Som det
kunne læses i nyhedsmedierne i dagene efter årets
24-timers Le Mans (alt imens undertegnede var ilet
videre til internationale testkørsler andre steder i
Europa), blev det schweiziske Vaillante Rebellion
team diskvalificeret, efter at teamet havde opnået
en fornem 3. plads generelt og en 2. plads i
klassen. David Heinemeier Hanssons podieplacering
forsvandt dermed op i den blå luft.
Danskeren
havde ikke personligt med den fejl at gøre, som
diskvalificerede teamet. Men hvad var det egentlig,
som førte dertil og hvorfor slår man på motoren med
en hammer?
Problemet med startmotoren
Ved et
tidligere pitstop end det fatale, hvor teamet
valgte, at skabe et hul i beklædningen over motoren,
havde man haft et problem med at starte motoren.
Startmotoren virkede ikke.
Når man
aktiverede startmotoren, skete der intet. Formentlig
fordi ankeret, eller rotoren i startmotoren, som er
kraftig en elektromotor, ved et tilfælde havde
placeret sig præcis sådan, at når man forsøgte
at sætte startmotoren i gang, var der ligeså megen
elektrisk kraft/magnetisme, der trak rotoren fremad
som holdt den tilbage. Resultat: Motoren sætter ikke
i gang.
Et
slag med hammeren
Det er en
velkendt situation i en konventionel benzinmotor, og
et gammelt trick er, at slå på motoren med en
hammer. Gør man det, vil rotoren i de fleste
tilfælde bevæge sig en smule, så meget at der er en
større kraft, der trækker elektromotoren i gang end
der holder den tilbage.
Derfor
valgte teamet, da startmotoren ikke virkede, at
afmontere beklædningen/motorhjelmen, give
startmotoren et slag. Det virkede, motoren startede,
motorhjelmen blev monteret igen og bilen kørte med
en lille forsinkelse.
Problemet kom igen
Da man
senere var ude for præcis det samme igen, uvist af
hvilken grund (men det kan være en skæv slitage
eller noget lignende, som bremser den roterende
bevægelse i præcis den uheldige position), valgte
man den hurtige løsning: I stedet for at afmontere
motorhjelmen og give startmotoren et slag, slog man
et hul i motorhjelmen, som er konstrueret af en
fibermasse, og slog på startmotoren igennem hullet.
Det var noget hurtigere virkede ligeså godt som
første gang, men nu var der altså et hul i bilen.
Det
medførte så en diskvalifikation, fordi løbs
arrangørerne påstod, at der var tale om en
konstruktiv ændring af bilen, som ikke er tilladt.
Havde hullet været der inden løbet startede, havde
man ikke haft det problem.
Opgav
anken
I første
omgang valgte teamet, at anke beslutningen. Men da
det viste sig, at teammedlemmer havde indfundet sig
ved bilen, mens den stod i Parc Fermé (i protest
tiden efter løbs afslutningen parkeres bilerne på et
lukke område), hvor ingen teammedlemmer må komme i
nærheden af den), og oven i købet havde forsøgte at
klæbe hullet til med tape, indså team ledelsen
hurtigt, at ethvert forsøg på at vinde en ankesag
ville mislykkes.
Én ting
er, at slå et ubetydeligt hul i motorhjelmen for at
aktivere startmotoren, et andet er, efter løbet at
få det til at se ud som om, at man har løst
problemet ved at klæbe hullet til. Den slags er
stærkt usportsligt og ville med formentlig have
medført, at anken ville være blevet afvist
Ærgerligt, fordi teamet med stor sandsynlighed enten
ville have vundet ankesagen, eller i hvert fald have
fået ændret diskvalifikationen til f.eks. en tids
straf, som ikke nødvendigvis havde medført, at man
havde mistet placeringen.
David
vil tilbage i Le Mans
Heldigvis
skal der mere til at ryste David Heinemeier Hansson
ud af Le Mans:
"Det
ryster vi hurtigt af os," siger han. "Det ændrer for
mig ikke noget på, hvad vi gjorde på banen og vi
prøver igen næste år, hvis der er en god mulighed
for at være med på ny." |