Det er kun få måneder siden,
at Toyota præsenterede deres helt nye generation af
den sportslige coupe-SUV/crossover, C-HR. Nu sætter man igen
fokus på den fancy og populære bil, der siden
introduktionen af den oprindelige model er blevet
solgt i over 1,1 million eksemplarer. Det kan undre,
at man nu igen vifter med flaget, men der er en
dybere mening bag, som direkte kan hænges op på
plug-in hybrid teknologien, som mange ellers har
givet dødsstødet.
Sådan agerer man ikke hos
verdens største bilproducent, der oplever stor
global succes, netop fordi man i den grad tænker ud
af boksen og udlader at følge strømmen. Toyota
producerer biler med mange forskellige drivliner,
simpelthen fordi der er forskellige behov rundt om i
verden. Men en ny plug-in hybrid? Er sådan en
løsning ikke kun en halv løsning, som ingenting
løser. Man slipper ikke fri for fossile
brændstoffer, og den elektriske rækkevidde er ikke
værd at skrive hjem om. Og så lader man oven i
købet, i Danmark i hvert fald, skatteborgerne
betale, fordi plug-in hybrid biler fortsat opnår en
vis afgiftsrabat.
Gennemtænkt
fremtidstænkning
Svaret er selvfølgelig Nej.
For Toyota har gentænkt konceptet, og i sagens natur
tager man ikke udgangspunkt i de fordelagtige danske
skatteregler, som Danmark efterhånden er ene om at
tilbyde. I stedet ser man fremad og forudser bl.a.,
at der hen ad vejen vil blive etableret stadig flere
miljøzoner især i de store byer, hvor kun
nul-emissions biler har adgang. Endnu eksisterer den
situation ikke i Danmark og det er klogt nok, for
fremtiden vil formentlig snart afsløre, at det der
med emission er mere kompliceret end som så.
Det, Toyota har gjort, er at
udvikle en styring af hybridsystemet, som baseres på
en analyse af den rute, man har valgt at køre. Når
bestemmelsesstedet er indlagt i navigationen,
analyseres ruten automatisk og siden afpasses
sammenhængen mellem bilens benzinmotor og elmotor,
så man totalt set forbruger mindst mulig energi. Og
er der nul-emissions zoner undervejs, sikrer
systemet, at der er strøm nok på batteriet til at
kunne køre emissionsfrit i eller igennem zonerne.
Naturligvis indenfor de maksimalt 67 kilometer, som
13,6 kWh batteriet i den nye C-HR Plug-in kan
indeholde.
Mere el-power end
benzin-power
Det kan lade sig gøre, fordi
Toyota er gået skridtet fuldt ud og udstyret bilen
dels med en 152 hestes benzinmotor (Atkinson Cycle),
dels med en 163 hestes elmotor (samme drivline som i
Prius PHEV). Sammenlagt yder de
op til 223 hestekræfter, og systemet sørger for, at
der altid er strøm nok til rådighed til at
maks-effekten kan leveres - noget der i praksis
sjældent vil være et tema, for selv ved topfart på
180 km/t er effekt-behovet under 223 hk. Det er
groft set kun i accelerationsfasen, at topeffekten
kan være nødvendig.
Skulle batteriet på et eller
andet tidspunkt være helt tomt, fungerer drivlinen
som en selvopladende hybrid, fordi en lille del på
omkring 1 kWh af højvoltsbatteriet er reserveret til
den selvopladende hybridfunktion. Al andet lige
giver det et eminent lavt benzinforbrug, som vi dog
ikke, over de par hundrede kilometers kørsel på
snoede veje i og udenfor Marseilles i Frankrig,
kunne fastslå med sikkerhed.
Hybrid batteriet er delt op i flere forbundne
enheder, som er fordelt under bunden med visse
elektriske komponenter placeret under bagsædet.
Billedet af den gennemskårede bil giver en
fornemmelse af kompleksiteten i en moderne
elektrificeret bil. Batteriet beslaglægger også lidt
af bagage kapaciteten, men det er set værre.
Fuldautomatisk og fuldt
manuelt
Systemet fungerer automatisk.
Men man kan også styre det manuelt. Man kan undlade
at reducere mængden af strøm på batteriet, uanset
batteriniveau, man kan lade det op ved hjælp af
benzinmotoren, man kan gennemtvinge at køre fuldt
elektrisk, hvad bilen udmærket kan klare pga
elmotorens store effekt. Og interessant er det også,
at hvis man kun sjældent kører med benzinmotoren i
funktion, og 12 Volt batteriet løber tør for strøm,
kan det tappe strøm fra højvoltsbatteriet.
Men fordi batteriet optager
plads, og de elektriske løsninger ligeså, må man gå
lidt på kompromis med pladsforholdene i
bagagerummet. I stedet for 388 liter, som den
selvopladende i Toyota-sprog fuld hybrid version
giver mulighed for, må man nøjes med 310 liter. Og
plug-in hybriden er også et par hundrede kg tungere
– 1645 kg versus 1430 kg.
Kompensation gennem
affjedringen
Det kompenseres der
naturligvis for, i kraft af de flere hestekræfter.
Men den større vægt mærkes gennem kurverne, omend
Toyota har strammet affjedringen lidt op - hvilket
den større effekt normalt også ville kræve.
Resultatet er blevet overraskende godt, for C-HR’ens
agile færdigheder er ikke meget forskellige de to
versioner imellem. Det kan da også skyldes, at
frihøjden er 2 cm lavere - 13,4 cm i stedet for
15,4.
Den prøvekørte bil havde
225/50-19 hjul. GR Sport versionen har 20" fælge og
mindre affjedring i dæksiderne.
Men hvem køber også en C-HR
for komfortabel kørsel og masser af bagagerumsplads?
Til det formål har Toyota jo skabt Corolla Cross...
Iøvrigt er bilen udrustet med en ekstra
støddæmper fortil og bilen er blevet tilført andre
komponenter i baghjulsophænget, som tilsammen
medvirker til at reducere støjniveauet og øge
vridningsstabiliteten. Og et særligt system opdager
også, når man kører ned ad bakke, og sikrer
motorbremse vha elmotoren, som
det kendes fra konventionelle biler med
forbrændingsmotorer.
Kommer snart
Den nye avancerede plug-in
hybrid fra Toyota lanceres i Danmark i april måned
og den billigste udgave, som har Style udstyr, er
prissat til 400.000 kroner. Det er kun 27.000 kroner
mere end den samme udstyrsversion af fuld hybrid
bilen - som kun leverer op til 140 hestekræfter.
Foruden ”Executive” til 460.000 kroner findes også
en ”Premiere Edition” (som var den version, der var
til rådighed ved de første internationale
prøvekørsler) til 509.000 kroner og en GR Sport, der
er et par tusinde kroner billigere.
Dertil kommer en lang række af tilkøbsmuligheder, så
generelt kan man blive ganske luksuriøst kørende. Et
hurtigt udpluk af udstyrslisten med tilkøb er:
elektrisk bagklap, digital smart nøgle, LED Matrix
forlygter, bitone metallak, lædersæder,
panoramaglastag, 360 graders kamera, fuldautomatisk
parkeringsassistent med fjernstyring, cross traffic
alert samt bremse for og bag, 20” alufælge
(testbilen havde 19” hjul). Og så er plug-in
hybriden udrustet med varmepumpe. |