I 2017 udgaven af 24-timers Le Mans er der danskere
i tre ud af de fire klasser, og alle har i
princippet vinderchancer. Halvdelen af dem har
prøvet at stå øverst på podiet før. Spørgsmålet er:
Hvad er mulighederne i år.
Svaret har Aston Martin teamets Marco Sørensen givet
i al tydelighed:
”Vi ved det ganske enkelt ikke. Vi håber, at
ændringerne i Balance of Performance (læs
om Balance of Performance hér >>>) falder ud til
vores fordel. De var ikke til vores fordel i fjor,
men sandt at sige ved vi det først, når løbet
køres.”
Rebellion 13: David Heinemeier Hansson
Der er i alt seks danske racerkørere med i 24-timers
Le Mans i år. Størst mulighed for at komme helt til
tops har David Heinemeier Hansson, der sammen med
Nelson Piquet Jr. og Mathias Beche deltager for
Vaillante Rebellion teamet i en Oreca 07-Gibson med
Dunlop dæk. Bilen deltager i LMP2 klassen, men fordi
bilerne her er blevet markant hurtigere end i fjor,
er mulighederne for at komme helt tæt på dysten
mellem LMP1 prototyperne temmelig stor.
David Heinemeier Hansson debuterede i Le Mans i 2012
i en Morgan-Nissan, netop i LMP2 klassen og sluttede
på en fin 7. plads i klassen. Året efter var han med
igen i en tilsvarende bil og nåede denne gang helt
op på 2. pladsen. I 2014 skiftede han over til LM
GTE Am klassen og sammen med Kristian Poulsen og
Nicki Thiim kørte de dansker-holdets Aston Martin
Vantage GTE først over målstregen. Siden sikrede han
sig også sejren i FIA World Endurance Championship i
klassen.
Erfaren multikunstner
I 2015 var den efterhånden erfarne Le Mans kører
tilbage i LMP2 i en Ligier JS P2-Honda, hvor man
havde et problematisk løb, der i sidste ende dog
resulterede i 10. pladsen i mål. Sidste år var det
så endnu en podieplacering, på ny i LM GTE Am, men
denne gang i en Porsche 911 RSR. Han er ved at være
lidt af en multikunstner, den gode David Heinemeier,
der som bekendt er det, man kalder en gentleman
driver, fordi han selv spytter lidt af sin
IT-indtjente formue i kassen. En ganske usædvanlig
gentleman.
Hans to medkørere er bestemt ikke ubeskrevne blade i
motorsporten. Brasilianeren Nelson Piquet jr. er
ikke bare søn af den 3-dobbelte Formel 1
verdensmester, men selv vinder af eksempelvis den
første sæson i Formel E mesterskabet for elektriske
formelracerbiler. Og Mathias Besche fra Schweiz er
regerende europamester i Le Mans racing. Hvis
tingene flasker sig, har de tre gode muligheder i Le
Mans. Holdet har startnummer 13.
Der er i øvrigt den lidt sjove historie, at fortælle
om teamet, at det hædrer den legendariske tegneserie
racerkører Michel Vaillant, der bl.a. i
tegneseriebladet ”Fart og tempo” i Danmark og en
række albums virkeliggjorde Formel 1 i mange unge
menneskers liv. Serien var fransk og fejrer 50 års
jubilæum i år.
Corvette 63: Jan Magnussen
I LM GTE Pro klassen for de professionelle GT-kørere
er Jan Magnussen den mest vindende af de danske
deltagere. Fire klassesejre i Le Mans er det blevet
til, men sidste gang var i 2009. I sagens natur er
den danske Chevrolet Corvette fabrikskører sulten
efter at komme tilbage på podiet.
Om hans C7.R racerbil fortsat er konkurrencedygtig
efter at man har taget lidt hestekræfter fra bilen
som følge af testkørslerne d. 4. juni, vil først
tiden vise. Og tiden er ikke
kvalifikationskørslerne, men ganske enkelt 24-timers
Le Mans.
I Le Mans deltager Jan Magnussen med spanieren
Antonio Garcia og amerikaneren Jordan Taylor, ikke
at forveksle med Ricky Taylor, som var i Corvetten
med det legendariske nr. 63 på siden i fjor.
Aston Martin 95: Marco Sørensen og Nicki Thiim
I samme klasse deltagere Marco Sørensen og Nicki
Thiim som Aston Martin fabrikskørere. De vandt
sidste års
FIA
World Endurance Trophy for LMGTE Pro kørere
(det mesterskab, som i år er blevet et officielt
verdensmesterskab) og er ikke mindst af den grund
favoritter til sejren. Med på holdet har de også New
Zealænderen Richie Stanaway, som er blevet nr. 6 i
klassen i de sidste to års 24-timers Le Mans. Aston
Martin holdet har nr. 95 på siden af bilen.
Porsche 92: Michael Christensen
Michael Christensen er fortsat Porsche fabrikskører
og skal i år til start i en 911 RSR også i LM GTE
Pro. Bilen kører anderledes end det, danskeren har
været vant til, motoren er flyttet længere frem i
bilen og det har frem for alt givet nogle
aerodynamiske fordele, som især i Le Mans med de
lange langsider kan være en fordel. Michael
Christensen deler bilen med Kevin Estre og Dirk
Werner i det officielle Porsche GT Team. Porschen
har nr. 92.
Ferrari 65: Christina Nielsen
I LM GTE Am er Christian Nielsen med for andet år i
træk. Denne gang i en Ferrari 488 GTE og uden andre
danskere i bilen. Hun fastslår, at 488’eren er bedre
end den 458, hun kørte i fjor, bl.a. mere stabil og
det er ingen dårlig ting på en bane som Le Mans.
Hendes Ferrari 488 GTE har nr. 65 og hun deler den
med Alessandro Balzan og Curtis Bret fra hhv.
Italien og USA.
Christina Nielsen |