24-timers Le Mans bliver i 2017 ikke som det plejer.
Audi har trukket sig ud af den motorsportsgren, som
de har domineret år efter år, 13 sejre blev det til
men nu er det slut. Dermed er verdens mest berømte
motorløb i år reduceret til en tvekamp mellem de to
dominerende bilfabrikker i sidste års Le Mans race:
Toyota og Porsche. Eller i virkeligheden er
24-timers Le Mans måske snarere blevet et Le Mans
for alle.
I kampen om sejren ser det dog ud som om, at det
netop er de to, der fortsætter dysten fra i fjor.
Sidste år dominerede Toyota fra start til mål.
Næsten. For i den mest absurde afslutning på et 24
timers Le Mans i nyere tid, gik Toyotas førende
racerbil i stå, oven i købet på målstregen, 3-4
minutter inden løbet var slut og dermed kunne
Porsche score sejr nr. 18. Havde Toyota vundet,
ville det have været deres første.
Business as usual
For Porsche endte det op med at blive business as
usual. Den tyske fabrik er specialister i at bygge
sportsvogne, det er deres levebrød, de har tætte
bånd til det sejrsvante Audi team, de har en Le Mans
historie uden sidestykke og er det mest vindende
bilmærke i det klassiske franske langdistanceløb.
Deres 18 sejre er ikke bare fem bedre end Audi, der
et også dobbelt så mange som Ferrari.
Havde Toyota vundet i fjor, ville det dermed have
været en dobbelt triumf, ikke bare at vinde, men
også at besejre to producenter af sportsvogne og
premium biler, som med i alt 31 sejre har vundet
mere end en tredjedel af alle de 84 Le Mans race,
der er blevet kørt. Men det er ikke let at vinde,
netop derfor er en sejr også så værdifuld. Nu kan de
nøjes med at konstatere, at de i hvert fald var
hurtigst i Le Mans i 23 timer og 57 minutter, sådan
cirka.
Tre mod to
I år har de så spændt et sikkerhedsnet ud. Meget
imod Toyotas sædvanlige sparsommelighedsprincip,
hvor de i Le Mans i hvert fald øjensynligt har
spenderet væsentlig færre penge hvert år end Audi og
Porsche, stiller de i 2017 op med tre biler, mens
Porsche fastholder deltagelsen med to biler.
Det kan være en fordel for Toyota, men det kan også
være det modsatte, for alt andet lige er det en
større opgave, at holde tre LMP1 prototyper kørende
end to. Men vi får se, om projektet lykkes. Hvis de
vinder, er det mest spændende, hvad der sker
efterfølgende, om de så er sultne efter mere. Hvis
ikke, kan Le Mans i 2018 gå hen at blive en tynd kop
te.
Men det har arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest,
i princippet allerede begyndt at forberede sig på.
LMP2 racerne er meget hurtigere
Klassen for de lidt mindre prototyper, de såkaldte
LMP2 biler, har fået et kraftigt løft i år. Det nye
reglement for LMP2 gør bilerne meget hurtigere i
topfart. De når formentlig 340 km/t ned af de tre
stykker langsider på vej mod det berømte Mulsanne
sving, de har fået 100 flere hestekræfter (de har nu
600), en bedre aerodynamik, er godt nok lidt
smallere.
Men kalkulationerne siger, at de kører en baneomgang
på de samme tider, som Audi LMP1 bilerne gjorde for
mindre end 10 år siden og dermed er de blot få
sekunder langsommere end de i alt seks LMP1’ere, der
er til start i den noget amputerede topkategori.
Der er rigtig mange deltagere i LMP2, 25 biler i
alt, konkurrencen er rigtig hård, men de 25 LMP2
prototyper er principielt alle indstillet på at
udfordre LMP1 prototyperne, hvis de får problemer.
Og dermed banes vejen til mindst en podieplacering
generelt, hvis LMP1’erne får tekniske problemer.
Ikke utænkeligt, faktisk ret tænkeligt, bl.a. fordi
den sjette LMP1 racer er en ByKolles Enso CLM P1
Nismo racer og hvem har så lige hørt om sådan en
før.
Hjælpende Nissan kræfter
Det østrigske ByKolles privatteam er nu ikke et
ubeskrevet blad i international motorsport, heller
ikke i Le Mans, men de kan ikke bryste sig af de
store resultater. Omvendt er samarbejdet med Nissan
om levering af motorer en styrke for teamet. Det
bliver spændende at se, om de i praksis har en
chance – også mod de bedste LMP2’ere.
Dansker kan stryge til tops
Og skal en LMP2 til tops, kan vi jo med ægte
national patriotisme håbe på, at det bliver
Vaillante Rebellion Oreca Gibson raceren med nr. 13
på siden. Den køres nemlig af den californisk
bosiddende ærkedansker, David Heinemeier Hansson,
som oven i købet danner team med ingen ringere end
Nelson Piquet jr. og den europæiske Le Mans series
mester, Mathias Beche. |