- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Andretti storsatser i Formel E med nyt BMW
partnerskab.
Formel E
2016/2017: Spændende sæson forude
Af Søren Clauding – 5.
oktober 2016
Når starten på den tredje Formel E sæson går i Hong
Kong, søndag morgen d. 9. oktober 2016, er der lagt
op til et endnu mere spændende og alsidigt
mesterskab den det, de to foregående sæsoner bød på.
Nye deltagere er med til at gøre det spændende og
det er fortsat nogle af verdens allerbedste
racerkørere, der skal kæmpe om førstepladsen i det
innovative mesterskab for bæredygtig motorsport.
Renault og Audi
I fjor var det især Renault e.dams teamet med
Sebastien Buemi og Nico Prost og ABT Schaeffler Audi
Sport med Lucas di Grassi og Daniel Abt, der satte
dagsordenen. Team-set-up’et hos de to fortsætter
uændret. Undervejs blandede DS Virgin teamet sig i
topstriden, især med Sam Bird i cockpittet og han
får i den kommende sæson kompagniskab af den
regerende standardvognsverdensmester (i Peugeot,
søsterfirma til DS og Citroën), Jose Maria Lopez.
Det er mere end sandsynligt, at de to også vil kæmpe
med om titlen.
Sebastien Buemi er regerende mester.
Testkørslerne forud for 2016/17 sæsonen fandt sted
på Donington Park i Storbritannien. Her er den nye
Renault racer med Buemi i cockpittet - men uden den
nye bemaling.
Dragon og Faraday
Det amerikanske Dragon team (med en lang historie i
IndyCar – teamet blev grundlagt af Roger Penskes
søn, Jay) er til den kommende sæson gået i
samarbejde med elbils-producenten Faraday, som har
bygget en helt ny elektromotor til teamets bil.
Faraday er et amerikansk teknologi firma med base i
Californien, med kinesiske penge i ryggen. Det
bliver meget spændende at se, om det har været en
fordel for dem at udvikle deres egen teknik. Jerome
D’Ambrosio har Formel 1 erfaring og erfaring fra en
række andre løbsserier og bortset fra Formel 1 kan
det samme siges om team-kollegaen Loïc Duval, som
til gengæld har vundet 24-timers Le Mans for Audi.
Mahindra
Mahindra er en stor indisk producent af elbiler, som
bl.a. har benyttet MotoGP (!) til at blive kendt
internationalt. De fortsætter i Formel E med den
tyske tidligere Formel 1 kører, Nick Heidfeld og har
i år hyret den 24-årige svensker og Formel 3
Europamester fra 2015, Felix Rosenqvist, til at
bakke sin erfarne 39-årige team-kollega op.
Andretti og BMW
Og så er der Andretti-teamet, der har indgået
partnerskab for to år med BMW. Der er tale om et
temmelig omfattende amerikansk team med dybe rødder
i global motorsport, der er aktiv på mange fronter.
De har sagt farvel til den talentfulde, men
formentlig ikke tilstrækkeligt hårdhudede Simona de
Silvestro og erstattet hende med Antonio Félix da
Costa.
Michael Andretti.
Antonio Félix da Costa er ny hos Andretti-BMW.
Han kørte i fjor for Venturi teamet, er en meget
alsidig kører og har formentlig et større potentiale
end det, vi hidtil har set. Han haren stærk
tilknytning til BMW og netop samarbejdet med BMW er
formentlig den største nyhed for teamet i 2016/2017
sæsonen. Teamet havde udviklet deres egen el-motor
og det gik ikke så godt. Det satser man på nu bliver
anderledes. Da Costa har i øvrigt en god
team-kollega i hollænderen Robin Frijns.
NextEV
I første sæson stod Nelson Piquet jr. Øverst på
skampen, da regnskabet blev gjort op. Sidste sæson
var derpå ren nedtur, men NextEV teamet, som han
fortsætter hos i den kommende sæson, møder nu op med
en helt ny drivline, som Piquet såvel som Oliver
Turvey håber på vil bringe dem tilbage i toppen.
Jaguar og forventningerne
Ikke så underligt er Jaguars indtræden i Formel E
imødeset med store forventninger. Måske for store,
for hos Jaguar nedtoner man dem gerne og mener, at
hvis man er med i toppen af mesterskabet fra
begyndelsen af, er der noget galt med mesterskabet –
sådan kan man jo også se på det.
Men potentialet er der. Jaguar har indgået
samarbejde med Williams Advanced Engineering (Formel
1 fabrikken), som har været en del af Formel E siden
mesterskabets start. De lægger ud med to forholdsvis
ukendte kørere – den 22-årige australier Mitch Evans
(fortid i GP2 og en podieplacering i LMP2/Le Mans
2015) og 33-årige Adam Carroll fra Nordirland. Også
han har en lidt blandet fortid. Det bliver en
spændende udvikling at følge.
Kinesiske penge
Der er kinesiske penge at finde i Techeetah teamet,
som kommer fra det kinesiske finansieringsselskab,
China Media Capital. Firmaet gav det eksisterende
Team Aguri den fornødne kapitalindsprøjtning, købte
teamet og ændrede dets navn. Jean-Eric Vergne (kørte
DS i fjor) og WTCC-køreren Ma Qinghua kører også for
teamet. Under pre-testen var Vergne blandt de
allerhurtigste kørere. Det bliver spændende om han
kan fastholde det, når det bliver alvor.
