Toyota tabte slaget om sejren i 24 timers Le Mans.
Men selvom en sejr er vigtig, især i verdens mest
berømte motorløb, så er alt det, der ligger bagved,
en ligeså væsentlig årsag til, at verdens største
bilfabrik deltager i motorsport.
Det gælder Le Mans, hvor de trods alt blev nr. 2 i
den teknisk udfordrende LMP1 kategori, det gælder
hele VM serien for racersportsvogne, hvor den
japanske fabrik har vundet årets første to
afdelinger og derfor fører VM kampen, og det gælder
Rally verdensmesterskabet, hvor man gjorde comeback
i år efter 17 års fravær.
Derfor kører Toyota race
”Toyota gør det, fordi motorsport ligger os i
blodet,” forklarer Toyotas danske pressechef Anders
Tystrup. ”Naturligvis vil vi gerne vinde, det skal
ingen være i tvivl om, og det stræber vi også efter
at gøre, hver gang vi deltager i et motorløb, men vi
deltager også, fordi motorsporten bidrager til
Toyota som virksomhed på utallige måder. Der er
utallige mekanismer, som fungerer anderledes i
motorsporten end i den gigantiske organisation som
en bilfabrik er. Dem kan vi lære af og bruge i vores
almindelige bilproduktion.”
"I bund og grund handler det om, at vi bruger
erfaringerne fra motorsport til, dels at udvikle
endnu bedre gadebiler til almindelige mennesker og
dels til, at udvikle og styrke teamarbejdet mellem
Toyota-medarbejderne for derigennem også, at kunne
optimere og forbedre arbejdet med henblik på at
udvikle bedre gadebiler," fastslår Anders Tystrup.
I rally VM er udfordringerne desuden meget
anderledes end i langdistance VM for
racersportsvogne. Man skal tilpasse sig den lokale
infrastruktur på en helt anden måde, der er en
verden til forskel på at køre i is og sne med lave
minusgrader langt oppe i Sverige (hvor Toyota i
øvrigt tidligere på året vandt), og at kører ved
temperaturer på over 30 grader, som tilfældet var
ved det seneste VM rally på Sardinien (hvor Toyota i
øvrigt blev nr. 2).
Varierede udfordringer
VM-rallyes køres i store højder, på rå stenveje og
jævne asfaltveje tæt ved havoverfladen – og i rally
er der ingen safetycar eller grusgrave til at fange
løsslupne biler. Møder man en grusgrav undervejs, er
der stor sandsynlighed for, at man også skal køre
rally i den. Det ER en helt anderledes udfordring.
I rally har Toyota 80 mand til at holde teamets tre
Yaris World Rally Cars kørende i VM serien. Heraf
arbejder alene de 20 på det mobile kontor og sikrer,
at hele datadelen fungerer, som den skal.
I et rally handler det ikke mindst om, at
opsætningen af bilen tilpasses under rallyet.
Kørselsforholdene varierer fra hastighedsprøve til
hastighedsprøve, de varierer voldsomt, når
vejrguderne leger med, og så har hele bilens basis
konstruktion naturligvis også en betydning.
Nyt reglement
Reglementet er ændret kraftigt fra i fjor til i år,
hvad der så ikke har den store betydning for Toyota,
for de var som nævnt ikke med sidste år, modsat alle
konkurrenterne. Konkurrenternes fordel er ikke desto
mindre, at de har enorme mængder af løbsdata fra de
forgående sæsoner, og selvom de skal tilpasses de
nye biler og det nye reglement, er deres basis alt
andet lige bedre end Toyotas.
Her kommer Toyotas teknologiske baggrund så ind og
spiller en stor rolle.
”Vores erfaring indtil nu er, at vores rally bil er
meget hurtig gennem hurtige kurver,” fortalte Jari
Matti Latvala inden rallyet på Sardinien. Det var
ham, som styrede Yaris WRC bilen til sejr i det
svenske rally. ”Derfor forventer vi problemer i et
rally som det på Sardinien.”
Han tog som antydet gruelig fejl, for bilen var
blevet udviklet så meget, at selv ikke den regerende
verdensmester og manden, der fører VM i år,
franskmanden Sebastian Ogier, kunne hamle op med
Toyota’erne.
Hurtigst i Le Mans
Den høje fart er symptomatisk for Toyota, de
udvikler nogle meget hurtige biler. Toyotas
racersportsvogne var klart de hurtigste over en
omgang i 24 timers Le Mans og Toyota førte også
løbet, indtil problemerne ramlede nedover teamet.
Noget som også skete for Porsche, formentlig til
deres store overraskelse, men det er en anden
historie.
I år har rally bilerne via reglementet fået tilført
70 flere hestekræfter, så de nu har 380 hk, de er
bredere, har en bedre aerodynamik og det er noget,
der passer til Toyota. At vinde dette års Rally-VM
er næppe inden for rækkevidde, men det skal nok ske
på et senere tidspunkt.
Toyota vandt nemlig flere rally-VM titler tilbage i
1990erne, så her sidder man ikke med en opgave, der
ikke er fuldført. I rally deltager man derfor mest
pga. de andre elementer, som indgår. Naturligvis vil
man vinde, men alene at deltage, er en sejr, ikke
bare for fabrikken, men også for kunderne, bl.a.
fordi meget af den teknik, som anvendes i rally, er
tættere på den teknik, man finder en almindelig
serieproduceret Yaris.
Le Mans også i 2018
Le Mans 2018? Ingen grund til at sætte
spørgsmålstegn ved det. Det første, Toyota meldte
ud, da årets 24 timers løb var forbi, var: Vi prøver
igen næste år.
Nu er de nærmeste mål, at vinde VM titlen i
langdistance racing på ny og at blive så god, at man
også kan vinde rally-VM. Alt imens man samler
informationer op i rå mængder, udveksler dem med
fabrikken derhjemme i Japan og derigennem bidrager
til, at fastholder sin position som en af verdens
mest succesfulde bilfabrikker.
|