Allerede i foråret kunne vi fortælle om den helt nye
og ret store Mazda CX-80, der ville blive lanceret
dette efterår. Nu er den her næsten (introduktion
21. oktober), og der er tale om en velbygget og på
mange måder tidsrigtig plug-in hybrid, der på den
ene side genspejler Mazdas multiteknologiske tilgang
til bilkørsel (og -produktion) og samtidig
genspejler behov, som mange moderne bilbrugere reelt
har - og som ofte vanskeligt vil kunne imødekommes
af regulære elbiler.
Hos Nissan hedder det ”NISMO”, når det handler om
sportslige biler. Og som bekendt er Nissan helt på
forkant med topplaceringer i Formel E VM, hvorfra
man bl.a. henter megen viden om, hvordan man ikke
alene gør elbiler hurtige, men også sikrer, at de
elektriske drivliner fungerer optimalt i forhold til
kræfter, kraftfordelingen og de tilhørende
kurveegenskaber.
Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de
danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der
indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som
reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med
at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet
en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan
kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har
skabt en IT-overbygning, som imødegår de
udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.
Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode
køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små
fem år siden på samme platform som den populære Ford
Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde
brug for et facelift. Det har den fået, og det har
gjort meget godt. Men over tiden ændrer
forventningerne sig, og da er et tilføjet X i
modelbetegnelsen ikke nok kompensation.
Toyota har vind i sejlene, og vinden blæser bestemt
Toyotas vej i snart sagt enhver sammenhæng. Og selv
ikke den hårde sidevind fra Nordsøen kan bringe
verdens største bilfabrik ud af kurs. Ordspillet var
nærliggende, i den grad inspireret af vejrforholdene
i forbindelse med Toyota Europas første samlede
præsentation af “Toyota Professionel - inklusive nye
biler, hvor den allerstørste af dem især havde vores
fokus.
Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store
bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU
reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”,
såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en
markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning
på de biler, der produceres, vil det kunne slå
hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt
har baseret deres økonomi på en solid europæisk
basis.
Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40
og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både
smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker
den, og det er egentlig lidt skuffende.
En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk
at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til
kørebanen anderledes end konventionelle
forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke
helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men
det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på
Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første
par år holdt til oppe foran.
Det er ganske usædvanligt, men der var fuldstændig
enstemmighed, da juryen bag Van of the Year 2025
skulle vælges. Det sker samme år, hvor Renault også
scorer den internationale Car of the Year titel. At
det sker, er ikke så mærkeligt, for begge biler er
også blevet rosende omtalt her på Motorsiden.dk.
Med introduktionen af den helt nye Toyota Proace Max
har udviklingen af Toyota Professional-serien af
lette erhvervskøretøjer nået en vigtig milepæl. Men
Toyota professional er meget andet end den vifte af
erhvervsbiler, der i sagens natur er
omdrejningspunktet. På samme måde som konkurrenterne
i stadig stigende grad samler deres
erhvervsaktiviteter under en særlig kappe udvikler
Toyota også deres professionelle tilbud.
Vi har prøvekørt den helt nye 3,5 tonner Van
fra Toyota på stormfulde landevej ud til Nordsøen
vis-a-vis den berømte Formel 1 racerbane i
Zandvoort. Bilen har bl.a. et helt unikt system, der
eliminerer den store kassevogns medfødte
sidevindsfølsomhed. Vi viser hvordan... Fuld HD.