- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test:

Toyota Proace Max


Vinden blæser Toyotas vej med fornyet vifte af varebiler


af Søren Clauding - september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har vind i sejlene, og vinden blæser bestemt Toyotas vej i snart sagt enhver sammenhæng. Og selv ikke den hårde sidevind fra Nordsøen kan bringe verdens største bilfabrik ud af kurs. Ordspillet var nærliggende, i den grad inspireret af vejrforholdene i forbindelse med Toyota Europas første samlede præsentation af “Toyota Professionel - inklusive nye biler, hvor den allerstørste af dem især havde vores fokus.

 

Den hedder Toyota Proace Max og er en regulær 3,5 tons varebil, den første af sin slags i Toyota varebilsviften. Den er i lighed med to af de mindre biler, Proace og Proace City skabt i et samarbejde med Stellantis koncernen - et samarbejde, som Toyota tidligere har haft omkring bl.a. den populære Aygo model.

 

Egen identitet

Toyota sætter imidlertid sit eget præg på fabrikkens erhvervsbiler. For ét er selve bilerne, et andet er alt det, der følger med, som hos Toyota er samlet under den fælles paraply, kaldet Toyota Professional. Men selv, når det kommer til selve bilerne, adskiller de sig gennem et forskelligt design. De er nu blevet tilført noget mere karakter, mere personlighed, mere pondus om man vil, og selvom det hedder sig, at erhvervsbilers udseende har mindre betydning, så er der næppe nogen, der græder tårer over at bilerne ser bedre ud og har en bredere appeal.

 

Ordlegen omkring vinden opstod naturligt. For præsentationen af de nye biler fandt sted i området nord for Den Haag og Sydvest for Amsterdam i Holland. På kyststrækningen blæser det ofte, og det gjorde det i dén grad, da vi skulle prøve udvalget af nye varebiler. Tiden til test slap dog hurtigt op, men ud fra et kørselsmæssigt synspunkt betød det mindre, for selvom bilerne ser anderledes ud og har fået forskellige opgraderinger, er de to førnævnte Proace modeller grundliggende uændret.

 

Den nye Toyota Hilux blev også præsenteret, men der var ikke mulighed for at køre den, så det må vente til en anden god gang. Den store Proace Max, til gengæld…

 

Proace Max er ny

Det bilmæssigt helt nye er mest, at bilen optræder i Toyota klæder. Den har som nævnt søstermodeller i Stellantis samarbejdet, altså Citroën, Fiat og Peugeot, men Toyota har ikke før haft så stor en varebil. Og det er naturligvis vigtigt, for at kunne tilgodese de kunder, der af mange forskellige årsager måtte foretrække bilerne fra den japanske fabrik.

 

Og Proace Max er ikke en hvilken som helst bil. Der er tale om et ret fleksibelt køretøj, der tilbydes i en række konfigurationer: To akselafstande, tre længder og tre højdeindstillinger. I sin største form har den klassens bedste lastvolumen på 17 kubikmeter. Det er også nemt at få adgang til lastrummet, takket være bagdøre i fuld højde. Dørene kan åbnes 270 grader - det er faktisk første gang, det er en mulighed i en Toyota-varebil.



Også elektrisk

Men ligeså vigtigt er det, at Proace Max komplementerer Toyotas tilgange til diversitet i bilvalget. For én ting er bilen, et andet er, at den findes med såvel diesel-drivline som el-drivline. For Proace Max fås nemlig også i en fuldt elektrisk version. Den har en rækkevidde på op til 420 km, hvilket som udgangspunkt er tilstrækkeligt til, at man i mange virksomheder vil kunne tilbagelægge lokale ruter, uden at skulle lade op hver dag. Opladning til 80 procent ved hjælp af en 150 kW hurtiglader tager kun ca. 55 minutter. Der fås også tre dieseldrivlinjer med manuel og automatisk gearkasse og topeffekt på 120 hhv. 140 og 180 hestekræfter. I Danmark vil man dog alene markedsføre de to kraftigere af dieseludgaverne.

