Når Rally-VM 2017 sættes i gang d. 19. januar i
forbindelse med det berømte Rallye Monte Carlo, er
der ikke tre men fire fabriksteams, der alle satser
på at score den store triumf. Men hvordan, det hele
ser ud, ved man først, når målrampen i Monaco er
nået. For i 2017 tages der hul på et nyt reglement
med nye og spektakulære rallybiler – hvad ikke
mindst den helt nye Toyota Yaris WRC er et glimrende
udtryk for.
I det helt taget vil Toyota tiltrække sig meget
opmærksomhed i den kommende VM-sæson. Det vidnede
præsentationen af den nye rallybil og det nye
rallyteam i Helsinki om. Verdenspressen var samlet,
for det er ikke ligegyldigt, når verdens største
bilfabrik udvider sine motorsportsaktiviteter.
VW exit efter dieselskandalen
For nylig valgte Volkswagen uden varsel at forlade
World Rally Championship. Det gjorde de efter fire
gange at have taget VM-titlen, men beslutningen blev
også truffet i kølvandet på dieselskandalen, hvis
økonomiske konsekvenser, ingen endnu har fuldt
klarhed over.
De problemer har Toyota ikke, så alt imens VW og
søsterfirmaet Audi forlader rally-VM og for Audis
vedkommende World Endurance Championship (inkl. Le
Mans), udvider Toyota sin satsning og deltager i
begge serier i det kommende år.
Besluttet i 2014
Toyotas beslutning blev dog truffet længe forinden
VW’s exit, seks måneder efter at Toyotas øverste
chef, Akio Toyoda, i sommeren 2014 havde besøgt
Rallye Finland og ikke mindst havde oplevet den
kolossale interesse og engagement, de mange fans
viste for Toyotas motorsportsaktiviteter.
Beslutningen blev truffet, trådene samlet og med den
firedobbelte rally-verdensmester Tommi Mäkinen i
spidsen er Toyotas nye fabriksteam nu klar til
start.
Tommi
Mäkinen er med sine fire VM-titler godt klædt på til
at sikre Toyota sit fjerde Rally-verdensmesterskab.
Men hvordan det kommer til at gå ved ingen. Der
gættes på at Toyotas entré, suppleret med at Citroën
også vender tilbage til Rally-VM, trods VW’s
retræte, tilsammen forstærker konkurrencen,
simpelthen fordi fabriksholdenes tilstedeværelse
øges fra tre til fire.
Nyt reglement
”Men dybest set ved ingen, hvor stærke vi hver især
er,” fortalte Tommi Mäkinen i forbindelse med
præsentationen i Finland. ”Vi ved, at vi har en
hurtig og pålidelig bil, men om konkurrenterne
dukker op med endnu hurtigere biler ved hverken vi
eller de. Alle holder kortene meget tæt ind til
livet, fordi vi skal køre efter et nyt reglement i
det kommende år.”
Det nye reglement er delvis baseret på det
hidtidige. Bilerne er fortsat firehjulstrukne og
visse dele af bilen skal komme fra de
serieproducerede køretøjer. Men der er givet stor
frihed i designet af bilernes udseende, deres
aerodynamik og drivline, hvor det mest markante er
en effektforøgelse til forventet over 380
hestekræfter.
Virkningsfuldt og fancy design
Den visuelle oplevelse er ikke bare guf for øjet,
den er også en faktor i bilernes præstationsevne, og
med sejrsmarginer på få sekunder over tre dages
rallykørsel kan netop aerodynamikken let få en
afgørende betydning.
Toyotas WRC rallybil ser ekstrem ud, hvad der
direkte genspejler det nye reglements muligheder,
men udover hvad der kan ses med det blotte øje slap
der ikke mange detaljer ud om bilen i forbindelse
med verdenspremieren.
Reglementet foreskriver fortsat 1,6 liters
4-cylindrede turbobenzinmotorer, Toyota oplyser, at
effekten er over 380 hk og drejningsmomentet er over
425 Nm. At luftbegrænseren i turboladeren er på 36
mm er ikke den store overraskelse, det er præcis,
hvad reglementet nu tillader. Det samme gælder den
hydrauliske 6-trins gearkasse. Firehjulstrækket
inkluderer to mekaniske differentialer og et aktivt
centerdifferentiale.
Topkørere
Toyotas kørersammensætning var kendt på forhånd og
ikke overraskende består den af ene flyvende finner.
Jari-Matti Latvala kommer direkte fra Volkswagen og
er med sine 16 VM-rallysejre teamets mest erfarne
kører. Hans tro co-driver Miikka Anttila fortsætter
ved hans side. De to bakkes op af den tidligere
Europamester, Juho Hänninen, der får assistance af
den rutinerede co-driver, Kaj Lindström, som gennem
en årrække også sad ved Mäkinens side. De to faste
hold suppleres af testkørerne, Esapekka Lappi og
Janne Ferm, der vandt årets WRC2 mesterskab for
R5-biler.
Juho
Hänninen, Jari-Matti Latvala og Esapekka Lappi er
Toyota teamets tre chauffører i 2017. Tommi Mäkinen
(th) er teamchef. Lappi er testkører og skal deltage
i udvalgte rallies.
Toyota og rallysporten
Toyota er i VM-sammenhæng ny i rallysporten med et
fabriksteam, og alligevel ikke. Historisk skal man
dog 17 år tilbage for at finde den japanske
bilfabrik på deltagerlisterne. Man satte rallyepoken
på standby med en flot VM-titel i 1999, den tredje
af slagsen, som kunne have været fire, hvis ikke
teknikken havde spillet japanerne et puds i 1998.
Se videoen
I vores eksklusive video interview med Tommi Mäkinen
her på siden forklarer den firedobbelte (Mitsubishi)
verdensmester hvad man i hvert fald vil gøre for
ikke at miste VM-titlen som i 1998. Dengang dystede
Mäkinen mod Toyotas Carlos Sainz. I sæsonfinalen,
det britiske rally, skulle Sainz blot køre sin
Corolla i mål på mindst en fjerdeplads. Det så ikke
ud til blive et problem, for Mäkinens Mitsubishi var
udgået.
Men 300 meter fra målstregen på rallyets allersidst
hastighedsprøve i den fornemme Margam Park brød
Corolla-motoren i brand, bilen gik i står og Sainz
samt Toyota mistede VM-titlen…til Tommi Mäkinen og
Mitsubishi.
Det kommer ikke til at ske i 2017, mener Mäkinen, så
måske er en fjerde VM-titel nu indenfor rækkevidde,
med Mäkinen i chefstolen.
Udfordrerne:
Toyotas allerstørste udfordring kommer fra Ford.
Tja, gættet er usikkert, men alligevel er det
temmelig sandsynligt, for Fords fabriksindsats
gennem ”M-Sport” teamet har fået et rigtig stærkt
kort på hånden. Team-Chef Malcolm Wilson har nemlig
netop hyret den regerende og tredobbelte
verdensmester, den afgående VW-kører Sebastien Ogier.
Også Hyundais Thierry Neuville skal bestemt ikke
underkendes. Han blev ikke for ingenting nr. 2 i år.
Og så er der Citroën, der med Kris Meeke og Craig
Breen på holdet og 8 VM-titler i bagagen er meget
stærkt kørende.
Jo, Rallye Monte Carlo og VM-sæsonen 2017 bliver
mere end almindelig spændende i 2017. |