Parallelt med, at markedet
for elbiler udenfor de danske grænser er for
kraftigt nedadgående, og der indirekte blæses nyt
liv i plug-in hybridbilerne som reaktion på de
begrænsninger, der er forbundet med at køre fuldt
elektrisk, har Toyota herhjemme landet en helt ny og
ret avanceret plug-in hybrid. Man kan kalde den en
Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har skabt en
IT-overbygning, som imødegår de udfordringer, som
har kendetegnet mange PHEV’er.
Overbygningen er visuelt
synlig, men den har stor praktisk betydning, fordi
den hjælper føreren til at opnå et optimalt
energiforbrug, uden at han behøver bekymre sig over
hvordan. Samtidig hjælper computersystemet med til,
at man uden problemer vil kunne køre i nul-emissions
zoner eksempelvis i bycentre, forudsat lovgivningen
tilgodeser det.
Lovgiverne er bagefter
Det er på ingen måde første
gang, at bilproducenterne er foran lovgiverne. Det
sker aktuelt fx i forbindelse med de
hastigheds-registreringsregler, der er trådt i
kraft, uden at den tekniske GPS infrastruktur er på
plads. Bilens system skal nu iht. reglerne med lyd-
og lyssignaler oplyse, når en
hastighedsoverskridelse finder sted. Det fungerer
teknisk, som det skal i de nye biler, men igen og
igen oplyses man om, at man kører hurtigere end
tilladt, fordi systemet ”tror” at hastighedsgrænsen
er lavere end den rent faktisk er.
Hvad skiltegenkendelsen
angår går det helt galt i Sydeuropa, hvor man ofte
markerer en hastighedsgrænse med et skilt fx inden
et skarpt sving, og siden aldrig ophæver grænsen
igen. Da vil man under kørslen i en uendelighed få
den forkerte oplysning om fartgrænserne. Systemerne
kan deaktiveres, men det kræver en lidt irriterende
aktiv handling, hver evig eneste gang man starter
bilen. Og vælger man at overhøre signalerne, er det
ligesom med anekdoten om ”Peter og Ulven” – man
reagerer ganske enkelt ikke på dem, når man har
vænnet sig til dem.
Nul emissions-zoner
Nu tales der om, at indføre
såkaldte miljø-zoner i Danmark, hvor man kun må køre
med elbiler – og plug-in hybrid biler opfattes ikke
som elbiler. Men en plug-in hybrid er jo en elbil,
selvom den har en benzinmotor med, som den kan
benytte, når batteriet er tomt. Heldigvis er ingen
af den slags zoner med undertegnedes viden indført
endnu, men…
Dertil er Toyota C-HR PHEV
parat. For den har et system, som er koblet sammen
med rutetilrettelægningen, når en given rute tastes
ind i navigationssystemet. Rutetilrettelægningen
styrer nemlig samarbejdet mellem elmotoren og
forbrændingsmotoren i hybrid-drivlinen, så den
optimale kombination finder sted, afhængig af det
planlagte ruteforløb og førerens køremåde. Det
system tager også højde for, hvis man passerer
nul-emissionszoner undervejs. Dermed er problemet
løst, d’herrer lovgivere. Og det kunne jo fortsat
gøres ulovligt at køre med en bil, hvorfra der
kommer udstødning, men da vil det være bilistens
ansvar at bilen ikke gør det, ligesom det generelt
er, at overholde færdselsloven.
Det virker
I forbindelse med de første
internationale prøvekørsler i foråret afprøvede vi
systemet, og det virkede fortræffeligt. Nu har vi
kørt bilen i Danmark, og kunne ikke i samme grad
analysere kørselsforløbet, men det ser dog ud til på
ingen måde at være ringere herhjemme. Se i øvrigt
beskrivelsen af detaljerne i systemet i vores
artikel fra dengang (læs
artiklen hér >>>) og se også gerne videoen fra
dengang her på siden.
Hvad vi til gengæld fik
mulighed for i Danmark var, at afprøve den nye C-HR
på ujævne danske provinsveje. Den prøvekørte version
var en GR-Sport, som inkluderer 245/40-20 hjul, og
de gjorde affjedringen mere spændstig i
sammenligning med de 225/50-19 hjul, vi tidligere
har prøvet. Men det var marginalt og ikke anderledes
end hvad man kunne forvente. Sammenlignet med C-HR
fuld hybrid-udgaven er forskellen også beskeden.
Ingen billig bil – men
det kommer an på
Listeprisen på den prøve
kørte GR Sport udgave var og er vel fortsat 507.000
kroner. Den billigste C-HR er prissat til 400.000
kroner, men netop nu er den markant reduceret til
350.000 kroner. Tilbuddet holder til 29. september
(2024) og der er ingen garanti for forlængelse. Men
det er generelt en god idé, at holde øje med
priserne, for de ændres ofte i denne tid. I øvrigt
er Style Smart version netop nu til at købe for
360.000 kroner – den koster normalt 415.000 kroner.
Vælger man GR Sport er
udstyrslisten alenlang: Udover 20” alufælgene, som
er elegant sortpolerede, hvilket også genspejles i
bagkofangeren på det næsten diamant-slebne
to-farvede design, kan nævnes 12,3” berøringsskærm,
2-zone klimaanlæg med Nanoe-x rensningsteknologi,
el-justerbart førersæde, 360 grader kamera og
bakkamera, automatisk foldbare sidespejle med varme,
el-bagklap (dog ikke håndfri), håndfri betjening i
øvrigt.
Også forrudevarme er
standard, ligesom head-up-display, JBL lydanlæg med
9 højtalere, rat- og sædevarme, matrix LED
forlygter, mørktonede sideruder bag, p-sensorer med
bremseassistent for tværgående trafik for og bag,
regn-sensor, trådløs mobiloplader og varmepumpe.
Sidstnævnte er ikke uden betydning, fordi
benzinmotoren har så beskeden andel i fremdriften,
at der ikke udvikles tilstrækkelig termisk varme til
at opvarme kabinen.
Kraftig drivline med træk
på forhjulene
Drivlinen er indgående
beskrevet ifm. de første internationale testkørsler
tilbage i marts (læs
artiklen hér >>>), men kort fortalt handler det
om en parallelhybrid, hvor elmotoren og
forbrændingsmotoren er bygget sammen i én enhed, som
igen styres ved hjælp af en e-CVT gearkasse og
trækker på forhjulene. Det bemærkelsesværdige er
systemeffekten på 223 hestekræfter, men måske især,
at elmotoren bidrager med flere kræfter end Atkinson
Cycle benzinmotoren.
Og så er C-HR som alle andre Toyota’er, foruden 3 års
fabriksgaranti (eller 100.000 km)
omfattet af
den såkaldte service-aktiverede garanti på op til,
og med 10 år/185.000 km. Det kaldes på Toyota-sprog
Toyota Relax.
3,7 kW ladeport.
|