I weekenden d. 2.-3.
december går starten på 4. sæson i verdens mest
innovative motorsports-mesterskab, det
internationale FIA Formel E mesterskab. Foran de 10
teams og de i alt 20 af verdens bedste racerkørere
ligger en sæson på 14 ePrix’er, afviklet i storbyer
på 5 kontinenter, med endnu mere power og med
opbakning fra flere store bilfabrikker end nogen
anden løbsserie kan mønstre.
Feltet tæller
naturligvis Renault, der sammen med e.dams
teamet har vundet team-mesterskabet i de hidtidige
tre sæsoner og også lægger teknik til det kinesiske
Techeetah team, Audi, der med Lucas di Grassi
tog kørernes mesterskab i den seneste sæson, DS,
der ikke mindst dominerede løbene i New York for få
måneder siden, Jaguar, der kom gennem en
meget lærerig debutsæson med lakken på næsen, BMW,
der så småt er ved at speede samarbejdet med
Andretti teamet op og den indiske bilproducent
Mahindra, der bl.a. ejer SsangYong.
Alejandro Agag (tv) er FIA's Formel E direktør og
manden, der har skabt succesen. Her sammen med den
ene af de to kørere, der sikrede Renault konstruktør
mesterskabet for tredje gang, franskmanden Nico
Prost.
Flere kommer til
Om end det først er
aktuelt fra næste sæson og den, der begynder i 2019,
er det ikke uinteressant, at Nissan går ind i
mesterskabet i 2018 (og formentlig overtager
partneren Renaults set-up og team-samarbejde), at
BMW og DS fra 2018 er regulære
fabriksteams og at såvel Mercedes-Benz som
Porsche er i Formel E året efter med fuldgyldige
fabriksteams. Det bliver spændende til den tid, men
spændende er det allerede nu.
Skeptikere
udtrykker, at elektrisk motorsport måske godt kan
blive fremtidens motorsport. De tager fejl,
fremtiden er her nu, og der er ingen
motorsportsgren, hvor der satses så meget og
udvikles så meget fra bilfabrikkernes side med det
formål, at sikre dem selv en position på den
internationale bilmarked, som jordkloden kræver,
bliver dominerede af elbiler indenfor en overskuelig
årrække.
Motorsport især
for de unge
Indtil da kan især
det unge publikum glæde sig over, at den elektriske
idé, som driver smartphones, computer og hele det
digitale univers, også kan give underholdning på
gader og stræder, dér hvor de bor, hvis de er så
heldige, at der finder et ePrix sted henne omkring
hjørnet. Om ”hjørnet” ligger i hjertet af den danske
hovedstad København er ikke utænkeligt, men det
bliver dog ikke i den sæson, som starter ud i
december 2017. Til den sæson er alle bybanerne
aftalt.
Redaktøren af Motorsiden.dk fik en snak med Formel E
direktør Alejandro Agag og FIA præsident Jean Todt
på Frankfurt Motor Show i september. Det er ikke
umuligt at Formel E kommer til København.
Der lægges som i
fjor ud i Hong Kong, hvor der køres løb både lørdag
og søndag. Siden køres der i Marrakesh i Marokko, i
Sydamerika, Nordamerika og Europa gæstes også med
fire løb i hhv. Paris og Berlin. Og nye
destinationer er Zürich og Rom.
Flere
hestekræfter
I 2017-18 sæsonen
køres der som hidtil med to biler pr. løb, dvs. der
skiftes bil midt i løbet. Men effekten er øget til
180 kW (245 hestekræfter) med et kolossalt
drejningsmoment fra allerførste hjulomdrejning.
Formel E racerne når 100 km/t på under 2,9 sekunder
og det er kun de snævre bybaner, der sætter en
overgrænse for topfarten. Typisk når man, at passerer
et par hundrede km/t, inden der skal bremses ned
igen. Det er hurtigt, hvis nogen skulle være i tvivl
derom.
I princippet stiller
alle teams op med nye drivliner, som blev givet fri
sidste år. Batterierne er fortsat de samme, standard
på alle racerbiler og udviklet af Williams (Formel 1
teamets tekniske afdeling). Til næste år overtager
McLaren opgaven og da vil man kunne køre et helt løb
uden bilskifte. Og efter planen gives også
batteriteknologien fri i 2021. Det kan man
selvfølgelig godt kalde fremtid – men i givet fald
må den rette betegnelse være ”den nære fremtid”.
Hjertet i en Formel E racer: Det 320 kg tunge
Williams batteri. |