- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota C-HR 2,0 Plug-in Hybrid GR Sport


Fremtidssikret plug-in hybrid


Af Søren Clauding – september 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har skabt en IT-overbygning, som imødegår de udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.

 

Overbygningen er visuelt usynlig, men den har stor praktisk betydning, fordi den hjælper føreren til at opnå et optimalt energiforbrug, uden at behøve bekymre sig over hvordan. Samtidig hjælper computersystemet med til, at man uden problemer vil kunne køre i nul-emissions zoner eksempelvis i bycentre, forudsat lovgivningen tilgodeser det.

 

Lovgiverne er bagefter

Det er på ingen måde første gang, at bilproducenterne er foran lovgiverne. Det sker aktuelt fx i forbindelse med de hastigheds-registreringsregler, der er trådt i kraft, uden at den tekniske GPS infrastruktur er på plads. Bilens system skal nu iht. reglerne med lyd- og lyssignaler oplyse, når en hastighedsoverskridelse finder sted. Det fungerer teknisk, som det skal i de nye biler, men igen og igen oplyses man om, at man kører hurtigere end tilladt, fordi systemet ”tror” at hastighedsgrænsen er lavere end den rent faktisk er.

 

Hvad skiltegenkendelsen angår går det helt galt i Sydeuropa, hvor man ofte markerer en hastighedsgrænse med et skilt fx inden et skarpt sving, og siden aldrig ophæver grænsen igen. Da vil man under kørslen i en uendelighed få den forkerte oplysning om fartgrænserne. Systemerne kan deaktiveres, men det kræver en lidt irriterende aktiv handling, hver evig eneste gang man starter bilen. Og vælger man at overhøre signalerne, er det ligesom med anekdoten om ”Peter og Ulven” – man reagerer ganske enkelt ikke på dem, når man har vænnet sig til dem.

 

Nul emissions-zoner

Nu tales der om, at indføre såkaldte miljø-zoner i Danmark, hvor man kun må køre med elbiler – og plug-in hybrid biler opfattes ikke som elbiler. Men en plug-in hybrid er jo en elbil, selvom den har en benzinmotor med, som den kan benytte, når batteriet er tomt. Heldigvis er ingen af den slags zoner med undertegnedes viden indført endnu, men…

 

Dertil er Toyota C-HR PHEV parat. For den har et system, som er koblet sammen med rutetilrettelægningen, når en given rute tastes ind i navigationssystemet. Rutetilrettelægningen styrer nemlig samarbejdet mellem elmotoren og forbrændingsmotoren i hybrid-drivlinen, så den optimale kombination finder sted, afhængig af det planlagte ruteforløb og førerens køremåde. Det system tager også højde for, hvis man passerer nul-emissionszoner undervejs. Dermed er problemet løst, d’herrer lovgivere. Og det kunne jo fortsat gøres ulovligt at køre med en bil, hvorfra der kommer udstødning, men da vil det være bilistens ansvar at bilen ikke gør det, ligesom det generelt er, at overholde færdselsloven.

 

Det virker

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler i foråret afprøvede vi systemet, og det virkede fortræffeligt. Nu har vi kørt bilen i Danmark, og kunne ikke i samme grad analysere kørselsforløbet, men det ser dog ud til på ingen måde at være ringere herhjemme. Se i øvrigt beskrivelsen af detaljerne i systemet i vores artikel fra dengang (læs artiklen hér >>>) og se også gerne videoen fra dengang her på siden.

 

Hvad vi til gengæld fik mulighed for i Danmark var, at afprøve den nye C-HR på ujævne danske provinsveje. Den prøvekørte version var en GR-Sport, som inkluderer 245/40-20 hjul, og de gjorde affjedringen mere spændstig i sammenligning med de 225/50-19 hjul, vi tidligere har prøvet. Men det var marginalt og ikke anderledes end hvad man kunne forvente. Sammenlignet med C-HR fuld hybrid-udgaven er forskellen også beskeden.

 

Ingen billig bil – men det kommer an på

Listeprisen på den prøve kørte GR Sport udgave var og er vel fortsat 507.000 kroner. Den billigste C-HR er prissat til 400.000 kroner, men netop nu er den markant reduceret til 350.000 kroner. Tilbuddet holder til 29. september (2024) og der er ingen garanti for forlængelse. Men det er generelt en god idé, at holde øje med priserne, for de ændres ofte i denne tid. I øvrigt er Style Smart version netop nu til at købe for 360.000 kroner – den koster normalt 415.000 kroner.



Vælger man GR Sport er udstyrslisten alenlang: Udover 20” alufælgene, som er elegant sortpolerede, hvilket også genspejles i bagkofangeren på det næsten diamant-slebne to-farvede design, kan nævnes 12,3” berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg med Nanoe-x rensningsteknologi, el-justerbart førersæde, 360 grader kamera og bakkamera, automatisk foldbare sidespejle med varme, el-bagklap (dog ikke håndfri), håndfri betjening i øvrigt.


 


Også forrudevarme er standard, ligesom head-up-display, JBL lydanlæg med 9 højtalere, rat- og sædevarme, matrix LED forlygter, mørktonede sideruder bag, p-sensorer med bremseassistent for tværgående trafik for og bag, regn-sensor, trådløs mobiloplader og varmepumpe. Sidstnævnte er ikke uden betydning, fordi benzinmotoren har så beskeden andel i fremdriften, at der ikke udvikles tilstrækkelig termisk varme til at opvarme kabinen.



Kraftig drivline med træk på forhjulene

Drivlinen er indgående beskrevet ifm. de første internationale testkørsler tilbage i marts (læs artiklen hér >>>), men kort fortalt handler det om en parallelhybrid, hvor elmotoren og forbrændingsmotoren er bygget sammen i én enhed, som igen styres ved hjælp af en e-CVT gearkasse og trækker på forhjulene. Det bemærkelsesværdige er systemeffekten på 223 hestekræfter, men måske især, at elmotoren bidrager med flere kræfter end Atkinson Cycle benzinmotoren.

 

Og så er C-HR som alle andre Toyota’er, foruden 3 års fabriksgaranti (eller 100.000 km)  omfattet af den såkaldte service-aktiverede garanti på op til, og med 10 år/185.000 km. Det kaldes på Toyota-sprog Toyota Relax.

3,7 kW ladeport.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:

Plug-in Hybrid med nye store muligheder >>>

Moderne teknik og udstyr i fancy design >>>

Toyota C-HR 2. gen verdenspremiere >>>

Ny C-HR springer ind i fremtiden >>>
On-board videoen af Toyota C-HR PHEV fra de første internationale testkørsler:

Toyota har foruden deres Fuld hybrid version af den nye fancy C-HR også skabt en plug-in hybrid med over 220 hestekræfter. Men det geniale er en automat funktion, hvor bilen selv styrer energiforbruget - afhængig af den rute, men har valgt at køre. Se hvordan og oplev den nye bil. Fuld HD.




Model: Toyota C-HR 2,0 Plug-in Hybrid GR Sport
Listepris: Kr. 506.990
Motor og transmission: 4 cyl. 2 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor. 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. PMS Elmotor 163 hk. 208 Nm. System: 223 hk. e-CVT aut. gear. FWD. Høj volt batteri: 13,6 kWh.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ energiforbrug, elmotor, Elektrisk rækkevidde (alle data: WLTP): 0-100 km/t: 7,4 sek./ 180 km/t./ 111,1-125 km/l./ 19 g/km/ 151-153 Wh/km. 67 km.
Længde: 4,36 m
Frihøjde: 13,4 cm
Bagagerum: 310-1076 liter VDA
Værd at bemærke: 20" alufælge. Matrix LED forlygter. Nøglefri betjening. Aut. foldbare sidespejle. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 12,3” berøringsskærm. 230V/1500W udtag i bagagerum. 3 års garanti + 7 år ekstra service aktiveret garanti.

Link til importøren












Vehicle to Load: 230V/1500W vekselstrømsudtag i bagagerummet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt