Med en stribe hurtige omgangstider dokumenterede
Nelson Piquet jr. at Vaillante Rebellion Oreca
raceren i LMP2 klassen bestemt ikke er langsom. Men
det er der reelt ikke mange af de nye LMP2 racere,
der er. Med en topfart på fra 15-25 km/t højere end
LMP1 prototyperne og uden samme begrænsning i
benzinforbrug, er fremtiden lys for den nye
generation LMP2. Og fremtiden er allerede begyndt.
”Det åbne spørgsmål er, om bilerne kan stå
distancen,” fortæller David Heinemeier Hansson, som
deler bilen med bl.a. Nelson Piquet jr. ”De
hidtidige LMP2’ere var skudsikre, de havde kørt i så
mange år, at alle børnesygdommene var kureret. De
kunne bare holde, og det ved vi ikke om de nye kan.
Derfor kan det godt gå hen at blive lidt af en
tilfældighed, hvem der opnår de gode resultater, men
vi hører i hvert fald til dem, der har muligheden
for et godt resultat.”
Praksis har dog som forventet vist, at LMP2 bilerne
trods alt ikke er hurtigere end LMP1’erne.
David fortæller: ”Vi har 600 hestekræfter, som skal
måles op imod LMP1’ernes 1000. Men de 1000
hestekræfter har de ikke til rådighed hele tiden.
500 leveres af benzinmotorerne mens 500 leveres af
elmotorerne, og sidstnævnte hjælper kun til op til
en vis hastighed og ikke hele omgangen.” 600
hestekræfter og en smallere og mere aerodynamisk
konstruktion gør det muligt at nå den store topfart,
men LMP1’erne er hurtigere i og ud af kurverne. Over
en kam er en LMP1 racer 10 sekunder hurtigere end en
LMP2 på en omgang.
Michael Christensen fortrøstningsfuld
Også Michael Christensen er fortrøstningsfuld:
”I RSR udgaven af vores Porsche 911 har vi vendt
drivlinen om. I stedet for at motoren ligger bag
bagakslen og gearkassen pager fremad, er det nu helt
modsat. Det har givet en meget bedre balance i bilen
og det gør, at vi tror på at vi nu igen vil kunne
kæmpe om sejren i LM GTE Pro klassen.”
På Le Mans racerbanen er der nemlig to vigtige
faktorer, der tæller stærkt: Topfart og stabilitet i
hurtige kurver.
|