Venturi med tysk fornyelse
Den erfarne multi-kører, Stephane Sarrazin
fortsætter hos Venturi og har nu tyskeren Maro
Engels som team-kollega. Engel har en fortid som
Mercedes fabrikskører i GT-racing og har også kørt
tre år i DTM. Det er vanskeligt på forhånd at
vurdere teamets potentiale, men det er engagerede
folk, der står bag med den Monaco-baserede el-bils
producent, Venturi, og den amerikanske skuespiller
Leonardo DiCaprio som det finansielle grundlag.
Vi mødte den 4-dobbelte Formel 1 verdensmester,
Alain Prost, under Paris Motor Show og fik en snak
om Formel 1, Formel E og fremtiden. Hør interviewet
hér:
Videoen kan også ses i Fuld HD.
Eurosport dækker Formel E
Formel E mesterskabet kan følges på Eurosport,
typisk på løbsdagen på Eurosport 2 og siden med
sammendrag tirsdag aften på Eurosport 1.
Videoen fra Paris e-Prix tidligere på året
forklarer baggrunden for DS's engagement i Formel E.
Lucas di Grassi er storfavorit til sejren i det
kommende Formel E mesterskab.
Væsentlige ændringer fra sidste sæson til den
kommende sæson:
Regelændringer:
Løbets hurtigste omgang giver 1 point (tidl. 2).
Grænse for regenereret energi øges til 150 kW (tidl.
100)
Minimum vægt er nu 880 kg (tidl. 888).
Maksimal batterivægt: 230 kg (tidl. 200).
Nyt frontvinge design.
Nye Michelin dæk med lavere rullemodstand.
Team-ændringer:
Dragon bruger nu egen drivline (tidl. Venturi)
Jaguar debuterer i samarbejde med Williams.
Trulli deltager ikke længere pga. finansielle
problemer.
Techeetah (tidl. Aguri) kører med Renault drivline
(tidl. McLaren).
Andretti indgår partnerskab med BMW.
Kørerændringer:
Felix Rosenqvist (2015 F3 Europamester) kører for
Mahindra.
Maro Engel debuterer for Venturi.
José Maria López debuterer for DS Virgin.
Adam Carroll og Mitch Evans debuterer for Jaguar.
António Félix da Costa skifter fra Aguri (nu
Techeetah) til Andretti.
Jean-Éric Vergne skifter fra DS Virgin til Techeetah.
Bruno Senna, Simona de Silvestro og Mike Conway
forlader serien.
e-Prix Løbskalender:
9. oktober 2016: Hong Kong.
12. november 2016: Marrakesh, Marokko.
18. februar 2017: Buenos Aires, Argentina.
1. april 2017: Mexico City, Mexico.
13. maj 2017: Monte Carlo, Monaco.
20. maj 2017: Paris, Frankrig.
10. juni 2017: Berlin, Tyskland.
1. juli 2017: Bruxelles, Belgien.
15. juli 2017: New York City, USA
16. juli 2017: New York City, USA
29. juli 2017: Montreal, Canada
30. juli 2017: Montreal, Canada
Deltagere:
DS Virgin Racing:
Producent: Spark-DS
Bil: Virgin DSV-02
Kørere:
Nr. 2: Sam Bird (GBR)
Nr. 37: José Maria Lôpez (ARG)
NextEV NIO:
Producent: Spark-NextEV
Bil: NextEV TCR Formula 002
Kørere:
Nr. 3: Nelson Piquet jr. (BRA)
Nr. 88: Oliver Turvey (GBR)
Venturi Formula E Team:
Producent: Spark-Venturi
Bil: Venturi VM200-FE 02
Kørere:
Nr. 4: Stephane Sarrazin (FRA)
Nr. 5: Maro Engel (GER)
Faraday Future Dragon Racing:
Producent: Spark-Penske
Bil: Penske 701-EV
Kørere:
Nr. 6: Loïc Duval (FRA)
Nr. 7: Jèrôme d’Ambrosio (BEL)
Renault e.dams:
Producent: Spark-Renault
Bil: Renault Z.E. 16
Kørere:
Nr. 8: Nicolas Prost (FRA)
Nr. 9: Sébastien Buemi (SWI)
ABT Schaeffler Audi Sport:
Producent: Spark-Abt Sportline
Bil: ABT Schaeffler FE02
Kørere:
Nr. 11: Lucas di Grassi (BRA)
Nr. 66: Daniel Abt (GER)
Mahindra Racing Formula E Team:
Producent: Spark-Mahindra
Bil: Mahindra M3ELECTRO
Kørere:
Nr. 19: Felix Rosenqvist (SWE)
Nr. 23: Nick Heidfeld (GER)
Panasonic Jaguar Racing:
Producent: Spark-Jaguar
Bil: Jaguar I-Type 1
Kørere:
Nr. 20: Mitch Evans (AUS)
Nr. 47: Adam Carroll (GBR)
Techeetah:
Producent: Spark-Renault
Bil: Renault Z.E. 16
Kørere:
Nr. 25: Jean-Éric Verne (FRA)
Nr. 33: Ma Quing Hua (CHI)
MS Amlin Andretti:
Producent: Spark-Andretti
Bil: ATEC-02 BMW
Kørere:
Nr. 27: Robin Frijns (NEL)
Nr. 28: António Félix da Costa (POR)
Jaguar (tv. på vej ud af pitten under fortræningen
på Donington Park i Storbritannien) nedtoner gerne
forventningerne til deres debut sæson i Formel E.
Men Formel E raceren var synligt til stede på Paris
Motorshow.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding