Det var
en Porsche, der kørte først over mållinjen i
24-timers Le Mans. Det har den tyske
sportsvognsfabrik nu prøvet for 19. gang. Toyota var
taberen, eller? For den japanske fabrik var ikke sen
til at udmelde, at de er med igen til næste år. Wow!
For
Porsche var sejren en triumf, men de havde fået
usikkerheden at smage undervejs. Den bil, man for
alvor havde satset på, med startnummer 1 på siden,
fik mekaniske problemer, drivlinen brød sammen, mens
bilen var i føring, og så var der næsten panik
tilstand i pitten.
Heldigvis
for Porsche var konkurrencen stort set ikke
eksisterende i LMP1 klassen efter Toyotas uheld og
ingen andre LMP1 biler på banen, så egentlig skulle
man blot køre 4 omgange ind på den førende LMP2 bil.
Tog
føringen i løbets sidste time
Med
dobbelt så mange hestekræfter til rådighed og 10
sekunder mindre tidsforbrug pr. omgang og tre timer
til opgaven, var den overskuelig og den vindende
Porsche var da også 1 omgang foran løbets nr. 2, da
målstregen blev passeret.
Men al
respekt for det. De kan deres kram på den tyske
fabrik, de giver ikke op, og lever dermed helt op
til den historie og den ånd, som har præget deres
deltagelse i alle årene.
Toyotas
nr. 8 racerbil havde haft sine problemer, men
fuldførte løbet og blev måske nok nr. sjok i LMP1
klassen men også nr. 2. Det gav dem vigtige points i
VM Kampen, hvor man forud for Le Mans havde vundet
begge to VM-afdelinger.
David
Heinemeier på podiet - to gange
I LMP2
var det helt enestående, i hvert fald set med danske
øjne, at have en dansk racerkører på podiet, oven i
købet som nr. 2 i klassen og som nr. 3 generelt. Den
vindende LMP2 racer med nr. 38 var hurtigere end
Vaillante Rebellion Oreca raceren, men de nåede
målstregen stort set uden problemer og det er ofte
det centrale i Le Mans.
Stort
tillykke herfra til den dygtige dansker, som både
kan tjene penge nok til at deltage og siden levere
varen. Det har man som dansker al mulig grund til at
være stolt over.
Jan
Magnussen nr. 3
I LM GTE
Pro fastholdt Jan Magnussen & Co. længe føringen,
men stille og roligt nærmede Aston Martin raceren
sig (med nr. 97 på siden) og afslutningen blev ultra
dramatisk. Aston'en var ubetinget hurtigst, så til
sidst måtte Jordan Taylor i Corvetten kapitulere.
Yderligere blev den på løbets sidste omgang passeret
af Fords nr. 67 bil og den delvis dansk kørte
amerikanerbil måtte nøjes med 3. pladsen.
Den dansk
kørte Aston Martin med Marco Sørensen og Nicki Thiim
dominerede løbet meget længe, men kunne ikke hale
det forsømte ind, da de søndag formiddag var af
banen og skadede racerbilen. De sluttede på 9.
pladsen. Ikke en placering, der er værd at skrive
hjem om, når man er regerende mestre, men de kørte
bilen i mål, det er ikke uden betydning.
Michael
Christensen fik i nat besked på at presse bilen,
hvis Porsche skulle have en chance for et
topresultat. Det var en kostbar ordre, for kører man
på grænsen, er der stor mulighed for også at
overskride den, det gjorde Michael, efter forinden
at have ramt en kantsten og dermed var han ude af
løbet.
Christina Nielsen kom i mål
Helt så
galt gik det ikke for Christina Nielsens Ferrari.
Teamet led med en langsom medkører (Bret Curtis), og
en punktering i løbets sidste fase kostede dyrt. Det
blev ikke sidstepladsen i løbet, men en samlet
placering som nr. 45 ud af 60 startende biler, det
svarede til 14. pladsen i klassen.
Det blev
en Aston Martin, der vandt GTE Pro klassen, kørt af
Darren Turner, Jonathan Adam og Daniel Serra. |