 

270 elektriske hestekræfter

Handler det om rigtig mange kræfter, er den fuldt elektriske udgave klart det rette valg. Op til 270 hestekræfter og 410 Nm yder den store elbil, der også betjener sig af et 110 kWh batteri. Men det er klart, at i samme øjeblik, man begynder at udnytte den store lastkapacitet på op til 1500 kg, reduceres rækkevidden. Man må i øvrigt sætte en anhænger på 2400 kg bag på.

 

Omkring 90 procent af de tunge varebiler, der sælges i Europa, har en eller anden form for tilpasning eller er udstyret med tilbehør, der passer til deres brug. I Danmark er markedet typisk sådan, at man få lavet sine skræddersyede opbygning af specialiserede opbyggere i Danmark. Dertil benytter man chassis udgaven og chassis med dobbeltkabine udgaven - hvilket også giver større fleksibilitet.

 

Sidevindsfølsomhed bortskaffet

Max udgaven har i øvrigt Fuld LED-forlygter, og Toyota tilbyde til topmodellerne også et nyt multimediesystem med 10” touchscreen og adgang til cloud-baseret navigation. Og så er alle Proace Max udstyret med et ret genialt system, som illustreres i videoen her på siden. Det gør langt henad vejen op med den sidevindsfølsomhed, der kendetegner store varebiler.

 

Systemet inkluderer følere og betjener sig af bilens fire bremser. Ved at regulere bremsetrykket, på samme måde som ESC stabiliseringssystemet kan modvirke udskridninger, stabiliseres bilen konstant, når den kører hurtigere end 65 km/t. I den voldsomme, stormende blæst fra Nordsøen, der under den første korte test kom, som var den bestilt til anledningen, fik man en klar oplevelse af systemets effektivitet. Det er intet mindre end genialt og en meget stor sikkerhedsfaktor.
Link til importøren

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Toyota Professional er mere end varebilerne >>>

On-board video test: Toyota Proace Max

Vi har prøvekørt den helt nye 3,5 tonner Van fra Toyota på stormfulde landevej ud til Nordsøen vis-a-vis den berømte Formel 1 racerbane i Zandvoort. Bilen har bl.a. et helt unikt system, der eliminerer den store kassevogns medfødte sidevindsfølsomhed. Vi viser hvordan... Fuld HD.





Korte fakta om ny Toyota Proace Max
Introduktion i Danmark: November 2024

Motorvarianter:
2,2 Diesel, 140 hk, 350 Nm/1400-2500 omdr./min. 6 M/T. Brændstoføkonomi: 10,1-13,3 km/l. CO2: 194-221 g/km. Topfart: 156 km/t. Køreklar vægt, kassevogn: 2.075-2.265 kg.


2,2 Diesel, 140 hk, 380 Nm/1400-2250 omdr./min. 8 A/T. Brændstoføkonomi: 11,0-12,2 km/l. CO2: 217-230 g/km. Topfart: 156 km/t. Køreklar vægt, kassevogn: 2.075-2.265 kg.

2,2 Diesel, 180 hk, 450 Nm/1500-1750 omdr./min. 8 A/T. Brændstoføkonomi: 9,6-12,3 km/l. CO2: 237-251 g/km. Topfart: 170 km/t. Køreklar vægt, kassevogn: 2.105-2.285 kg.

Elektric: 270 hk, 410 Nm. 110 kWh litium-ion batteri. Batteri-vægt: 650 kg. Rækkevidde: 424 km. Topfart: 130 km/t (elektronisk begrænset). Køreklar vægt, kassevogn: 2.865-2.940 kg.

Dimensioner, kassevogn:
L2: 5,54 m. L3: 6,13 m. L4: 6,49 m.
H1: 2,25 m. H2: 2,52 m. H3: 2,76 m.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt