I de sidste to
sæsoner har det især været Renault og Audi, der stod
for underholdningen i kampen om Formel E
mesterskabet. Senest vandt Renault team-mesterskabet
mens Audis Lucas di Grassi vandt kørernes
mesterskab. Der er mange forventninger til, at de to
også vil være med i toppen i den kommende sæson, men
omvendt er det slet ikke utænkeligt, at de øvrige
teams vil presse de to topspillere.
Ser man tilbage på
de tre første sæsoner har Renault godt nok vundet
team mesterskabet hver gang, men det er tre
forskellige kørere, der er blevet kronet som mester.
I første sæson vandt Nelson Piquet jr. i NextEV,
året efter var det Renaults egen Sebastien Buemi,
der blev mester og i sidste sæson altså Audis Lucas
di Grassi.
Andretti-BMW er
åbne om teknikken
Men bortset fra
Renault oplyser alle, at man møder op med helt nye
biler, hvor det i virkeligheden kun er de
reglementsbaserede dele, altså primært
batteripakken, der ikke er ændret på. Det er ikke
det letteste i denne verden, at få top-deltagerne
til at afsløre vitale og måske afgørende detaljer
oplyst på forhånd. Men hos Andretti teamet, der har
et udviklingssamarbejde med BMW (som til næste år
indsætter et regulært fabriksteam i mesterskabet),
fortæller Antonio Felix da Costa, at man er gået fra
3 gear til 2 gear.
Derved anvender man
samme drivline set-up som det succesrige Renault
racere har gjort. Omvendt har Audi være
konkurrencedygtig med 3 gears biler, så det er nok
ikke dér, nøglen til succes skal findes. Andretti//BMW
har på startlisten foruden Antonio Felix da Costa
også sat den britiske kører, Tom Blomqvist – der dog
har svensk blod i årene (han er søn af den tidligere
rallyverdensmester, Stig Blomqvist). Han vil dog
først debutere for teamet i 2018, idet man i Hong
Kong starter ud med den tidligere Formel 1 kører,
Kamui Kobayashi, af hensyn til teamets hovedsponsor,
det kæmpemæssige japanske forsikringsselskab, MS&AD.
Renault e.dams:
Evolution
Hos Renault e.dams
teamet har man valgt, at videreudvikle de hidtidige
biler, fordi man i høj grad har brugt ressourcerne
på at forberede sig til 5. sæson, hvor der skal
kunne køres et helt løb uden at skifte bil. Den
udvikling får koncern-partneren Nissan så glæde af,
fordi de efter planen overtager Renaults erfaringer
– dog ikke mere, end at den franske virksomhed
fortsat har direkte tilgang til de erfaringer,
Nissan da vil høste og som i sidste instans kommer
såvel Renault som Nissan kunderne til gavn. Men det
er først i 2018 – og givet er det, at Renault satser
på, at slutte sit Formel E succes med endnu en
triumf.
Renault fortsætter i
år med den vellykkede kørersammensætning bestående
af sidste års mester, Sebastien Buemi – som mange
mener, ville have vundet 2016/17 mesterskabet, havde
det ikke være for sammenfald mellem New York ePrix
og et World Endurance Championship (WEC) race, hvor
Buemi havde kontraktlige forpligtelser, så han ikke
kunne deltage i New York. Det er IKKE tilfældet i
den kommende sæson. Foruden Buemi fortsætter Nico
Prost også i teamet.
Audi satser
stærkt
Audi er nu gået ind
med en stærk fabriksindsats i Formel E – man mente
det alvorligt, da man forlod WEC og Le Mans til
fordel for Formel E. Kørerne bliver igen den
regerende mester, Lucas di Grassi og Daniel Abt. De
kommer til start i en helt ny bil, oven i købet i
nye farver.
DS Virgin vil
vinde
Hos DS Virgin har
man hyret Alex Lynn, som var stand-in for José Maria
Lopez i New York (som også kontraktligt var
engageret i WEC) og brillerede med poleposition i
første forsøg. Han danner team med New York vinderen
Sam Bird, som har en stor stjerne hos teamejeren,
den karismatiske Virgin ejer, Richard Branson. Til
næste år bliver DS’s engagement en regulær fabriks
indsats. Det er muligt at man fortsætter samarbejdet
med Virgin, for det har egentlig forløbet udmærket,
men indtil videre bliver kører set-up’et det nævnte.
Jaguar hyrer
Nelson Piquet
Jaguar debuterede i
Formel E i sidste sæson. De byggede deres helt egen
bil, valgte to kørere uden Formel E erfaring og tog
den tid, der skulle til, for at opbygge den
nødvendige erfaring. Den forberedende træning i
Valencia tidligere på efteråret indikerede, at
Jaguar ikke har sovet i timen. Til den kommende
sæson møder man op med den unge Mitch Evans, som på
rekordtid har fået Formel E ind under huden, og han
suppleres med ingen ringere end historiens første
Formel E mester, Nelson Piquet jr. Jaguar har i den
grad forpligtet sig overfor el-race og til næste år
vil der blive afviklet 10 support løb til ePrix’erne
i elektriske Jaguar I-Pace racerbiler.
Jaguar I-Pace bliver
fast ingrediens i Formel E.
Mahindra holder
fast
Den indiske
industri-gigant og stor producent af alverdens
køretøjer (og bl.a. ejer af koreanske SsangYong),
Mahindra, holder fast i den hidtidige
kører-konstellation. En god satsning, for såvel
svenske Felix Rosenqvist som den tidligere Formel 1
kører, Nick Heidfeld, gjorde det rigtig godt i
sidste sæson, hvor Rosenqvist bl.a. tog sin første
ePrix-sejr i Berlin.
Dragon erstatter
Duval med Jani
Hos Faraday Future
Dragon Racing har man slettet de to første ord i
team-navnet, som nu blot er ”Dragon Racing”. Og man
har sagt farvel til den ofte lidt oversatsende Loïc
Duval. I stedet har man engageret en anden Le Mans
vinder i form af Neel Jani, som bl.a. har kørt
Porsche i WEC. Jerome d’Ambrosio fortsæter i teamet.
André Lotterer
ringede til Techeetah
Det kinesiske
Techeetah team, som benytter sig af Renault
racerbiler, har haft stor glæde af samarbejdet med
Jean Eric Vergne. Han får kompagniskab af ingen
ringere end den tidligere Audi og Porsche WEC kører,
verdensmester og 3-dobbelt Le Mans vinder, André
Lotterer. En interessant konstellation, ikke mindst
da Lotterer fortæller, at han selv havde taget
telefonen og søgt et sæde i Formel E. Han havde
først ikke troet på elektrisk motorsport, men er
blevet meget klogere og det fik ham til at skifte
holdning. Respekt!
NextEV bliver til
NIO
NextEV har måtte
sige farvel til Nelson Piquet og har i stedet
engageret den italiensk formel- og bybane
specialist, Luca Filippe, som skal forsøge sammen
med Oliver Turvey at få teamet, som nu blot hedder
NIO, tilbage på samme niveau som i første sæson.
Macau ekspert til
Venturi
Sidst men ikke
nødvendigvis mindst har Venturi teamet foruden Maro
Engel engageret Edouardo Mortara, som i Formel 3 og
GT-løb har vundet i det legendariske Macau Grand
Prix ikke færre end 10 gange. I 2016 var han tæt på
at vinde DTM for Audi.
|