- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Toyota Professional

er mere end varebilerne


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den helt nye Toyota Proace Max har udviklingen af Toyota Professional-serien af lette erhvervskøretøjer nået en vigtig milepæl. Men Toyota professional er meget andet end den vifte af erhvervsbiler, der i sagens natur er omdrejningspunktet. På samme måde som konkurrenterne i stadig stigende grad samler deres erhvervsaktiviteter under en særlig kappe udvikler Toyota også deres professionelle tilbud.

 

Et eksempel er Toyota Connected Services, der leveres som standard på alle Toyota Professional-modeller. Ved hjælp af MyToyota-smartphone-appen kan kunder og flådeadministratorer tjekke aktuelle oplysninger om bilens status, og fjernstyre funktioner som f.eks. låsning/oplåsning af døre og klimaanlæg. For de batterielektriske versioner er der ekstra funktioner, der hjælper med at planlægge effektiv opladning og finde tilgængelige ladestandere i det offentlige rum.

 

Specialiserede medarbejdere

Toyota Professional omfatter også en forpligtelse til kundefokuseret service i alle aspekter med specialdesignede produkter og tjenester. Det inkluderer i praksis specialiseret salgspersonale og teknikere, finansiering, forsikring og garantiprodukter og et væld af muligheder for at tilpasse køretøjer til forskellige anvendelser, fra tilbehør til flere konverteringsmuligheder.

 

Satsningen bærer frugt for verdens største bilkoncern. I 2023 opnåede Toyotas europæiske LCV-forretning (LCV: Light Commercial vehicles, eller ”Lette erhvervs køretøjer) ny salgsrekord med flere end 140.000 biler leveret i hele Europa. Og man sigter mod et salg på over 180.000 i 2025 og derved også at nå en markedsandel på over 7 procent.

 

Toyotas løfter…

”Toyota Promise” er en særlig ”pakke”, som Toyota Professional-kunder har tilgængelig i form af tryghedsskabende fordele knyttet til deres bil. Den inkluderer en omfattende garantipakke leveres på alle køretøjer. Og elbilerne har en dækning på otte år/100.000 km, mens standarddækningen for dieselmodeller er tre år/100.000 km.

 

Det såkaldte ”Toyota Relax”, som er en service-aktiveret forlængelse af garantiperioden, eksisterer også for varebiler og indebærer, at garantien udvides op til og med bilens 10. år/185.000 km. Når den ”medfødte” fabriksgarantiperiode er overstået, gives der yderligere garanti på fra 1 til 2 år (eller fra 10.000 til 30.000 km) afhængig af serviceforskrifterne for den respektive bil, hver gang bilen gennemgår planlagt service på et autoriseret Toyota-værksted, typisk .

 

Døgn-vagt og -hjælp

Toyotas har også vejhjælp på erhvervsbiler 24 timer i døgnet året rundt, hvor formålet er, at yde hurtig hjælp til at få forretningen til at køre igen, eller til at køre bilen til reparation på det nærmeste Toyota-værksted. Der er også mulighed for at få adgang til et erstatningskøretøj, der kan bestilles på forhånd og afhentes på tidspunkter, der passer til forretningsbehovet – fx tidligt om morgenen, sent om aftenen eller om lørdagen.

 

Desuden kan bilens ”nedetid” også minimeres gennem ”ekspresservice”, hvor to teknikere tildeles et specifikt køretøj ved hjælp af en arbejdsstation, der er dedikeret til lette erhvervsbiler. Det kan i praksis betyde, at rutinemæssige vedligeholdelsesopgaver udføres dobbelt så hurtigt.

 

Toyota tilbyder i øvrigt finansiering, forsikring og leasing/kontraktudlejning, skræddersyet til Toyota Professional-serien, leveret af Toyota Financial Services, Toyota Insurance Services og den paneuropæiske mobilitetsvirksomhed KINTO.

 

Showrooms inde og ude

Toyota har desuden videreudviklet detailkonceptet Toyota Professional Centre, der allerede er rullet ud herhjemme med 20 centre rundt om i landet, hvor man bl.a. fremviser det professionelle sortiment. Centrene, som suppleres med yderligere et par stykker i de kommende år, er egentlig skabt, også som et udtryk for det genoplivede Toyota Professional-brand, der inkluderer eksperthjælp i både showroom og værksted.

 

De nye centre vil blive rullet ud fra næste år hos eksisterende forhandlere med dedikerede udstillings- og vedligeholdelsesområde, suppleret med et permanent udendørs branded showroom – store varebiler kan være vanskelige at få under tag…

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation af de omtalte biler og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Læs også:
Vinden blæser Toyotas vej med ny vifte af varebiler
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Toyota Proace Comfort BEV.


Toyota Professional Centre gennemgår en stor udvikling i disse år.

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt