Når 4 sæson i det
internationale Formel E mesterskab flages i gang i
weekenden d. 2.-3. er der ikke færre end 14 løb på 5
kontinenter på programmet. Der lægges ud i Hong Kong
på en bane, hvor man med succes startede i 2016, men
denne gang køres der løb over to dage.
I sidste sæson kørte
man i Marrakesh i Marokko i forbindelse med
klimakonferencen COP22. Det var meget populært og
Marrakesh var ikke mindst på grund af den blide vejr
på denne årstid et godt valg til et ePrix i januar.
Bl.a. derfor køres der på ny i Marrakesh.
Derpå går turen over
Atlanterhavet, hvor der for første gang nogensinde
skal køres et ePrix i Chiles hovedstand, Santiago.
En måned senere køres der på dele af Grand Prix
racerbanen i Mexico City og siden går turen til
Punta del Este i Uruguay, efter egentlig at skulle
have fundet sted i Sao
Paulo i Brasilien (udsat til Sæson 5 pga.
ombygninger i byen).
Europæiske
ePrix’er
I den kommende sæson
køres der fire løb i Europa. I sagens natur vil der
være ekstra meget fokus på det første ePrix i
Italiens hovedstad, Rom. Der køres dog ikke omkring
Colosseum (dér kørte man alene opvisningskørsel, da
løbet skulle markedsføres), men et mere velegnet
sted på den såkaldte Circuto Cittadino Dell’EUR.
Løbet i Rom er det
første i Europa og blot to uger senere køres der på
banen omkring Invalides i Paris, hvor man afviklede
ePrix første gang for to sæsoner siden. Derpå køres
der igen i Tempelhof lufthavnen i Berlin, inden man
for første gang siden 1954 kører motorløb i Schweiz.
Der har eksisteret
en lovgivning, som forbød motorløb på racerbane i
den midteuropæiske kanton-stat, men den lov blev
modificeret i 2015 så man nu godt kan køre løb for
elektriske racerbiler, og det gør man så i den
største schweiziske by, Zürich.
Siden går turen
tilbage over Atlanterhavet, hvor der køres to løb i
New York på banen i Brooklyn og finalen finder sted
i Montreal i Canada, der har en stor tradition i
afviklingen af ikke mindst det canadiske Formel 1
Grand Prix.
Ungt publikum
Der er dog en stor
forskel på Formel 1 og Formel E. Hvor man i Formel
kæmper med faldende indtægter, som netop har
betydet, at man for første gang nogen sinde har
måttet reducere præmiepengene til deltagerne med en
klækkelig sum, kæmper man dér også med stadigt
stigende gennemsnitsalder på Formel 1 publikummet. I
forbindelse med lanceringen af Formel E mesterskabet
blev det oplyst, at gennemsnitsalderen for publikum
i Formel 1 er 55 år (hvad der dog ikke i de senere
år har været nogen hemmelighed). Men det tilsvarende
tal for Formel E publikum er 27 år.
Det hænger givetvis
sammen med, at det unge publikum færdes i de store
byer og tager et ePrix som et kærkomment alternativ
til det digitale, virtuelle univers, som mange
færdes i til daglig og ikke mindst, at det populært
sagt foregår lige uden for døren. Og så involverer
Formel E det unge publikum direkte gennem
eksempelvis FanBoost, hvor man kan stemme på sin
favoritkører, og de tre, der får flest stemmer, får
100 kJ ekstra energi, som de kan bruge i løbet.
Desuden kan man også
være heldig (hvis man er dygtig nok), og komme til
at køre mod de rigtige racerkørere i de såkaldte
eRace, som afvikles i forbindelse med de rigtige
ePrix’er. E-sporten blomstrer naturligt nok i Formel
E regi og det er ikke uinteressant at deltage: Det
første unikke eRace blev kørt i Las Vegas tidligere
på året og hér var der en million dollars på
højkant. Men man SKAL være god – Las Vegas e-ePrix
blev vundet af den rigtige Formel E kører, Felix
Rosenqvist. Man kan i øvrigt træne vha. Microsofts
Forza7 spil.
Men givet er det, at
den store interesse for Formel E blandt unge
mennesker og den omstændighed, at der køres i de
store byer og er baseret på nulforurenende (i
nærmiljøet) og bæredygtig energi er de væsentlige
grunde til, at de store bilfabrikker satser
intensivt og målrettet på Formel E.
Et par andre
nyheder:
Foruden om
rokkeringer, nye biler, nye racerbaner osv. er der
også nogle få reglementsmæssige ændringer i forhold
til tidligere år: Bilerne har nu 180 kW som
topeffekt i løbene (244 hk), og man får fortsat 1
point for hurtigste omgang – men kun hvis man
slutter i Top 10 i løbet. Det skyldes at man mange
gange i sidste sæson havde situationer, hvor en
kører havde problemer og valgte at skifte racerbil –
og siden alene kørte efter at sætte hurtigste
omgangstid i løbet. Det var ikke særlig
hensigtsmæssigt.
Green mobility:
Jean-Eric Vergne kører Renault for Techeetah.
|