Som ventet, blev David Heinemeier Hansson den bedst
placerede racerbil med danskere på holdet på
startopstillingen til årets 24-timers Le Mans. Men
det ser heller ikke dumt ud for resten. I toppen af
løbet blev det ligeledes som ventet Toyota og
Porsche, der dominerede kvalifikationskørslerne med
Toyota som den foreløbige vinder og biler på de to
bedste startpositioner.
Den hurtigste Toyota TS050 Hybrid racer havde
startnummer 7 på siden og satte en omgangstid, der
var ikke mindre end 2,3 sekunder hurtigere end den
næst hurtigste. Men nok så vigtig for den japanske
bilfabrik, der var så tæt på at vinde 24-timers Le
Mans sidste år, var den næst hurtigste bil også en
Toyota.
Den hurtigste Porsche 919 Hybrid prototype var cirka
2,5 sekunder efter Toyota’en i pole-position. Det
var Porsche nr. 1, og nr. 2 raceren kvalificerede
sig som nr. 4, 3,2 sekunder efter Toyota’en i
toppen.
Noget i ærmet?
Den tredje af de i alt tre Toyota racere har nr. 9
på siden og skal starte som nr. 5, med en tid, der
var 3,3 sekunder efter de hurtige team-kolleger. Men
spørgsmålet er, om det i praksis har den helt store
betydning, for alle tror, at de andre skjuler noget
i ærmet, som først kommer til syne, når der er brug
for det. Sådan er spillet nu om dage i Le Mans.
På den foreløbige startopstilling står Mike Conway
som manden, der skal starte Toyota nr. 7 mens
Sebastien Buemi skal starte bilen med nr. 8 på
siden. Begge kørere er utroligt stabile og kamp
ivrige, og da Conway også er en kommende stjerne,
som ikke alt for mange har lagt mærke til inden han,
netop til manges overraskelse fik kontrakten med
Toyota, har han dobbelt meget at bevise. Med en
pole-position er han godt på vej.
Danskerne er optimistiske
De fleste af danskerne klarede kvalifikationen ret
godt. Selv Christina Nielsen, der må lide den tort
at starte bagest, dvs. formentlig med Le Mans
debutanten Alessandro Balzan i cockpittet, er
fortrøstningsfuld: ”I USA, hvor jeg kører til
dagligt, har vi ofte problemer i den første fase,
men siden tager vi revanche og klarer det normalt
ret godt i løbene – det satser vi også på, også at
gøre her i Le Mans,” siger hun.
Ferrari’en kender hun fra USA og der er ikke de
store forskelle på amerikanerbilen og den 488 GTE,
hun bruger i Le Mans.
Bedst placerede dansker i den samlede
startopstilling er Vaillante Rebellion Oreca LMP2
raceren med nr. 13 på siden, kørt af David
Heinemeier Hansson. Det var ikke uventet Nelson
Piquet jr., der satte kvalifikationstiden, men alle
kørerne på bilen er hurtige og de skal starte som
nr. 11, svarende til 5. startposition i klassen.
Bedste LMP2 bil er en Oreca-Gibson fra G-drive, med
en kvalifikationstid, der er 1,5 sekund hurtigere
end Rebellion raceren.
Utrolig tæt felt
I LM GTE Pro er den hurtigste bil en Aston Martin
Vantage med start nr. 97. Den dansk-kørte Aston
Martin med Marco Sørensen og Nicki Thiim og nr. 95
på siden er 3. hurtigst. På 6. hhv. 7. pladsen
følger Jan Magnussens Corvette C7.R og Michaels
Christensens Porsche 911 RSR.
Det helt unikke er imidlertid, at kun 1,3 sekunder
skiller den hurtigste fra den langsomste bil i
klassen for de professionelt kørte fabriks GT-biler.
Og alle de danske kørere har en klar opfattelse af,
at de hver især ikke under kvalifikationen har kørt
så hurtigt, som de kan, for ikke at risikere at
indgreb i Balance of Performance.
”Det er dog vores indtryk, at vi er bedre stillet i
år end i fjor,” fortæller Marco Sørensen. ”Og hvem
ved, hvis de andre ryster noget ud af ærmet, har vi
måske også noget gemt, som kan hjælpe os.”
Jan Magnussen har det på samme måde: ”Vi føler
klart, at vi er stærkere i år end i fjor i forhold
til konkurrenterne, og med så lille spredning er
alting mulig”. |