb. Le Mans er 3. afd.


2017 24-timers Le Mans

Tvekamp med sikkerhedsnet - Le Mans for alle


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24-timers Le Mans bliver i 2017 ikke som det plejer. Audi har trukket sig ud af den motorsportsgren, som de har domineret år efter år, 13 sejre blev det til men nu er det slut. Dermed er verdens mest berømte motorløb i år reduceret til en tvekamp mellem de to dominerende bilfabrikker i sidste års Le Mans race: Toyota og Porsche. Eller i virkeligheden er 24-timers Le Mans måske snarere blevet et Le Mans for alle.

 

I kampen om sejren ser det dog ud som om, at det netop er de to, der fortsætter dysten fra i fjor. Sidste år dominerede Toyota fra start til mål. Næsten. For i den mest absurde afslutning på et 24 timers Le Mans i nyere tid, gik Toyotas førende racerbil i stå, oven i købet på målstregen, 3-4 minutter inden løbet var slut og dermed kunne Porsche score sejr nr. 18. Havde Toyota vundet, ville det have været deres første.

 

Business as usual

For Porsche endte det op med at blive business as usual. Den tyske fabrik er specialister i at bygge sportsvogne, det er deres levebrød, de har tætte bånd til det sejrsvante Audi team, de har en Le Mans historie uden sidestykke og er det mest vindende bilmærke i det klassiske franske langdistanceløb. Deres 18 sejre er ikke bare fem bedre end Audi, der et også dobbelt så mange som Ferrari.

 

Havde Toyota vundet i fjor, ville det dermed have været en dobbelt triumf, ikke bare at vinde, men også at besejre to producenter af sportsvogne og premium biler, som med i alt 31 sejre har vundet mere end en tredjedel af alle de 84 Le Mans race, der er blevet kørt. Men det er ikke let at vinde, netop derfor er en sejr også så værdifuld. Nu kan de nøjes med at konstatere, at de i hvert fald var hurtigst i Le Mans i 23 timer og 57 minutter, sådan cirka.

 

Tre mod to

I år har de så spændt et sikkerhedsnet ud. Meget imod Toyotas sædvanlige sparsommelighedsprincip, hvor de i Le Mans i hvert fald øjensynligt har spenderet væsentlig færre penge hvert år end Audi og Porsche, stiller de i 2017 op med tre biler, mens Porsche fastholder deltagelsen med to biler.

 

Det kan være en fordel for Toyota, men det kan også være det modsatte, for alt andet lige er det en større opgave, at holde tre LMP1 prototyper kørende end to. Men vi får se, om projektet lykkes. Hvis de vinder, er det mest spændende, hvad der sker efterfølgende, om de så er sultne efter mere. Hvis ikke, kan Le Mans i 2018 gå hen at blive en tynd kop te.

 

Men det har arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest, i princippet allerede begyndt at forberede sig på.

 

LMP2 racerne er meget hurtigere

Klassen for de lidt mindre prototyper, de såkaldte LMP2 biler, har fået et kraftigt løft i år. Det nye reglement for LMP2 gør bilerne meget hurtigere i topfart. De når formentlig 340 km/t ned af de tre stykker langsider på vej mod det berømte Mulsanne sving, de har fået 100 flere hestekræfter (de har nu 600), en bedre aerodynamik, er godt nok lidt smallere.

 

Men kalkulationerne siger, at de kører en baneomgang på de samme tider, som Audi LMP1 bilerne gjorde for mindre end 10 år siden og dermed er de blot få sekunder langsommere end de i alt seks LMP1’ere, der er til start i den noget amputerede topkategori.

 

Der er rigtig mange deltagere i LMP2, 25 biler i alt, konkurrencen er rigtig hård, men de 25 LMP2 prototyper er principielt alle indstillet på at udfordre LMP1 prototyperne, hvis de får problemer. Og dermed banes vejen til mindst en podieplacering generelt, hvis LMP1’erne får tekniske problemer. Ikke utænkeligt, faktisk ret tænkeligt, bl.a. fordi den sjette LMP1 racer er en ByKolles Enso CLM P1 Nismo racer og hvem har så lige hørt om sådan en før.

 

Hjælpende Nissan kræfter

Det østrigske ByKolles privatteam er nu ikke et ubeskrevet blad i international motorsport, heller ikke i Le Mans, men de kan ikke bryste sig af de store resultater. Omvendt er samarbejdet med Nissan om levering af motorer en styrke for teamet. Det bliver spændende at se, om de i praksis har en chance – også mod de bedste LMP2’ere.

 

Dansker kan stryge til tops

Og skal en LMP2 til tops, kan vi jo med ægte national patriotisme håbe på, at det bliver Vaillante Rebellion Oreca Gibson raceren med nr. 13 på siden. Den køres nemlig af den californisk bosiddende ærkedansker, David Heinemeier Hansson, som oven i købet danner team med ingen ringere end Nelson Piquet jr. og den europæiske Le Mans series mester, Mathias Beche.

Deltagerliste 24 timers Le Mans pr. 12. juni 2017


60 deltagere er til start i dette års 24-timers Le Mans og mere end i mange år er det et Le Mans for alle - man kan næsten kalde det alle mod alle, men sådan bliver det nok ikke i praksis.

 

Sidste år vandt Porsche mærkets 18. Le Mans sejr, da den ellers dominerende Toyota udgik mere eller mindre på målstregen.

 

Toyota har sat ekstra kræfter ind for at tage sejren i det prestige fyldte 24 timers Le Mans. Men LMP1 racerne kan få uventet konkurrence fra de nye LMP2 prototyper, der er blevet markant hurtigere.

 

David Heinemeier Hansson kører i år en Vaillante Rebellion Oreca Gibson raceren med nr. 13 på siden. Bilen på billedet ovenfor er fra sidste år, hvor det schweiziske team deltog i LMP1.

LMP2 racerne udfordrer LMP1 i år. Starten på VM-løbet på Silverstone - 1. afdeling af VM.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt