- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastien Ogier vandt Rallye Monte Carlo i 2017 i Ford Fiesta WRC. Siden blev han og M-Sport teamet verdensmestre.


World Rally Championship 2018:

Step opad sikrer spændingen i Rally-VM


Af Søren Clauding – 24. januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den kommende weekend går starten på verdensmesterskabet i rally 2018. I fjor lagde man ud med et nyt reglement, som i enhver forstand gjorde bilerne mere spændende. Samtidig blev posen rystet, nye kørere, nye teams, nye producenter. Det blev en succes, også selvom verdensmesteren fortsat hed Sébastien, som han har gjort de sidste 14 år, 2017 inklusive. I år er der alle tegn i sol, måne og stjerner på, at VM bliver endnu mere spændende.

 

Rallyverdensmesterskabet har i de år, der er gået siden Sébastien Loeb vandt sin første VM-titel i 2004, haft deltagelse af de to måske allerdygtigste rallykørere nogensinde. Da Loeb efter 9 VM-titler fik lyst til, at prøve noget andet, tog Sébastien Ogier over. Han var også opdraget af Citroën og var ikke sen til, at praktisere sin indlæring med en værdifuld Volkswagen kontrakt i hånden. Fire VM-titler blev det til, inden VW grundet dieselskandalen blev nødt til at trække sig ud af WRC.

 

Sébastien igen

Det skete med 14 dages varsel og M-Sport’s chef, Malcolm Wilson, var lynhurtig på aftrækkeren. Han fik engageret Ogier i en fart og efter et år kunne det Ford-baserede, men privatdrevne rallyteam tage VM-titlen. For Sébastien Ogier fortsatte hvor han slap og dokumenterede ikke mindst, hvor stor betydning køreren har i den krævende rallysport. Uden den rette bil går det dog ikke, og en forudsætning for, at Ogier også i 2018 ville fortsætte for M-Sport var, at Ford involverede sig mere end tidligere – både med penge og med teknik.

 

Det accepterede man, ikke mindst, gætter vi på, fordi Ford var ret træt af igen og igen at blive rendt over ende af konkurrenternes magnumbudgetter og superstjerner. Sidste gang, Ford vandt VM-titlen var i 2007, for teams vel at mærke. Verdensmesteren blandt kørerne hed også i dén periode Sébastien. Det satser man på, at han også skal hedde i 2018.

 

Fire regulære fabriksteams

Ford er nu en aktiv del af M-Sports indsats. Fabrikken bidrager ikke kun med penge, men også med teknisk support på alle niveauer. Det handler om udviklingen af de i 2017 introducerede 380 hestes turbomotorer såvel som de nye undervogne og ikke mindst aerodynamikken, som blev givet så fri i fjor, at rallybiler igen er værd at se på. Man kan fortsat genkende de serieproducerede modeller, men dér hører det meste af fællesskabet også op.

 

I 2018 er de samme fire teams til start som i 2017. Men M-Sport hedder nu også Ford Waorld Rally team. Hyundai Motorsport er i princippet uændret, det samme er Toyota Gazoo Racing WRT, som debuterede i fjor, og Citroën fortsætter sit engagement med det, der officiel hedder Citroën Total Abu Dhabi WRT.

 

Men nyhederne er mange og vigtige.

 

Én ting er Fords engagement, som er vitalt for M-Sport og Ogiers forsøg på, at generobre VM-titlen. Men teamet mistede ved samme lejlighed den kører, der måske mere end nogen anden har kunnet true Sébastien-æraen i at fortsætte. Ott Tänak sagde nej tak til, at skulle udkæmpe en intern dyst med Ogier og tog i stedet imod muligheden for, at køre for Toyota i Gazoo Racing WRT.

 

”Jeg føler, at det skifte er det rette, for hér vil jeg kunne få en bil, som jeg vil kunne vinde verdensmesterskabet med,” sagde Tänak i forbindelse med team-skiftet. Det er givet vis godt for ham, at komme til Toyota, men formentlig også godt for såvel semi-veteranen Jari-Matti Latvala og hans unge finske landsmand Esapekka Lappi. De kunne godt have brug for lidt interne udfordringer på kørersiden. Ofret blev Juhu Hanninen, der dog fortsat er tilknyttet teamet på udviklingssiden.

 

I stedet har Ford forfremmet Teemu Suninen fra WRC2 kategorien (en slags underserie til WRC) til WRC.

 

Kører scoop hos Hyundai og Citroën

Hos Hyundai fortsætter man med sidste års VM 2’er, Thierry Neuville, men man har i undertegnedes optik gjort lidt af et scoop ved, at hyre Andreas Mikkelsen på fuldtid.

 

Og så har Citroën givet Sébastien d. 1ste mulighed for, at afprøve, om han stadig har smag for WRC og de nye kraftigere biler: Sébastien Loeb er tilbage igen i WRC, men kun på deltid. Han er f.eks. ikke med i Rallye Monte Carlo i den kommende weekend – ret beset kunne han jo også som syvdobbelt vinder af det berømte rally tage VM-points fra en anden Citroën kører og det ville måske være en noget kortsigtet gevinst for teamet…

 

Rally VM består i 2018 af i alt 13 VM-rallyes.


World Rally Championship på Eurosport


Verdensmesterskabet i rally er nu tilbage på Eurosport. Der lægges ud med Rallye Monte Carlo i dagene 25.-28. januar.


Udsendelsestider, Rallye Monte Carlo:

Eurosport 2:

Lørdag 27. jan: 13:15-14:00: SS 12 LIVE

Søndag 28. jan: 09:30-10:00: SS 15 LIVE

Søndag 28. jan: 22:45-00:15: SS 17 Powerstage

Eurosport Player desuden LIVE:

Søndag 28. jan: 12:00-13:30: SS 17 Powerstage


Jari-Matti Latvala kørte sin Toyota Yaris WRC ind på en overbevisende 2. plads i Rallye Monte Carlo sidste år - det var Toyota Gazoo Racings debut i WRC.


WRC kalenderen 2018


25-28. januar: Monte Carlo

15-18. februar: Sverige

8-11. marts: Mexico

5-8. april: Frankrig

26-29. april: Argentina

17-20. maj: Portugal

7-10. juni: Italien

26-29. juli: Finland

16-19. august: Tyskland

13-16. september: Tyrkiet

4-7. oktober: Storbritannien

25-28. november: Katalonien

15-18. november: Australien


De vigtigste VM-deltagere i Rallye Monte Carlo:


1. Sébastien Ogier/Julien Engrassia (FRA), Ford Fiesta WRC

3. Bryan Bouffier/Jérôme Degout (FRA), Ford Fiesta WRC.

4. Andreas Mikkelsen/Anders Synnevaag (NOR), Hyundai i20 WRC..

5. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (BEL), Hyundai i20 WRC.

7. Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (FIN), Toyota Yaris WRC.

8. Ott Tänak/Martin Jarveoja (EST), Toyota Yaris WRC.

9. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN), Toyota Yaris WRC.

10. Kris Meeke/Paul Nagle (GBR/IRL), Citroen C3 WRC.

11. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GBR), Citroën C3 WRC.

32. Jan Kopecky/Pavel Dresler (CZE), Skoda Fabia R5 (WRC2)


Craig Breen debuterede som fabrikskører hos Citroën i sidste års Rallye Monte Carlo og kvitterede med en 5. plads.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt