Formel E mesterskabet for elektriske formel
racerbiler står stærkere og stærkere på den
internationale motorsports scene. Racerløbene, som
afvikles i kernen af storbyer rundt om i verden,
appellerer især til unge mennesker og budskabet er
klart: Hvorfor skal man forurene miljøet, når man
kan lade være – og alligevel bevare den fascination,
som har gjort motorsport til en af verdens førende
sportsgrene.
Søndag morgen, d. 9. oktober, går starten på den
næste sæson, den tredje i Formel E mesterskabets
historie. Løbet finder sted i Hong Kong, i centrum
af den asiatiske storby, direkte på havnefronten og
det er starten på et mesterskab, der ser ud til at
blive mindst ligeså spændende som de to første.
New York, Montreal og Berlin
Sidste sæson sluttede i Battersea Park i London med
den mest opsigtsvækkende finaledyst oplevet i
motorsport nogensinde. Aldrig har et internationalt
motorsports mesterskab været afgjort i en
hæsblæsende fight om de afgørende points for løbets
hurtigste omgang mellem to kørere, der i alle andre
løb for længst ville have hensat sig selv til rollen
som tilskuere. Det var et løb i løbet, og mere
intenst kan man næsten ikke forestille sig et
mesterskab afgjort (læs
under kort nyt vores opsummering fra finalen >>>).
Det kommende mesterskab har næste sommer finale i
Nordamerika, i den canadiske hovedstad, Montreal,
umiddelbart efter at man har kørt i hjertet af New
York City. Undervejs har man gæstet storbyer som
Buenos Aires, Paris, Berlin, Bruxelles – og også på
Formel 1 banen i Monaco skal der køres Formel E,
noget mindre støjende, men mindst ligeså intenst.
Jaguar og BMW debuterer
Nye deltagere har meldt sig og fremtiden ser lovende
ud. Såvel de store bilfabrikker som producenter, der
har specialiseret sig i elektrisk mobilitet, er
blandt deltagerne og flere er på vej. I år debuterer
Jaguar, uden overhovedet at have en elbil i
serieproduktion. Man vil benytte erfaringen fra de
højtydende formel E racerbiler til indenfor en
overskuelig fremtid at skabe en potent
serieproduceret Jaguar, præcis som den britiske
bilfabrik ofte har gjort det: Først høstes
erfaringerne på racerbanerne og siden kommer det
kunderne til gode.
Så sent som i sidste uge har BMW meldt sin indtræden
i Formel E mesterskabet, i første omgang i
samarbejde med det amerikanske Andretti-team, drevet
af motorsportslegenden Michael Andretti (søn af en
anden motorsportslegende, den tidligere Formel 1 og
IndyCar mester, Mario Andretti) og om to år satser
man på, at være klar med sit eget BMW fabriksteam,
samtidig med at Audi også har stillet i udsigt, at
de til den tid vil stille op med et fuldt
fabriksteam.
Mercedes om to år
Også Mercedes har meldt sin entré og sikret sig en
plads i 2018/19 mesterskabet, hvilket i praksis
betyder, at fabrikken kan igangsætte udviklingen af
en Formel E racerbil, uden at risikere, at man ikke
kan få en plads i det attraktive selskab, som i
forvejen tæller bilproducenter som Renault, DS, Audi
(og Volkswagen) samt elbils producenter som Faraday,
Mahindra, NextEV og Venturi. Som et kuriosum kan
nævnes, at Mercedes kontrakt om deltagelse i Formel
1 VM udløber i 2020…
Rygterne siger, at Nissan, som er den førende
el-bilsproducent på verdensplan, også er meget
interesseret i Formel E (en deltagelse, der bestemt
ikke er udelukket, som Ponz Pandikithura, Vice
President med ansvar for fabrikkens produkt
planlægning for få dage siden kunne bekræfte overfor
os), og der sker i det hele taget ganske meget i
kulisserne.
Motorsport fans skal trækkes med
Sværest er det på kort sigt at overbevise det
etablerede motorsports publikum om, at Formel E er
værd at engagere sig i. Men, som den firedobbelte
Formel 1 verdensmester, Renault ambassadør og
medejer af Renault e.dams Formel 1 teamet (regerende
mester) for længst har fastslået: Formel 1 er for
det midaldrende publikum, Formel E er for unge,
dynamiske mennesker, der til fulde har adopteret
”den elektriske tankegang” og for hvem den
allerstørste udfordring er, at vælge mellem de
uendeligt mange tilbud, verden har at byde på og som
de dagligt og næsten konstant fodres med via de
digitale platforme. Med andre ord: Det gør måske på
længere sigt ikke så meget, at ”de gamle” ikke vil.
Den moderne motorsport
Formel E er det moderne motorsports alternativ med
al den spænding, som motorsporten altid har været
eksponent for, bragt ind i de yngre menneskers
hverdag, dér hvor de holder til, i hjertet af de
store byer. Der køres omkring ”Invalide” i Paris,
ved Alexanderplatz i Berlin, i hjertet af New York.
Dér, hvor det unge publikum befinder sig.
Men mon ikke de de midaldrende nok også skal komme
med. De skal blot også finde fornøjelse ved at kunne
tale med hinanden under løbene, at kunne høre
hjulophængene bevæge sig, dækkenes hvinen, bilernes
nærkontakt (og i blandt også nærkontakt til
betonvæggene langs banen), motorernes forskellighed
og ikke mindst, at Formel E er baseret på en
bæredygtig tankegang, der bidrager til også ud i
fremtiden at kunne sikre motorsportens eksistens.
I den kommende sæson kommer Formel E til New York
City. |