- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Bl.a. Audis Formel E racer med Lucas di Grassi i ny bemaling og Renaults Sebastien Buemi viste i efteråret indbyggerne i Rom, hvad de kan vente sig, når det elektriske mesterskab indtager byen i april 2018.


Formel E - sæson 4 - 2017-18:

14 løb på 5 kontinenter


Af Søren Clauding – 23. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når 4 sæson i det internationale Formel E mesterskab flages i gang i weekenden d. 2.-3. er der ikke færre end 14 løb på 5 kontinenter på programmet. Der lægges ud i Hong Kong på en bane, hvor man med succes startede i 2016, men denne gang køres der løb over to dage.

 

I sidste sæson kørte man i Marrakesh i Marokko i forbindelse med klimakonferencen COP22. Det var meget populært og Marrakesh var ikke mindst på grund af den blide vejr på denne årstid et godt valg til et ePrix i januar. Bl.a. derfor køres der på ny i Marrakesh.

 

Derpå går turen over Atlanterhavet, hvor der for første gang nogensinde skal køres et ePrix i Chiles hovedstand, Santiago. En måned senere køres der på dele af Grand Prix racerbanen i Mexico City og siden går turen til Punta del Este i Uruguay, efter egentlig at skulle have fundet sted i Sao Paulo i Brasilien (udsat til Sæson 5 pga. ombygninger i byen).

 

Europæiske ePrix’er

I den kommende sæson køres der fire løb i Europa. I sagens natur vil der være ekstra meget fokus på det første ePrix i Italiens hovedstad, Rom. Der køres dog ikke omkring Colosseum (dér kørte man alene opvisningskørsel, da løbet skulle markedsføres), men et mere velegnet sted på den såkaldte Circuto Cittadino Dell’EUR.

 

Løbet i Rom er det første i Europa og blot to uger senere køres der på banen omkring Invalides i Paris, hvor man afviklede ePrix første gang for to sæsoner siden. Derpå køres der igen i Tempelhof lufthavnen i Berlin, inden man for første gang siden 1954 kører motorløb i Schweiz.

 

Der har eksisteret en lovgivning, som forbød motorløb på racerbane i den midteuropæiske kanton-stat, men den lov blev modificeret i 2015 så man nu godt kan køre løb for elektriske racerbiler, og det gør man så i den største schweiziske by, Zürich.

 

Siden går turen tilbage over Atlanterhavet, hvor der køres to løb i New York på banen i Brooklyn og finalen finder sted i Montreal i Canada, der har en stor tradition i afviklingen af ikke mindst det canadiske Formel 1 Grand Prix.

 

Ungt publikum

Der er dog en stor forskel på Formel 1 og Formel E. Hvor man i Formel kæmper med faldende indtægter, som netop har betydet, at man for første gang nogen sinde har måttet reducere præmiepengene til deltagerne med en klækkelig sum, kæmper man dér også med stadigt stigende gennemsnitsalder på Formel 1 publikummet. I forbindelse med lanceringen af Formel E mesterskabet blev det oplyst, at gennemsnitsalderen for publikum i Formel 1 er 55 år (hvad der dog ikke i de senere år har været nogen hemmelighed). Men det tilsvarende tal for Formel E publikum er 27 år.

 

Det hænger givetvis sammen med, at det unge publikum færdes i de store byer og tager et ePrix som et kærkomment alternativ til det digitale, virtuelle univers, som mange færdes i til daglig og ikke mindst, at det populært sagt foregår lige uden for døren. Og så involverer Formel E det unge publikum direkte gennem eksempelvis FanBoost, hvor man kan stemme på sin favoritkører, og de tre, der får flest stemmer, får 100 kJ ekstra energi, som de kan bruge i løbet.

 

Desuden kan man også være heldig (hvis man er dygtig nok), og komme til at køre mod de rigtige racerkørere i de såkaldte eRace, som afvikles i forbindelse med de rigtige ePrix’er. E-sporten blomstrer naturligt nok i Formel E regi og det er ikke uinteressant at deltage: Det første unikke eRace blev kørt i Las Vegas tidligere på året og hér var der en million dollars på højkant. Men man SKAL være god – Las Vegas e-ePrix blev vundet af den rigtige Formel E kører, Felix Rosenqvist. Man kan i øvrigt træne vha. Microsofts Forza7 spil.

 

Men givet er det, at den store interesse for Formel E blandt unge mennesker og den omstændighed, at der køres i de store byer og er baseret på nulforurenende (i nærmiljøet) og bæredygtig energi er de væsentlige grunde til, at de store bilfabrikker satser intensivt og målrettet på Formel E.

 

Et par andre nyheder:

Foruden om rokkeringer, nye biler, nye racerbaner osv. er der også nogle få reglementsmæssige ændringer i forhold til tidligere år: Bilerne har nu 180 kW som topeffekt i løbene (244 hk), og man får fortsat 1 point for hurtigste omgang – men kun hvis man slutter i Top 10 i løbet. Det skyldes at man mange gange i sidste sæson havde situationer, hvor en kører havde problemer og valgte at skifte racerbil – og siden alene kørte efter at sætte hurtigste omgangstid i løbet. Det var ikke særlig hensigtsmæssigt.


Green mobility:

Jean-Eric Vergne kører Renault for Techeetah.

Læs også:

Formel E 2017-18: Renault og Audi mod resten >>>

 

Formel E 2017-18: Fremtiden er her nu >>>


Læs også optakten til sidste sæson:

Formel E 2016-17 optakt Del 1 >>>

 

Formel E optakt Del 2 >>>


Optakt til Formel E 2017-18 sæsonen. Formel E vises LIVE på Eurosport. Videoen kan ses i Fuld HD.


Igen er New York City en del af Formel E kalenderen. I sidste sæson dominerede DS-Virgin og Sam Bird.


Løbskalender, Formel E, 2017/18:


2. december: Hong Kong.

3. december: Hong Kong.

13. januar: Marrakesh, Marokko.

3. februar: Santiago, Chile.

3. marts: Mexico City, Mexico.

17. marts: Punta del Este, Uruguay.

14. april: Rom, Italien.

28. april: Paris, Frankrig.

19. maj: Berlin, Tyskland.

10. juni: Zürich, Schweiz.

14. juli: New York City, USA.

15. juli: New York City, USA.

28. juli: Montreal, Canada.

29. juli: Montreal, Canada.


Eksklusivt interview med Alain Prost

Vi har mødt den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost. Han fastslår, at Formel E er for unge mennesker - alt imens Formel 1 er for midaldrende mænd. Hør interviewet hér:

Videoen kan også ses i Fuld HD.


Formel E kommer igen forbi Paris´som ét af de ialt fire europæiske ePrix'er i 2017/18 sæsonen. Her Lucas di Grassi i Audi.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt