Et af de store temaer ved sidste års 24-timers Le
Mans var spørgsmålet om BoP – Balance of
Performance, eller på almindelig dansk: Balance
mellem racerbilernes ydelse. Det er ikke et tema i
prototype kategorierne, LMP1 og LMP2, men i LM GTE
klasserne kan en ubalance i BoP være nøglen til sejr
– og ligeledes nøglen til nederlag. Men hvad er
Balance of Performance egentlig?
Det handler i bund og grund om, at gøre konkurrencen
mellem serieproducerede sportsvogne lige, når de
forvandles til højtydende racersportsvogne. Moderne
supersportsvogne har hver deres helt egen identitet,
det gælder ikke alene udseende, men også den teknik,
de anvender. Det handler om motorstørrelse, motorens
placering, drivlinen osv. Og det er næsten altid
baseret på følelser.
Hurtigst indenfor reglementet
På en racerbane handler det dybest set om indenfor
reglementets rammer at benytte biler, der er
hurtigst muligt, på en baneomgang, i et helt løb. I
24-timers Le Mans er f.eks. brændstofforbruget en
væsentlig parameter – det kan være afgørende for,
hvor lang tid en bil opholder sig i pitten, mens
konkurrenterne farer forbi ude på racerbanen.
Men det handler naturligvis også om topfart, om
acceleration, om drejningsmoment (et ofte overset,
men heller ikke særlig let forståelig udtryk for
bilens kræfter og kraftforløbet i motorens
omdrejningsforløb, afhængigt af turbotryk,
cylinderantal, motoropbygningen, indsugningssystem
(f.eks. turbo antal, størrelser eller mangel derpå)
osv., osv. Det er ingeniørkunst på højere niveau.
I alles interesse
Det er kostbart at deltage i motorsport, og ingen
vil gøre det, hvis de ved, at deres supersportsvogne
i sig selv har masser af kunde appeal, men ikke en
teknik, der er optimal til at vinde f.eks. Le Mans.
Da hellere blive væk, end at få klø på racerbanen!
Men det kommer der jo ikke meget race ud af…
Ved at regulære en række faktorer, forsøger
arrangørerne efter bedste evne at gøre de
forskellige sportsvogne lige i forhold til i det
aktuelle tilfælde 24-timers Le Mans. Populært sagt:
I en alt-andet-lige situation skulle hele feltet af
GTE Pro biler køre samtidig over målstregen, når de
24 timer er til ende.
Da ”alt-andet-lige” ikke eksisterer, er det
naturligvis kørernes og teamets præstation, de
tekniske leverandører af f.eks. dæk og motorolie, og
et utal af andre elementer, som afgør udfaldet af et
motorløb.
Arrangørernes ret – og ansvar
Men det er ikke det letteste, at finde den rette
balance i BoP. Forud for 24-timers Le Mans køres der
en dags test på racerbanen. I år fandt den sted
søndag d. 4. juni. Man har naturligvis et vist
grundlag, at arbejde ud fra, men arrangørerne har
ret til at finjustere reglementet hvad angår BoP,
helt op til løbsdagen. Det er også deres ansvar.
Sidste år gik det efter manges opfattelse helt galt,
fordi det debuterende Ford team slet ikke viste
deres fartpotentiale på testdagen. Da det så blev
alvor under den officielle træning onsdag og torsdag
før løbet, viste det sig, at Ford GT bilerne var
markant hurtigere end resten af feltet. Det rejste
naturligt nok en proteststorm fra de øvrige
konkurrenter og Le Mans arrangørerne, ACO
(Automobile Club de l’Ouest), valgte, at justere BoP
inden løbet startede. Om det var nok, står hen i det
uvisse. Mange mener, at det var det ikke, og Ford
tog da også en overbevisende sejr i sidste års LM
GTE Pro klasse i Le Mans.
I år har ACO justeret BoP efter testdagen:
Corvette C7.R (den bil som bl.a. Jan Magnussen
kører) skal benytte en 0,2 mm mindre luftrestriktor,
hvilket svarer et tab på 5-10 hestekræfter.
Der er ikke foretaget nogen ændring i minimums
vægtgrænserne for nogen af deltagerne i LM GTE Pro (Corvette
C7.R, Ford GT, Porsche 911 RSR, Ferrari 488 GTE og
Aston Martin Vantage).
Brændstof kapaciteten er imidlertid blevet ændret.
Det optimale mål er, at hver deltager skal kunne
køre 14 stints (et stint er perioden fra en bil
forlader pitten til den kommer ind igen for at tanke
brændstof) og hver optankning skal kunne gøres på 35
sekunder.
Resultatet er, at Ferrari og Aston Martin må
medbringe yderligere 3 liter benzin, Corvette og
Ford yderligere 2 liter og 1 liter ekstra til
Porsche.
Der er også ændret på BoP for amatør klassen LM GTE
Am: Ferrari og Aston Martin må medbringe ekstra 4
liter benzin og Ferrari får tilladelse til at forøge
turbotrykket med 0,03.
Om der sker yderligere justeringer inden løbet
starter lørdag klokken 15:00 vil tiden vise, og det
er også kun tiden, der kan give en indikation af, om
man denne gang har ramt en fair Balance of
Performance mellem deltagerne i GT-klasserne. |