I den kommende weekend går starten på
verdensmesterskabet i rally 2018. I fjor lagde man
ud med et nyt reglement, som i enhver forstand
gjorde bilerne mere spændende. Samtidig blev posen
rystet, nye kørere, nye teams, nye producenter. Det
blev en succes, også selvom verdensmesteren fortsat
hed Sébastien, som han har gjort de sidste 14 år,
2017 inklusive. I år er der alle tegn i sol, måne og
stjerner på, at VM bliver endnu mere spændende.
Rallyverdensmesterskabet har i de år, der er gået
siden Sébastien Loeb vandt sin første VM-titel i
2004, haft deltagelse af de to måske allerdygtigste
rallykørere nogensinde. Da Loeb efter 9 VM-titler
fik lyst til, at prøve noget andet, tog Sébastien
Ogier over. Han var også opdraget af Citroën og var
ikke sen til, at praktisere sin indlæring med en
værdifuld Volkswagen kontrakt i hånden. Fire
VM-titler blev det til, inden VW grundet
dieselskandalen blev nødt til at trække sig ud af
WRC.
Sébastien igen
Det skete med 14 dages varsel og M-Sport’s chef,
Malcolm Wilson, var lynhurtig på aftrækkeren. Han
fik engageret Ogier i en fart og efter et år kunne
det Ford-baserede, men privatdrevne rallyteam tage
VM-titlen. For Sébastien Ogier fortsatte hvor han
slap og dokumenterede ikke mindst, hvor stor
betydning køreren har i den krævende rallysport.
Uden den rette bil går det dog ikke, og en
forudsætning for, at Ogier også i 2018 ville
fortsætte for M-Sport var, at Ford involverede sig
mere end tidligere – både med penge og med teknik.
Det accepterede man, ikke mindst, gætter vi på,
fordi Ford var ret træt af igen og igen at blive
rendt over ende af konkurrenternes magnumbudgetter
og superstjerner. Sidste gang, Ford vandt VM-titlen
var i 2007, for teams vel at mærke. Verdensmesteren
blandt kørerne hed også i dén periode Sébastien. Det
satser man på, at han også skal hedde i 2018.
Fire regulære fabriksteams
Ford er nu en aktiv del af M-Sports indsats.
Fabrikken bidrager ikke kun med penge, men også med
teknisk support på alle niveauer. Det handler om
udviklingen af de i 2017 introducerede 380 hestes
turbomotorer såvel som de nye undervogne og ikke
mindst aerodynamikken, som blev givet så fri i fjor,
at rallybiler igen er værd at se på. Man kan fortsat
genkende de serieproducerede modeller, men dér hører
det meste af fællesskabet også op.
I 2018 er de samme fire teams til start som i 2017.
Men M-Sport hedder nu også Ford Waorld Rally team.
Hyundai Motorsport er i princippet uændret, det
samme er Toyota Gazoo Racing WRT, som debuterede i
fjor, og Citroën fortsætter sit engagement med det,
der officiel hedder Citroën Total Abu Dhabi WRT.
Men nyhederne er mange og vigtige.
Én ting er Fords engagement, som er vitalt for
M-Sport og Ogiers forsøg på, at generobre VM-titlen.
Men teamet mistede ved samme lejlighed den kører,
der måske mere end nogen anden har kunnet true
Sébastien-æraen i at fortsætte. Ott Tänak sagde nej
tak til, at skulle udkæmpe en intern dyst med Ogier
og tog i stedet imod muligheden for, at køre for
Toyota i Gazoo Racing WRT.
”Jeg føler, at det skifte er det rette, for hér vil
jeg kunne få en bil, som jeg vil kunne vinde
verdensmesterskabet med,” sagde Tänak i forbindelse
med team-skiftet. Det er givet vis godt for ham, at
komme til Toyota, men formentlig også godt for såvel
semi-veteranen Jari-Matti Latvala og hans unge
finske landsmand Esapekka Lappi. De kunne godt have
brug for lidt interne udfordringer på kørersiden.
Ofret blev Juhu Hanninen, der dog fortsat er
tilknyttet teamet på udviklingssiden.
I stedet har Ford forfremmet Teemu Suninen fra WRC2
kategorien (en slags underserie til WRC) til WRC.
Kører scoop hos Hyundai og Citroën
Hos Hyundai fortsætter man med sidste års VM 2’er,
Thierry Neuville, men man har i undertegnedes optik
gjort lidt af et scoop ved, at hyre Andreas
Mikkelsen på fuldtid.
Og så har Citroën givet Sébastien d. 1ste mulighed
for, at afprøve, om han stadig har smag for WRC og
de nye kraftigere biler: Sébastien Loeb er tilbage
igen i WRC, men kun på deltid. Han er f.eks. ikke
med i Rallye Monte Carlo i den kommende weekend –
ret beset kunne han jo også som syvdobbelt vinder af
det berømte rally tage VM-points fra en anden
Citroën kører og det ville måske være en noget
kortsigtet gevinst for teamet…
Rally VM består i 2018 af i alt 13 VM-rallyes.
|